Joris Verwater B2C & Marketing manager -

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe om te gaan met mobile commerce?. Iedereen heeft een mobiele telefoon… Consumenten kopen al via mobiel… 2010 Expected 2011 > 2 billion.
Advertisements

Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Omzet genereren via Internet
MMT.
Marketing strategy that earns your company money! Find You Consultancy Nederland - Curaçao.
Soorten bedrijven & hoofdzuilen internetmarketing
ROI Driven Internet Marketing Strategies Joris Toonders.
Wat is affiliate marketing? Affiliate marketing is een vorm van online marketing waarbij de adverteerder (merchant of webwinkelier) de affiliate (uitgever/webmaster)
BUREAU VOOR i-COMMERCE Internet (websites, webshops) Intranet (interne website, CRM, databases, digitaalarchief) Mobiele Marketing (sms, mobiel internet,
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Talentpools.
ClearSense the first choice in local search and advertising.
 Introductie  Hoofdstuk 1 t/m 4 en 7 & 8  The Filter Bubble en online marketing  The Filter Bubble en de toekomst  The Filter Bubble en organisaties.
 Wat is SEA  Waarom SEA  Kwaliteitsscore  Google netwerk  Inhoudsnetwerk  First/Last Cookie Count  Vragen  Stelling.
Samen met Schuttevaer Omzet scoren met Google Welkom op de workshop Koersen op uw doelgroep!
O NLINE M ARKETING E XPERT, IN EEN WEEK. Sanne Koenders & Esmeé van der Aa.
Branche analyse Boekhandels 2014
Activatie in een recessie 20 januari 2009
S&D Interactive Media Workshop Google AdWords, 8 maart
H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux DE WAARDEPROPOSITIE.
Kennismanagement & Sociale media
Online marketing Expert (in een week)
4. Online strategie Internet scorecard
Museum, theater of toch de IJhallen?
OPDRACHT B. ING BANKIEREN APP Omschrijving: Altijd en overal uw particuliere en uw zakelijke bankzaken regelen via uw mobiel of tablet. Download deze.
Training voorbeeld voor
Webteksten en SEO Wat hebben zij met elkaar te maken?
Intro/Context Niemand weet exact hoe het Google algoritme werkt Echter, de belangrijkste factor zit hem voornamelijk in de kracht van andere websites die.
Online video strategie. ALGEMEEN YouTube is 2 de grootste zoekmotor, na Google Zoekopdracht Google geeft steeds meer videoresultaten Kan gelijk waar en.
DMK – week 2.
Minor Internet Marketing
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 2. Adwords.
DMK – week 2.
Jouw Bibliotheek (website)bezoekers aan de e-books met online advertising Caspar van der Woude (Agile) en Karlijn van der Lelij (KB) 19 november 2015.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Dennis Nederlof Tom Hagemans Roy Selbach. SEO Search Engine Optimization.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Hoofdstuk 18 Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
5 praktische tips voor een betere vindbaarheid van uw bakkerij.
SEO Kateryna Glushak en Saartje Van Broeckhoven. Wat?  Search Engine Optimization  Zoekmachineoptimalisatie  Techniek om website hoger te laten scoren.
Agenda Wie ben ik? Redkiwi Online marketing In de diepte: SEO.
Speciale Catering Wens Inhoud  Canvas  Persona  Customer journey  Usability advies  FAQ  Internet score card  Boekpresentatie  Reflectie.
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Online Marketing Plan Search Engine Optimalisation OW 3.
Google Oude situatie Dit is wat er is gebeurd.
Online Marketing Plan Search Engine Advertising (SEA) OW 3.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Google Analytics Statistieken over je website
SEO Hoger in Google.
Les 3 Affiliate Marketing
Beginnen met SEO SEO webinar Alon Bromet & Robbert Kleijwegt
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
Online Marketing Basis
Dialogue Marketing
H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring
DMK – lesweek 10: Privacy.
Google Oude situatie Dit is wat er is gebeurd.
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
By Dionne, Nadia en Danielle
Google Oude situatie Dit is wat er is gebeurd.
Online media kansen voor ieder bedrijf
Kanaalstrategie ANWB retail
Marketing en zoekmachines
Het internet als reclamemedium
Transcript van de presentatie:

Joris Verwater B2C & Marketing manager - Vergelijk.nl @jorisverwater https://nl.linkedin.com/in/jorisverwater

Vergelijk.nl Sinds 1999 40 medewerkers in Utrecht & Helsinki 5 Europese websites (vergelijk.nl, vergelijk.be, vertaa.fi, comparer.fr, comparer.be) 4 miljoen unieke gebruikers per maand 1700 webshops op vergelijk.nl 550 “offline” winkels op vergelijk.nl

SEA 80% Adwords - 20% Bing + 82%

SEO

Adwords Feiten en Nummers Gebruiken Google Adwords sinds sept. 2002 Google Adwords officieel pas in Nederland in febr. 2003

SEA Groei 2015

Bezoekers (V) x CTR Vergelijk.nl x CPC winkels = €€€ Hoe verdienen wij geld? Bezoekers (V) x CTR Vergelijk.nl x CPC winkels = €€€ 100.000 x 60% x € 0,40 = € 24.000 Bezoekers CTR Partner websites Vergelijk.nl (en nog wat banners)

SEA-team: beheren de formule, daarmee spil in organisatie SEA in organisatie SEA-team: beheren de formule, daarmee spil in organisatie V x CTR x CPC = € Bezoekers (V) CTR op Vergelijk.nl CPC Winkels Betere website Meer producten Seizoen (airco) Meer winkels Marktconform CPC’s SEA

Recruitment SEA’ers Gestopt met aannemen ervaren SEA’ers We nemen onervaren mensen aan (Youngcapital) Analytisch & Prestatiegericht (Japanse autobanden markt vraag) Normen & waarden - cultuur match Training-on-the-job Learning: staar je niet blind op ervaren SEA’ers maar train junior’s on the job

Dagelijkse operations Formule-management Opbrengsten Bezoekers (V) x CTR Vergelijk.nl x CPC winkels = €€€ 100.000 x 60% x € 0,40 = € 24.000 Kosten Marge / Winst 100.000 x € 0,15 = € 15.000 € 24.000 - € 15.000 = € 9.000 Ik reken het team af op ‘marge’ (= hoge marge goed?) Hoe manage je deze aantallen nu met zo weinig man?

Dagelijkse operations

Dagelijkse operations

Filters

Technische inrichting Google.nl

COOKIES SAVED Keyword ‘iPhone 6’ SAVED GUID ‘x6x72ts’

Vergelijk.nl/Apple/iPhone-6

COOKIES READ Keyword ‘iPhone 6’ READ GUID ‘x6x72ts’

Phonespot.nl

COOKIES Keyword ‘iPhone 6’ GUID ‘x6x72ts’

Outclick database € 0,40 iPhone 6 x6x72ts mobiele telefoon REVENUE € 0,40 KEYWORD iPhone 6 GUID x6x72ts CATEGORY mobiele telefoon MERCHANT Phonespot.nl

Salesforce € 0,40

Outclick database € 0,40 iPhone 6 x6x72ts mobiele telefoon KEYWORD iPhone 6 GUID x6x72ts CATEGORY mobiele telefoon MERCHANT Phonespot.nl REVENUE € 0,40

bGenius iPhone 6 x6x72ts 1 2.5 7 € 0,40 KEYWORD GUID VISITORS POSITION QS 7 REVENUE € 0,40

AdWords / Bing reporting GUID x6x72ts COSTS € 0,25

bGenius iPhone 6 1 7 € 0,40 2.5 x6x72ts € 0,25 € 0,15 KEYWORD VISITORS QS 7 REVENUE € 0,40 POSITION 2.5 GUID x6x72ts COSTS € 0,25 PROFIT € 0,15

AdWords / Bing reporting Technische inrichting Google.nl Vergelijk.nl Phonespot.nl COOKIES COOKIES SAVED READ Outclick database Salesforce AdWords / Bing reporting bGenius

Uitdaging 2015 Dalende Quality Score = minder SEA bezoek = hogere CPC’s 6.6 6.4 6.2 6 5.8 5.6 Aug-14 Sep-14 Okt-14 Nov-14 Dec-14 Jan-15 Feb-15

Quality Score

Quality score hangt af van …. dus wij gingen … Je Click-Through-Rate (CTR) De relevantie van elk keyword t.o.v. de AdGroup waar die in zit De relevantie van je advertentie tekst Je historische Adwords account performance Landingspagina kwaliteit en relevantie dus wij gingen …

Quality score

Quality score Betere landingspagina’s kiezen / aanpassen Account structuur aanpassen, kleinere AdGroups Keywords verplaatsen (hogere relevantie) en… Een paar miljoen keywords verwijderen (had effect op QS van alle keywords in AdGroup) Learning: cliché is waar, maak je AdGroup’s zo klein en relevant mogelijk en verwijder keywords zonder impressies! Onderschat niet wat een hoge QS doet!

Quality Score 2014-2015

Dynamic Search Ads (DSA) Vult gaten op in huidige campagnes “Dynamische zoekadvertenties gebruiken de organische web crawling technologie van Google om automatisch zoekopdrachten te targetten op basis van uw website-inhoud." Vult gaten op in huidige campagnes Hoog rendement (ROI) Kost minder tijd dan ‘traditionele campagnes’ Vooral volume voor e-commerce sites met groot assortiment Bron van nieuw campagne materiaal

Dynamic Search Ads ‘Opschonen’ Panda DSA (week) SEO (visibility)

Uitdagingen 2016 - 2017

2016 Uitdagingen voor retailers en marketeers onderscheid tussen on- & offline winkelen is aan het verdwijnen

Onderbouwing 80% van vergelijk.nl gebruikers koopt niet “online” maar bij een “offline” winkel meer dan 50% van “offline” verkopen is beïnvloed door ‘online kanalen’ 34x meer “near me” searches sinds 2011 en bijna verdubbeling met 2013 (80% “near me” searches komen van mobiel) 1 in 5 zoekopdrachten op Google is locatie-based Bronnen: shoppingTomorrow.nl (shopping2020), thinkwithgoogle.com, google.com/insights/

uitdagingen voor Vergelijk.nl 2016 - 2017 uitdagingen voor Vergelijk.nl Onderscheid tussen on- & offline winkelen is aan het verdwijnen Hoe kunnen wij als Vergelijkingssite daarop inspringen en waarde toevoegen En wat voor een gevolgen heeft dat voor onze SEA campagnes (doormeten van conversie van on- & offline winkels) 1-op-1 SEA marketing, mass-marketing/boodschappen werken steeds slechter Van ‘ouderwetse’ tekst-advertenties naar visueel advertenties

Voorbeelden toekomstige Ad’s Advertenties in 2017? Voorbeelden toekomstige Ad’s

Persoonlijk aanbod van BCC.nl Advertenties in 2017 Pinterest Hi Joris! Persoonlijk aanbod van BCC.nl Van: vergelijk.nl Apple iPad 32GB - €270 De BCC.nl in Utrecht wil je graag een persoonlijk aanbod doen: 30 korting als je deze week een iPad komt kopen. Vergelijk.nl Vergelijk tablets Promoted pin

Hi Joris! Haal je iPad vandaag Advertenties in 2017 30 euro korting Instagram JIJ BENT HIER Haal je iPad vandaag De BCC.nl is vlak bij AFSTAND: 0,2km 30 euro korting voor jou alleen Nog steeds op zoek naar een iPad Hi Joris! Friends of Search 11th of February 2016

2016 - 2017 Waar moet jij nu al over nadenken Hoe ga je de vertaling maken van mass-marketing naar 1-op-1 marketing? Hoe ga je deze campagnes beheren? 1-op-1 marketing vergt meer tijd/effort? Hoe ga je het rendement meten van je campagnes? (cross-device en on/offline) Hoe ga je om met eventuele privacy kwesties? Hoe ga je om met het samengaan van on- & offline? Is dat relevant voor de branche waarin je actief bent? Is het tijd om over te stappen van ‘ouderwetse’ tekst-advertenties naar visuele advertenties?

Vragen? Joris Verwater B2C & Marketing manager - Vergelijk.nl https://nl.linkedin.com/in/jorisverwater