(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
Advertisements

Entreeonderwijs in een regionaal netwerk Aanpak Graafschap College 3 oktober 2012 Aanpak Graafschap College 3 oktober 2012 OF.
Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak:
KA Hoboken Distelvinklaan Hoboken
Hink Stap Sprong 6 is goed maar 7 is beter Fons Leroy.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Evolutie anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs)
Leerkansen voor alle leerlingen
2 STAD LEUVEN Aantal inwoners Aantal leerlingen – basisonderwijs – secundair onderwijs – hoger onderwijs Kansarmoede 5% van geboortes.
Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Opleiden in school 22 juni 2004
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
De voortrajecten vanuit het perspectief van de scholen Daniël De Block, Directeur Centrum voor Leren en Werken Gent.
Terug onder begeleiding Aard en omvang van de vrijwillige nazorg aan 18+ PIJ’ers Katrien de Vaan Den Haag,
Speerpunten uitkomst leerlingen- en oudertevredenheidsonderzoeken.
Diverse maatregelen infosessie 25 augustus Welke? Actualisering opleidingsaanbod Vrijstellingen Instroom Lagere Graad Dans en Woordkunst Duur toelatingsperiode.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
Sensoa Positief Patrick Reyntiens. Sensoa “Het Grote Sensoa” Korte geschiedenis.
Aantal OKAN leerlingen in Gent: evolutie. OKAN leerlingen in Gent: evolutie Jaarlijkse stijging van het aantal anderstalige nieuwkomers in het Gentse.
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi 29 september 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
Leren en Werken voor jongeren VLOR – 30 september 2015 Leen Baisier.
Verder studeren Na 6e of 7e BSO
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi December 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Tijdelijke en dringende maatregelen onthaalonderwijs Departement Onderwijs & Vorming 7 december 2015.
De Modernisering van het secundair onderwijs
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Vluchtelingen en onderwijs Een blik op de vluchtelingentoestroom in het GO!
Wij ondersteunen, stimuleren en begeleiden het Vlaamse integratie- en inburgeringsbeleid Ook ikv verhoogde asielinstroom VVOS Vlaams-Brabant 2 februari.
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
Wat is een vluchteling? Asielzoeker Erkende vluchteling Subsidiair beschermde.
SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012.
Educatie Maastricht en Mergelland. Educatie wat is dat ? Onderwijs voor volwassenen 18 + Binnen de Wet op de Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) Onderwijs.
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Hoe ondersteunde AgODi het werkveld bij de verhoogde instroom van vluchtelingen? Hasselt 29 april 2016 Sara De Meerleer.
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Agentschap Integratie en inburgering
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Nieuw onderwijsconcept en plaatsing. Besluit 1. Extra begeleidingsbehoefte: Aanmelding gebeurt bij een VO - ‘moeder’school. 2. Flexibel arrangement met.
LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke.
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
Een dag over asiel en onderwijs. Context in de regio.
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
“Centrale begeleiding voor jarige nieuwkomers uit derde landen”
Nood aan een nieuwe democratiseringsgolf.
Vzw Metgezel Doelgroep Troeven Aanbod. Vzw Metgezel Doelgroep Troeven Aanbod.
Het zorgcontinuüm.
Sint-Niklaas en Beveren
aantrekkingskracht van informatica
De deel economie en de arbeidsmarkt
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Structuur Waarom samenwerken … enkele contextuele vaststellingen
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Verhoogde instroom van vluchtelingen november 2016
Cijfergegevens leerrecht
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag
Samenwerking essentieel voor
Transcript van de presentatie:

(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs Reflectiesessie 2 Uitdagende leerlingenprofielen

Uitdagende profielen Toename van analfabete en zwak-gealfabetiseerde lln 10-12 jarige nieuwkomers, overstap BaO naar SO 12-14 jarige nieuwkomers, instroom 2de graad SO 16-18 jarige nieuwkomers, instroom arbeidsmarkt – leren&werken – H(B)O

Uitdagende lln profielen Maar ook: Veranderende profielen (instroom wordt bepaald door gebeurtenissen op wereldvlak) Toename diversiteit in de groep van anderstalige nieuwkomers Toename niet-begeleide minderjarige nieuwkomers Toename lln met trauma (opgelopen voor, tijdens of na migratietraject) Onderscheid tussen “gewone” en “uitdagende” profielen? Nood aan maatwerk, flexibele organisatie van onthaalonderwijs Wat met heterogeniteit?

Analfabete en zwak-gealfabetiseerde lln Alfabetisering in T1? Kennis over onderwijs, samenleving in T1 (zie MO inburgering)? Apart of samen met andere nieuwkomers? Wanneer maken zij de overstap naar reguliere klas? Rol voor reguliere leerlingen? Vaak intersectionele problematiek

10-12 jarige en 12-14-jarige lln In welke mate biedt aanbeveling SO antwoord? Naar een snellere en meer gefaseerde integratie in het reguliere onderwijs Via een model in 3 fases Taalbad Beperkt in de tijd Profielschets & oriëntering Semi-geïntegreerde fase Volledige integratie Aangehouden ondersteuning Geen beperking in de tijd Uitstroom (arbeidsmarkt of HO)

16-18 jarige lln Aanbod nu nog te sterk gericht op traject voor deze lln in SO (leerplicht onderwijs) Structurele samenwerking nodig tussen secundair onderwijs (miv onthaalonderwijs) en aanbieders van onderwijs en vorming voor volwassenen Volwassenenonderwijs, hoger onderwijs, VDAB en Syntra Aandacht voor deze doelgroep in verdere uitwerking stelsel duaal leren Belang van geïntegreerde trajecten (vermijden van voor- en schakeltrajecten gericht op taalverwerving Nederlands (school, abstract taalniveau)