De organisatie en implementatie van IHT

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Psychiatrische verpleegkunde: Een vak apart!
Beter worden doe je thuis! DE KLINIEK EN HET FACT-TEAM
Symfora groep.
College 3 minor crisiscommunicatie
De dienst klinische psychologie in een psychiatrisch ziekenhuis
Individuele- en groepsbehandeling.  1. Bevraging  Vragenlijst invullen ( niet anoniem)  Doelgroep zijn adolescente vrouwen  Nederlandse vrouwen tussen.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Studietaak De studietaak staat centraal
Onderzoek ontmoet praktijk
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Grote verslavingsinstelling in Zuid- en Noord-Holland.
Kennis is macht? De rol van informatie
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Klinisch redeneren en evidence based practice
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
Workshop Intensieve Ambulante Behandelmethoden
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Onderzoekend Vermogen
Perspectief van de cliënt
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Workshop zorgafstemmingsgesprek(ZAG)
Kritisch denken ‘vertaald’
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Workshop IHT Intensive Home Treatment in stedelijk of plattelandsgebied, watch the difference! Ruud Zuidmeer, Jeroen Martens, Iteke Kramer.
Verpleegkundig redeneren
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
Niets is wat het lijkt.
Pedagogen JGZ/GGD en K- VHT
Online tool for self eValuatioN of Key Competences in adulT AGE Anja Zonneveld PLATO, Universiteit Leiden Grundtvig Project VINTAGE -online tool for self.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Toepassing van de richtlijn in de GGz WSPD congres 2014 ‘Suïcidepreventie van morgen’ WTC Leeuwarden, 10 september 2014 Toon Rutgers, psychiater.
Project ondervoeding Projectgroep: Anja Dekker, Berry van Kats, Yvonne den Ouden, Marleen de Bruin.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
EXPERIENCES OF NURSES WORKING AT A STROKE UNIT ON THE TAILORED IMPLEMENTATION OF AN EVIDENCE-BASED GUIDELINE; A QUALITATIVE PROCESS EVALUATION Door Eline.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
IHT-werksymposium 2016 Presentatie Handboek
Netwerk Kwaliteitsontwikkeling GGz
Telefonische consultatie psychiatrie
Workshop zorgafstemmingsgesprek(ZAG)
Workshop IHT Intensive Home Treatment in stedelijk of plattelandsgebied, watch the difference! Ruud Zuidmeer, Jeroen Martens, Iteke Kramer.
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
Presentatie project POH-Jeugd Leeuwarden, Juni 2017.
Ouderen met dementie & behandelwensen
Een vergadering organiseren
Methodiek T1 Analyse van het verpleegkundig proces
Welkom.
IHT en eHealth: wat is de meerwaarde?
Dit deed ik voor het laatst op de kleuterschool
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Paula Terra Beleid en praktijk bij overdracht van patiënten, hoe brengen we die beter samen? Paula Terra
Vergadering Personeelsdienst
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Versterken positie van ervaringsdeskundigen binnen de organisatie
Ulcus Cruris herkennen en efficiënt behandelen?
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Doel : maken van een keuze wat betreft de keuzedelen
Centrale melding-en triage
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
IHT samenwerking met regionaal ziekenhuis – eerste hulp
Er is een wereld te winnen……
Ondervoeding op de kaart
Overzicht gedragingen per competentie
De scope van het project
Eerste ervaringen met zorgkaart / plan van aanpak
Transcript van de presentatie:

De organisatie en implementatie van IHT Ingrid Meijerman (Dimence) Iteke Kramer (GGZ Friesland)

Agenda Even voorstellen Inhoud workshop Discussie: voor- en nadelen, knelpunten Samenvatting en afsluiting

Even voorstellen Ingrid Meijerman (Dimence) Iteke Kramer (GGZ Friesland)

IHT Friesland Groepsbehandelingen Huisbezoeken

IHT Friesland E -Health Groepsbehandelingen Huisbezoeken Kortdurende structurerende dagbehandeling Spits -thuisbehandeling Substituerende psychiatrische intensieve thuisservice E -Health

GGZ Friesland IHT Noord: Huisbezoeken en groepsbehandelingen IHT Zuid: Groepsbehandelingen IHT Zuid: Groepsbehandelingen IHT Zuid: Huisbezoeken en groepsbehandelingen

GGZ Friesland IHT Noord Huisbezoeken Leeuwarden gem 40 patiënten in zorg Groepsbehandeling Leeuwarden gem 30 patiënten in zorg IHT Zuid Huisbezoeken Heerenveen gem 40 patiënten in zorg Groepsbehandeling Heerenveen gem 20 patiënten in zorg Groepsbehandeling Sneek gem 20 patiënten in zorg Groepsbehandeling Drachten gem 20 patiënten in zorg Totaal IHT Noord en Zuid 170 patienten in zorg.

GGZ Friesland werkgebied IHT 650.000 inwoners 5.700 km2 Twee IHT teams Team 1; IHT Noord ( Spits Leeuwarden en KSD Leeuwarden) Team 2; IHT Zuid (Spits Heerenveen en KSD Sneek, Drachten en Heerenveen) Naast de IHT teams een aparte crisisdienst 2 locaties crisisdienst 2 HIC opname klinieken (Leeuwarden en Heerenveen) In totaal rond de 250 pt in zorg.

Organisatie structuur IHT GGZ Friesland Voorbeeld therapierooster Dagbehandeling

Organisatie structuur IHT GGZ Friesland Voorbeeld bordbespreking huisbezoeken

Formatie IHT GGZ Friesland IHT Noord 12.88 fte IHT Zuid 23.90 fte

Disciplinemix IHT GGZ Friesland Psychiater Verpleegkundig Spcialist GZ psycholoog SPV Verpleegkundigen I Verpleegkundigen II Vaktherapeuten Creatieve therapie Beeldend en Drama Vaktherapeuten PMT GGZ agoog Ervaringsdeskundige Systeemtherapeut

Disciplinemix IHT GGZ Friesland Opleidingsplekken voor: HBO-V studenten in opleiding tot verpleegkundige Psychologen in opleiding tot GZ psycholoog Artsen in opleidingen tot psychiater Verpleegkundigen in opleiding tot Specialist Vaktherapie studenten in opleiding tot vaktherapeut

Gevraagde competenties IHT GGZ Friesland Groepsbehandeling Competentie Niveau Definitie Algemene gedragsomschrijving Behandelen/ begeleiden* 2 Richting en sturing geven aan klanten/cliënten/patiënten in het kader van hun hulpvraag en ontwikkeling. Stijl van behandelen/begeleiden hierbij aanpassen aan de klant/cliënt/patiënt/groep en situatie. Draagt op eigen initiatief bij aan de hulpvraag en ontwikkeling van patiënten. Oordeelsvorming Op basis van beschikbare informatie juiste en realistische conclusies trekken. Hierbij een onderscheid maken tussen feiten, veronderstellingen, meningen en gevoelens en deze zorgvuldig tegen elkaar afwegen. Weegt op eigen initiatief aspecten van een kwestie af op relevantie en haalbaarheid en trekt conclusies. Samenwerken Actieve bijdrage leveren aan een gezamenlijk resultaat of probleemoplossing, ook wanneer de samenwerking een onderwerp betreft dat niet direct van persoonlijk belang is. Werkt op eigen initiatief met anderen aan een gezamenlijk resultaat. Flexibel gedrag De eigen gedragsstijl veranderen in het contact met anderen om gestelde doelen op een andere manier te bereiken. Verdiept zich in de ander en past de eigen gedragsstijl aan om een doel te bereiken.

Gevraagde competenties IHT GGZ Friesland Huisbezoeken Competentie Niveau Definitie Algemene gedragsomschrijving Behandelen/ begeleiden* 2 Richting en sturing geven aan klanten/cliënten/patiënten in het kader van hun hulpvraag en ontwikkeling. Stijl van behandelen/begeleiden hierbij aanpassen aan de klant/cliënt/patiënt/groep en situatie. Draagt op eigen initiatief bij aan de hulpvraag en ontwikkeling van patiënten. Plannen en Organiseren Op effectieve wijze doelen en prioriteiten  bepalen en benodigde tijd, acties en middelen aangeven en aanwenden om bepaalde doelen te kunnen bereiken Bepaalt doelen en prioriteiten en de tijd, acties, mensen en middelen die nodig zijn om deze te bereiken, mede in afstemming met anderen Besluitvaardig-heid Beslissingen nemen en hier acties aan verbinden. Neemt zelfstandig beslissingen en verbindt hieraan acties, ook als nog niet alle informatie beschikbaar is. Analyseren Signaleren van kansen en problemen; herkennen van belangrijke informatie en verbanden leggen tussen gegevens en situaties. Opsporen van mogelijke oorzaken en zoeken naar ter zake doende gegevens Verzamelt, selecteert en benoemt zelfstandig en op eigen initiatief relevante informatie uit verschillende bronnen. Legt verbanden en ordent informatie. Aanpassings-vermogen Het eigen gedrag aanpassen om effectief om te gaan met veranderende of nieuwe omstandigheden, taken, doelen, verantwoordelijkheden en/of mensen Wijzigt zelfstandig en op eigen initiatief zijn/haar werkzaamheden en gedrag wanneer veranderingen dat noodzakelijk maken.

Bedankt voor jullie aandacht!