als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Advertisements

Ouderavond klas 2 -. Programma • Opening door Dhr. Bisschops • Streaming • Dedecaan.net • Vragen stellen • Afsluiting.
Hoe de wind waait in je leven kan je niet bepalen, maar hoe je je zeilen zet bepaal je zelf. tweede fase havo.
Voorlichting sectorkeuze Mavo en Mavo/HAVO Klas 2
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
[Technasium] Waarom Technasium? Wat is Technasium?
Ontwerpprojecten In de praktijk
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
Zo groot, zo ver …. … en toch dichtbij! Concepten (methodes)-Context (Aarde/ruimte) Chemische reactie-Raketmotor Licht en straling-Sterrenspectrum Convectie-Oceaanstromingen.
 Eerste indruk klas van de mentor  Eerste indrukken van ouders  Bevorderingsnorm (zie dia’s)  Profielkeuzebegeleiding (zie dia’s)  Maatschappelijke.
Stepnet Oorspronkelijk ontworpen als DE WEEKKRANT: “een selectie uit Trouw en de Volkskrant voor de Tweede Fase van HAVO en VWO”.
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Montessori OUDERINFORMATIE- AVOND 3 HAVO. André Hofman19.05 – Trijntje Hofstra19.35 – Pauze20.00 – Docent - klas HAVO.
De Savornin Lohman Welkom op de info avond Leerjaar 2.
Omgaan met het gebruik van historische bronnen
Welkom voorlichtingsavond leerjaar 2 VMBO-TL.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
leerlijn vaardigheden (3xO)
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
Profielkeuze voorlichting Presentatie : M. Speetjens (Coördinator in-uitstroom/decaan)
PROFIELKEUZE, LOOPBAANORIËNTATIE & -BEGELEIDING (LOB)
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond mavo Dinsdag 4 maart 2014 Klas 2 mavo.
VOORLICHTINGSAVOND VMBO 3 3 maart 2014 RGO Middelharnis.
Welkom op de tweede informatie-avond voor vmbo2-g/t.
Voorlichtingsavond MAVO 3
Voorlichtingsavond mavo vmbo
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond vmbo Woensdag 24 april 2013 Klas 2.
VWO 3 Profielkeuze 6 januari 2015.
Training digitale didactiek
Begeleiding decaan profielkeuze Derde klas
Havo leerjaar 1  Alle leerlingen:  2 mentoren per klas  Ne, En, Fa, Wi, Bi, Gs, Ak, LO, Ml, Re  Aparte programma’s H1c ( passend onderwijs) H1a TTO.
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Lezen: doe het goed voor
Welkom bij de decaan avond Mavo 3. 2 Studie en beroepskeuze Mavo 3 28.
Welkom! voorlichting mavo Vrijdag: vanaf uur ieder half uur Zaterdag: vanaf uur ieder half uur.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond mavo vmbo Dinsdag 8 maart 2016 Klas 2 mavo & vmbo.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
OUDERAVOND KEUZEBEGELEIDING 3 MAVO 11 januari 2016 WELKOM!
Ouderavond HAVO 3 Dinsdag 27 september 2016
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
Welkom Leerjaar 2 naar 3.
Coaching in regioleren
Bijeenkomst personeel 23 april 2013
Onderzoek: De kwaliteit van Geo Future school Modules
Workshop 1 11 november 2016 CVO Antwerpen
Ouderavond HAVO 3 Dinsdag 19 september 2017.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Differentiatie bij computational thinking lessen van Hello Ruby
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Keuzebegeleiding De Populier
WELKOM Graag ouders en hun kinderen bij elkaar zitten.
Samenwerken en communicatie
Workshop: 21e-eeuwse vaardigheden in de les? Hoe dan?
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Activernde didactiek & passende werkvormen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Keuzevragen. Leerjaar 2. Leerjaar 3. Leerjaar 4 Help.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Informatieavond overgang naar leerjaar 3 havo/vwo
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Ouderavond 2 MAVO 20 maart 2019 Wat is de huidige stand van zaken m.b.t. de cijfers van de leerlingen in 2 mavo? Hoe ziet het tijdpad eruit tot aan de.
Transcript van de presentatie:

als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus 21e eeuwse vaardigheden als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus

Waarom? Gesprekken over nieuw locatieplan Vwo: academische vaardigheden, maar ook schoolbreed meer vaardigheden gewenst Missie en visie Tevredenheidsenquêtes leerlingen

In het locatieplan “Een doorlopende leerlijn binnen alle vakken formuleren voor vaardigheden als vragen stellen, analyseren, ontwerpen, ondernemen, rapporteren en presenteren en die o.a. ook koppelen aan het profielwerkstuk en sectorwerkstuk en aan de pijlers (in feite een vernieuwd didactisch concept voor het gehele CSG-onderwijs)”

Opdracht voor de sectie ‘Adopteer’ tenminste één (max. drie) 21e eeuwse vaardigheid per sectie en maak de huidige stand van zaken op OP DIT MOMENT Alle secties hebben een of meerdere vaardigheden gekozen Alle secties hebben hiervoor een DLL klas 1 vastgesteld Zelfregulatie: leren LEREN klas 1 Modules computervaardigheden voor docenten

Monitoren van vaardigheden Binnen de vakken – vaardigheidstoetsen Binnen projectonderwijs Bijvoorbeeld Nederlands – ICT basisvaardigheden – ‘gewoon doen’ Project Respect klas 1 – periode 2

Plan van aanpak sectie aardrijkskunde Maken Quickscan SLO (individueel) Bepalen met de sectie welke vaardigheden aan bod komen binnen de lessen. Keuze maken: Informatievaardigheden Kritisch denken

Kritisch denken EN – NA – BIO – AK – GS - MIJ Creatief denken BIO – TEHATEX Probleem oplossen WI – NA – EC – M&O Informatievaardigheden DU – INF – AK – MU ICT-basisvaardigheden NE - INF Mediawijsheid GS – MIJ – TEHATEX - MU Communiceren EN – FA Samenwerken FA – MU - LO

Ontwikkelen Brainstorm sessie met andere secties. Met de sectie een ontwikkelplan bedenken: Leerjaar 1 Periode 3: Informatievaardigheden (introductie les + toepassing in de les) Periode 4: Kritisch denken (introductie les + toepassing in de les)

OPDRACHT Ga met elkaar in gesprek over: Wat neem je mee uit deze drie presentaties? Wat zou je anders doen? Ontwikkel een les waarin een of meer van de 21e EV expliciet naar voren komt (denk aan de fruitsalade in groep 1)