Denkplein 013 Inhoud Aanleiding en opdracht Chronologie Betrokkenen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
Advertisements

De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
GMR +DO + schoolsoortoverleggen
Rob Boelema (projectleider) Wido Bijlmakers (gemeente Helmond)
Weer Samen Naar School 2012 en verder studiedag Dronten,
Realisatie kindcentrum
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Presentatie gemeente Beek
Visie, Missie, Speerpunten en Strategische doelstellingen
Passend Onderwijs een korte inleiding
ondersteuningsprofielen PPO Rotterdam
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr / mr 13 juni 2013.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
De kern van het arrangeren
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
27 januari 2014 Handelingsgericht Arrangeren. HA 27 januari 2014 Programma Welkom Algemene inleiding Henk Büscher Presentatie Pilot a. Evalueren.
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Kunnen wij het samen Passend maken?
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Gemeente Rotterdam Xandra de Vroom Jeugd, Onderwijs en Samenleving 8 december 2009 Denken Voelen Doen. Het subsidiekader.
Bijeenkomst directeuren en IB-ers OZKNV Workshop Documenten-planlast Dinsdag 1 december 2014.
Zorg binnen Gelderveste Kwalitatief goede zorg voor onze kinderen
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
Integratie SBO-SO Een project van de afdeling Ommen
Onderwijszorgconsulenten
Bijeenkomst SWV Kampen 27 oktober  Stroomschema routing Aanvraag Arrangement/ TLV  SWV Kampen.
Veiligezorg® Fase 1 Organisatorische voorbereiding.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
ACHTERGRONDINFO Fulltime Basis-Onderwijs voor hoog-intelligente en hoog-sensitieve kinderen Rotterdam, april 2016 Stichting H 4 O.
Volle Kracht Vooruit Stand van zaken Passend onderwijs – inhoud – tijdpad - financiën.
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009 FOCUS OP AUTISME PASSEND ONDERWIJS IN DE WESTELIJKE MIJNSTREEK.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
Werkgroepen Welke, wat, wie Welke Domeinomschrijving en Beroeps Competentie Profiel Domeinomschrijving en Beroeps Competentie Profiel Klankbordgroep.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Venray. Techniek als substantieel onderdeel leergebieden basisschool In de toekomst meer carrieres binnen de techniek.
Landelijke raad 11 juni 2016 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
Netwerkbijeenkomst Passend Onderwijs en SBO+
Informatieavond Pastoor van Ars
Tijdelijke subsidieregels Innovatiegelden
Koningin Julianaschool,
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Kindcentrum 2020 in een nieuw gebouw…….
Mijn visie op onderwijs
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
IB - directie dag 5 en 7 februari 2019.
Conferentie kansrijk van school naar werk Bussum 19 juni 2019
Juni juni 2018 najaar 2018 december 2018 Subsidie beschikbaar gesteld door minister Slob voor dekkend aanbod ondersteuning aan leerlingen.
IB - directie dag 11 en 13 juni 2019.
Transcript van de presentatie:

Denkplein 013 Inhoud Aanleiding en opdracht Chronologie Betrokkenen Procesverloop Opbrengsten Criteria en routing Format

Aanleiding en Opdracht Terugloop leerlingenaantal SBO en SO Terugkerende vraag: zit elk kind op de beste plaats? Opdracht van bestuur naar directeur om te onderzoeken welke nieuwe samenwerkingsvormen tussen regulier en speciaal onderwijs mogelijk en wenselijk zijn Thuisnabij, meer regulier, meer inclusie, tussenvoorzieningen, symbiosevormen en satellietgedachten zijn daarbij genoemde termen

Chronologisch December 2016: behoefte bestuur en directeur van Plein 013 om te komen tot oprichting denkplatform of denktank Januari 2016: stuurgroep vanuit bestuur: Ad Graumans, Marius Liebregts en Dave Ensberg Februari 2016: onafhankelijk projectleider aangesteld: Gerard Langeraert (Onderwijskwadrant) Februari 2016: 8 leden voor werkgroep afgevaardigd door diverse besturen Maart 2016: start projectgroep

Werkgroepleden: Marcel Huijgens Stichting Opmaat Anton Willemse Stichting Boom Jos Montulet Xpect Primair Peter Smolders Biezonderwijs Olaf Corten Mytylschool Tilburg Berry Brand Plein013 Frans Haarbosch Stichting Edu-Ley Nikkie van Groenendaal Skotzo Gerard Langeraert OnderwijsKwadrant

Opdracht werkgroep Denkplein 013 Formuleer voorstellen over hoe we scholen actief kunnen betrekken en hoe we ruimte kunnen creëren voor nieuwe ideeën. Stimuleer het onderwijsveld binnen Plein 013 om te komen tot pilots, of: proeftuinen, waarbij nieuwe structuren c.q. nieuwe organisatievormen van specialistisch- en regulier onderwijs een bijdrage kunnen leveren. Bedenk daarbij welke voorzieningen, projecten en pilots al lopen binnen het SWV; breng deze in kaart

Voorzieningen en projecten Een voorziening: Bovenschools aanbod door SWV voor alle scholen 2 type voorzieningen: algemeen ondersteunend: consulenten, smw, IB-netwerk, steunpunt hoogbegaafde leerlingen daadwerkelijk onderwijs: Taalscholen, Parelklassen, Intermezzo, Playing for Success etc Een project: Tijd- en plaatsgebonden impuls om scholen te stimuleren. Niet altijd voor alle scholen. Kurzweil, Bouw, Praat en Teken, Taakspel, Naar Groep 1.

Pilots Een pilot is een proeftuin die tijdelijk wordt ingericht om te bezien of een bepaalde activiteit succesvol is en mogelijk kan worden omgezet tot een project of voorziening. TKompas Impulsklassen Taal52

Bijeenkomsten Eigen ervaringen Good practice in het land Good practice binnen Plein 013 Van out-of-the-box….. …. naar kaders voor pilots

Opbrengsten Denkplein 013 Notitie Denkplein 013 Ondertitel: Pilots BaO-SBO-SO Een nieuwe manier voor ontwikkelen naar meer inclusief onderwijs

De pilot BaO – S(B)O Afwegingskader: Definitie van pilot aanhouden Minstens een bestuur BaO en bestuur S(B)O zijn betrokken Aanvraag moet passen binnen nieuwe visie voor ontwikkeling BaO-S(B)O Kern: geen opheffing S(B)O, maar hybride samenwerkingsvormen; Mogelijke succesfactoren: thuisnabij, wijkgericht, verbindend, versterkend, overdraagbaar en te verduurzamen, afgebakende periode. Pilot geïnitieerd vanuit een bepaalde school of bestuur Aanvraag via vast format Wordt gefaciliteerd door Plein 013

Routing Aanvragen via een format Indienen bij directeur Plein 013 Beschrijf ideeën waarmee proefondervindelijk gewerkt kan gaan worden Indienen bij directeur Plein 013 deze toetst de aanvraag aan het afwegingskader en bekijkt de financiële en organisatorische gevolgen Werkgroep Plein 013 blijft op afroep beschikbaar als klankbord adviesorgaan monitor op resultaten verspreider van good practices

Format aanvraag A. Gegevens deelnemende besturen (minimaal 2) B. Achtergrond en aanleiding (maximaal 200 woorden) C. Probleemanalyse D. Doelstellingen E. Plan van aanpak F. Financiële paragraaf G. Aanvullende opmerkingen H. Overzicht van toegevoegde bijlagen/regelgevingen

www.plein013.nl/denkplein013 Vragen