(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs Reflectiesessie 2 Uitdagende leerlingenprofielen
Uitdagende profielen Toename van analfabete en zwak-gealfabetiseerde lln 10-12 jarige nieuwkomers, overstap BaO naar SO 12-14 jarige nieuwkomers, instroom 2de graad SO 16-18 jarige nieuwkomers, instroom arbeidsmarkt – leren&werken – H(B)O
Uitdagende lln profielen Maar ook: Veranderende profielen (instroom wordt bepaald door gebeurtenissen op wereldvlak) Toename diversiteit in de groep van anderstalige nieuwkomers Toename niet-begeleide minderjarige nieuwkomers Toename lln met trauma (opgelopen voor, tijdens of na migratietraject) Onderscheid tussen “gewone” en “uitdagende” profielen? Nood aan maatwerk, flexibele organisatie van onthaalonderwijs Wat met heterogeniteit?
Analfabete en zwak-gealfabetiseerde lln Alfabetisering in T1? Kennis over onderwijs, samenleving in T1 (zie MO inburgering)? Apart of samen met andere nieuwkomers? Wanneer maken zij de overstap naar reguliere klas? Rol voor reguliere leerlingen? Vaak intersectionele problematiek
10-12 jarige en 12-14-jarige lln In welke mate biedt aanbeveling SO antwoord? Naar een snellere en meer gefaseerde integratie in het reguliere onderwijs Via een model in 3 fases Taalbad Beperkt in de tijd Profielschets & oriëntering Semi-geïntegreerde fase Volledige integratie Aangehouden ondersteuning Geen beperking in de tijd Uitstroom (arbeidsmarkt of HO)
16-18 jarige lln Aanbod nu nog te sterk gericht op traject voor deze lln in SO (leerplicht onderwijs) Structurele samenwerking nodig tussen secundair onderwijs (miv onthaalonderwijs) en aanbieders van onderwijs en vorming voor volwassenen Volwassenenonderwijs, hoger onderwijs, VDAB en Syntra Aandacht voor deze doelgroep in verdere uitwerking stelsel duaal leren Belang van geïntegreerde trajecten (vermijden van voor- en schakeltrajecten gericht op taalverwerving Nederlands (school, abstract taalniveau)