Bedrijvigheid in de lessen economie!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Datum Locatie Publiek spreker Infosessies 2011 Lieve Smeulders
Advertisements

Van Methode Naar Methodiek
Infosessies 2011 Erwin Vanbelle.
Methodepresentatie Pincode 5e editie
Fysica van elementair belang
Dé rekenmethode voor groep 1 t/m 8
Hoekenwerk Ann Vandemaele.
Moderne wetenschappen voor het tweede jaar van de eerste graad
Digibord en tablet: de perfecte combinatie
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Module school en samenleving
met het onderwijs samen bijzondere leermiddelen
2de graad.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
VUB-IDLO studiedag 4 mei 2011 Luc Vernaillen pedagogisch adviseur GO!
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.
TrabiTour für die Unterstufe
Nieuw Nederlands 4e editie
Van harte welkom. Dinsdag 30 januari Indeling van de avond Opening Presentatie “Digitale slootjes” Demonstratie “Digibord” Pauze Zelf proberen en.
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Actieonderzoek instructietafel.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.
10e editie voor de Tweede Fase
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Lancering Traject
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
WORKSHOP werkvormen en media koppeling didactische principes
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Bijeenkomst September 2015
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
Bvj vmbo bovenbouw 7 e editie Gijs van Hengstum Thomas Klein Middelink.
Gestructureerde opbouw 34 leerlijnen als fundament op schoolniveau op klasniveau Per leerjaar 12 leerstofeenheden of blokken Het merendeel van de belangrijke.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Planmatig differentiëren tijdens een instructieles
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Differentiëren & klassenmanagement
Theo 3 e graad voorjaar 2010voorjaar 2011voorjaar A6 A5 T 6 T.
THEO 2. Leerling gericht Didactisch onderbouwd Godsdienstig sterk Vrijheid Hapklaar.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?

Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Wat is internet? Vandaag gaan we ontdekken wat internet is? Hoe vaak zijn de leerlingen online? Welk apparaat gebruiken ze? Stel ze eens wat vragen en.
Wat is internet? Vandaag gaan we ontdekken wat internet is? Hoe vaak zijn de leerlingen online? Welk apparaat gebruiken ze? Stel ze eens wat vragen en.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
nieuwe leerplannen DKO
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
Infosessies 2011 Sophie Avgoustakis Julie Bracke Annelies Kemps
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Transcript van de presentatie:

Bedrijvigheid in de lessen economie!

- Conform leerplannen vrij onderwijs - Opbouw: - Conform leerplannen vrij onderwijs - Opbouw: - 15 onderzoeksvragen verdeeld over drie thema’s - 6 fasen per onderzoeksvraag

Krachtlijnen - Leerkrachten hebben ruimte voor eigen verhaal - Leerlingen leren via degelijke leerinhouden - Activerende lessen worden aangemoedigd: variatie in werkvormen, actief inzicht verwerven - Hedendaagse vormgeving, herkenbare voorbeelden en bedrijven - Actualisatie via powerpoints en unieke samenwerking met Archief voor Onderwijs - Een concept dat optimaal leerrendement nastreeft -

Ook aandacht voor: - Leren leren - Taalbeleid - Onderzoeksvaardigheid - Differentiatie

Fase 1 Een overzicht van de leerplandoelstellingen uit de onderzoeksvraag Een teaser: waarover zal het gaan, gelinkt aan de leefwereld van de leerlingen Een eerste poging om leerlingen zelf de onderzoeksvraag te laten kaderen:

Fase 2 Duidelijke structuur Degelijke leerinhouden Gevarieerde en activerende werkvormen Tussentijdse syntheses: geleidelijke opbouw en vastzetting van de leerstof Leerlijn leren leren: leren schematiseren en samenvatten Aandacht voor taalbeleid: Moeilijke woorden worden verklaard Begrippenlijsten: in het boek en online Oefeningen op begrippen

Fase 3 Zelf schema’s aanvullen als synthese van de leerinhouden Tussentijdse syntheseteksten uit het Traject leiden naar een grote synthesetekst in Samenvatten. Begrippen: een duidelijk overzicht per onderzoeksvraag, ook zelf op te bouwen en digitaal beschikbaar

Fase 4 Gevarieerd aanbod van oefeningen zowel bij Traject als bij Uitdiepen in het boek zelf, met differentiatie: gelabeld volgens 3 niveaus online, via Scoodle, in het verlengde van de oefeningen uit het boek Extra online oefeningen die leerlingen ook zelfstandig in de computerklas of thuis kunnen verwerken, mét resultatenanalyse Oefeningen met Excel voor wie dat wil Kijkwijzers als hulplijn

Fase 5 Dieper ingaan op leerinhouden Extra motivatie en uitdaging Extra differentiatie-oefeningen op 3 niveaus, ook digitaal

Onderzoeksvaardigheid Een haalbare onderzoeksopdracht per thema Geleidelijk aan voorbereiden in elke onderzoeksvraag: Volledig uitgewerkt, met online tools

Fase 6 Leerlingen zoeken zelf actief in de leerinhouden waar de doelstellingen aan bod kwamen voor kennen/kunnen: actief leren We keren terug naar Oriënteren: de OVUR-cirkel is rond. Vooruitblik: leerlingen ontdekken links tussen leerinhouden en verwerven inzicht in samenhang via een vooruitblik naar wat komt:

Ondersteuning voor leerlingen: - Syntheseschema’s digitaal - Kijkwijzers: hulplijnen bij generieke vaardigheden met telkens uitgewerkte voorbeelden online - Online leerlingenkit: e-boek, extra oefeningen, kijkfragmenten, ondersteuning bij onderzoeksopdrachten, begrippenlijsten, mindmaps, …

Ondersteuning voor leerkrachten: Powerpoints per onderzoeksvraag: Ondersteuning voor leerkrachten: Powerpoints per onderzoeksvraag: - extra impulsen voor aanknoping, tips en materiaal als actualisatie - beeldfragmenten in unieke samenwerking met het Archief voor Onderwijs, … - in een BUZZ-sjabloon, dat u makkelijk naar uw eigen hand kunt zetten

Ondersteuning voor leerkrachten: Leerkrachtenboek: met leerplandoelen, aanknopingsteksten, didactische tips, oplossingen, tips voor actualisatie Lerarenkit: bordboek, leerkrachtenboek, differentiatie oefeningen, mindmaps, oplossingen, onderzoeksopdrachten, ICT-bundel, actualisatie

Hoe actueel willen we zijn Hoe actueel willen we zijn? - elke 2 jaar een herdruk: vernieuwen van tekstmateriaal waar nodig - online: via de lerarenkit in Scoodle - via powerpoints bij elke onderzoeksvraag: updates van links en artikels - dankzij de unieke samenwerking met het Archief voor Onderwijs