Bedrijvigheid in de lessen economie!
- Conform leerplannen vrij onderwijs - Opbouw: - Conform leerplannen vrij onderwijs - Opbouw: - 15 onderzoeksvragen verdeeld over drie thema’s - 6 fasen per onderzoeksvraag
Krachtlijnen - Leerkrachten hebben ruimte voor eigen verhaal - Leerlingen leren via degelijke leerinhouden - Activerende lessen worden aangemoedigd: variatie in werkvormen, actief inzicht verwerven - Hedendaagse vormgeving, herkenbare voorbeelden en bedrijven - Actualisatie via powerpoints en unieke samenwerking met Archief voor Onderwijs - Een concept dat optimaal leerrendement nastreeft -
Ook aandacht voor: - Leren leren - Taalbeleid - Onderzoeksvaardigheid - Differentiatie
Fase 1 Een overzicht van de leerplandoelstellingen uit de onderzoeksvraag Een teaser: waarover zal het gaan, gelinkt aan de leefwereld van de leerlingen Een eerste poging om leerlingen zelf de onderzoeksvraag te laten kaderen:
Fase 2 Duidelijke structuur Degelijke leerinhouden Gevarieerde en activerende werkvormen Tussentijdse syntheses: geleidelijke opbouw en vastzetting van de leerstof Leerlijn leren leren: leren schematiseren en samenvatten Aandacht voor taalbeleid: Moeilijke woorden worden verklaard Begrippenlijsten: in het boek en online Oefeningen op begrippen
Fase 3 Zelf schema’s aanvullen als synthese van de leerinhouden Tussentijdse syntheseteksten uit het Traject leiden naar een grote synthesetekst in Samenvatten. Begrippen: een duidelijk overzicht per onderzoeksvraag, ook zelf op te bouwen en digitaal beschikbaar
Fase 4 Gevarieerd aanbod van oefeningen zowel bij Traject als bij Uitdiepen in het boek zelf, met differentiatie: gelabeld volgens 3 niveaus online, via Scoodle, in het verlengde van de oefeningen uit het boek Extra online oefeningen die leerlingen ook zelfstandig in de computerklas of thuis kunnen verwerken, mét resultatenanalyse Oefeningen met Excel voor wie dat wil Kijkwijzers als hulplijn
Fase 5 Dieper ingaan op leerinhouden Extra motivatie en uitdaging Extra differentiatie-oefeningen op 3 niveaus, ook digitaal
Onderzoeksvaardigheid Een haalbare onderzoeksopdracht per thema Geleidelijk aan voorbereiden in elke onderzoeksvraag: Volledig uitgewerkt, met online tools
Fase 6 Leerlingen zoeken zelf actief in de leerinhouden waar de doelstellingen aan bod kwamen voor kennen/kunnen: actief leren We keren terug naar Oriënteren: de OVUR-cirkel is rond. Vooruitblik: leerlingen ontdekken links tussen leerinhouden en verwerven inzicht in samenhang via een vooruitblik naar wat komt:
Ondersteuning voor leerlingen: - Syntheseschema’s digitaal - Kijkwijzers: hulplijnen bij generieke vaardigheden met telkens uitgewerkte voorbeelden online - Online leerlingenkit: e-boek, extra oefeningen, kijkfragmenten, ondersteuning bij onderzoeksopdrachten, begrippenlijsten, mindmaps, …
Ondersteuning voor leerkrachten: Powerpoints per onderzoeksvraag: Ondersteuning voor leerkrachten: Powerpoints per onderzoeksvraag: - extra impulsen voor aanknoping, tips en materiaal als actualisatie - beeldfragmenten in unieke samenwerking met het Archief voor Onderwijs, … - in een BUZZ-sjabloon, dat u makkelijk naar uw eigen hand kunt zetten
Ondersteuning voor leerkrachten: Leerkrachtenboek: met leerplandoelen, aanknopingsteksten, didactische tips, oplossingen, tips voor actualisatie Lerarenkit: bordboek, leerkrachtenboek, differentiatie oefeningen, mindmaps, oplossingen, onderzoeksopdrachten, ICT-bundel, actualisatie
Hoe actueel willen we zijn Hoe actueel willen we zijn? - elke 2 jaar een herdruk: vernieuwen van tekstmateriaal waar nodig - online: via de lerarenkit in Scoodle - via powerpoints bij elke onderzoeksvraag: updates van links en artikels - dankzij de unieke samenwerking met het Archief voor Onderwijs