Visie ontwikkeling 15-05-2017.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Advertisements

Suriname Health Care Vision 2030: het verpleegkundig perspectief
Beroep Pedagogisch Werker
Begeleiden in de BPV.
Realisatie kindcentrum
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Centrum voor Jeugd en Gezin CJG-Ameland
Presentatie IKC Almere, Amsterdam, Arnhem, Assen, Borger-Odoorn, Borsele, Delft, Den Helder, Diemen, Dordrecht, Eersel, Eindhoven, Enschede, Gaasterlân-Sleat,
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Nieuwe Wmo – Platform VO
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Beroep Pedagogisch Werker Visie ontwikkeling voor krimpregio.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Even voorstellen Anja Hol
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Het begint bij het jonge kind
Sturen op Zelfsturing Living Lab WMO-werkplaats 26 januari 2015
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Administrateur-generaal
LEERJAAR 1 SAW.  Wat wil ik gaan doen: A. Pedagogische werk > Kinderopvang (Niv 3 en 4) > Jeugdzorg (niv 4) B. Maatschappelijke zorg > Maatschappelijke.
Kansen voor transformatie
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Week 5 Sociologie en diversiteit SOCIALE ONGELIJKHEID / ONGELIJKHEID TUSSEN GROEPEN / INTERCULTURELE COMMUNICATIE.
De Salamander. De partners Basisschool de Schatgraaf Basisschool de Arabesk Peuterspeelzaal de Schatkist Kdv Wigwam Bso de Toverburcht Goed voor 1000.
Project oriëntatie op het beroep
School en Samenleving schooljaar bijeenkomst 1 VQr2 docent: Pascal van schajik med.hro.nl/schpa.
IKC Klarendal.
ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
Grenzeloos onderwijs genieten Een samenwerkingsproject tussen Tyltylcentrum De Witte Vogel – RESPONZ en KDC de Joppe - Steinmetz | de Compaan.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
ISB-CONGRES – 17 MAART 2011 KINDEROPVANG EN SPORT.
Situeering stadstoevlucht (vanaf +/- 1970) etnische verscheidenheid onverschilligheid geen politioneel toezicht gemeenschap >>
Bestuurlijke aanbesteding Beschermd wonen en 24-uursopvang Fysieke overlegtafel 9 juni 2016.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Vluchtelingen in een gastvrij Brabant Roos Sohier Provinciale Raad Gezondheid/BrabantAdvies.
Netwerk SW Brugge – 19 november 2014.
Harmonisatiebijeenkomst
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
Methodieken Les 3 “ Individuele methodieken en groepsmethodieken” thema 10.1 en 10.2.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Oorzaken van criminaliteit”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
Doelen behalen met activiteiten
Les 2 “Drie methodieken” thema 9.3. en 9.4.
Progressief universalisme
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
VNG cie Werk en Inkomen Portefeuillehoudersoverleg VGG
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Visieontwikkeling Les 5: 7 juni 2017.
Visie ontwikkeling les 4
E-learning, E-health & Domotica
Sociologische paradigma’s
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
het katholiek basisonderwijs
Kwaliteitszorg les 3.
JEUGDzorg - voor wie?.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Auteur: Magrite Kalverboer Gemaakt door Jolien Vanoverbeke
Transcript van de presentatie:

Visie ontwikkeling 15-05-2017

Lesprogramma Thema 2.4.Visie op welzijn Thema 2.5 Visie op pedagogisch werk Thema 2.6 Visie verschil tussen beroep en functie Opdracht 3 en 4 (lesweek 2 wiki)

Welzijn: Gezond en gelukkig zijn In de verzorgingsstaat werd veel subsidie uitgekeerd aan sport en cultuur. Tegenwoordig zijn de subsidies sterk gedaald. Burgers moeten een steeds grotere bijdrage leveren aan welzijn.

Thema 2.4.Visie op welzijn Welzijn kan negatief beïnvloed worden door problemen rond wonen en leven. Voorbeelden: Economische problemen (armoede, schulden) Gebruik van alcohol en drugs Geweld in gezinnen Groepen en individuen die overlast veroorzaken Problemen met integratie en het samenleven met verschillende culturen Om deze problemen op te lossen en andere te voorkomen, is het maatschappelijk werk ontstaan.

Gevolgen van de visie voor burgers: Laatste jaren complexe samenleving Burgers hebben ondersteuning nodig van professionals bij hun nieuwe rol Gevolgen van de visie voor beroepen in welzijn: In het begin van de vorige eeuw ontstonden de eerste arbeiderswijken als gevolg van de industrialisatie. Er waren toen problemen: Geweld in gezinnen, alcohol misbruik en armoede

Beroepsopleidingen welzijn: Tot de jaren ‘90 waren welzijnsberoepen gebaseerd op de andragogische benadering. Andragogische benadering: Vorming en opvoeden van volwassenen

Begin jaren ‘90 Maatschappelijk en pedagogisch apart 1999 Maatschappelijk en pedagogisch werd samengevoegd (SPW) Zowel volwassenen als jeugdigen SCW en SMD Vanaf 2005 werd dit SAW Agogisch: opvoedings- en vormingswerk gericht op volwassenen en jeugdigen

2.5 visie op pedagogisch werk Kinderen werden lange tijd gezien als kleine volwassenen: Streng opvoeden Zo snel mogelijk leren om volwassen te zijn Weinig aandacht voor specifieke behoeftes Onderwijs prestatie gericht

Ontwikkeling kinderopvang: Integratie peuterspeelzaal Buitenschoolse opvang Ook wel Integraal kind centrum (IKC) genoemd In het IKC gaat het om leren, ontwikkelen en spelen

Huidige visie op pedagogisch werk: Ieder kind is uniek, moet leren in eigen tempo Aanbieden van passend onderwijs (individuele begeleiding) Intensiveren van multidisciplinaire samenwerking Samenwerking en afstemming KDV en BO Creeren van doorgaande leerlijn tussen BO en VO

2.6 Verschil tussen beroep en functie Lees pagina 48 en 49 uit het boek:” Professioneel werken”. Beantwoord de volgende twee vragen: Is je functie altijd hetzelfde als je beroep? Wat houdt een functie in?

Opdrachten Opdracht 1: Zoek op internet een vacature passend bij het beroep van Maatschappelijke zorg. Wat staat er in de functieomschrijving? Wat vind jij van de functieomschrijving? Opdracht 2: Zie wiki visieontwikkeling lesweek 2 Opdracht 3: