Ontmoeting met directies van land- en tuinbouwscholen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Op stap naar secundair onderwijs
Even kijken wat een accountant doet.
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Structuur secundair onderwijs
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Leerplan chemie algemeen secundair onderwijs Schooljaar
1 Wijzigingen aan de Databank Hoger Onderwijs – zomerrelease 2010 Hoger Beroepsonderwijs Decreet betreffende het secundair na secundair onderwijs en het.
ZORGLIJN: STRUCTUUR I. Waarnemingsfase II. Diagnostische fase
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Associate degree 26 november 2010
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
16 juni 2003Status Meeting SPINE/SPIRIN1  Introductie  Programma  De stand van zaken  Vragen?
Introductie OHSAS
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Infoavond leerlingen 1ste jaar
Competentieprofielen
Het belang van een stage
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Het belang van een stage
Het nut van Business Planning
Lerend netwerk – vrijdag 26/10/2012 Samenwerking MSKA Roeselare – VDAB
ARBEIDS- OMSTANDIGHEDENWET
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Diversiteit. Organisaties en diversiteit? 2 Een divers personeelsbestand … VOORDELEN VOOR ORGANISATIES S PREEKT EEN BREDERE GROEP KLANTEN AAN Identificatie.
STEM monitor juli Doelstellingen STEM-actieplan STEM-actieplan streeft op middellange termijn naar: Meer starters en afgestudeerden.
Studieadviesregeling
7 de jaar TSO Se-n-Se Productie- en Procestechnologie Koninklijk Atheneum Geraardsbergen SAMENWERKING SCHOOL - INDUSTRIE.
Verder studeren Na 6e of 7e BSO
EASY CLEAN UP B.V UW PARTNER IN AFVAL MANAGEMENT OP DE BOUW EEN SCHOT IN DE ROOS.
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
SAY BSO ASO SAY KSO 2de graad SO TSO WHAT?.
MARKETING TOEPASSINGEN Maxim Oeyen Wout Noeyens Lukas Vandecruys
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
ROLMODELLENWERKING sinds 2009…. DOEL sensibiliseren informeren: geen sid-in adviseren: geen CLB rekruteren: geen promo.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Nieuwe pistes in onderwijs Ontmoeting land- en tuinbouwscholen Ingrid Vanhoren, coördinator Kwalificaties & curriculum.
Болормаагийн Энхжин 1992 онд Улаанбаатар хотод т ө рс ө н. Бельги улсын Лювэн хотын Catholic University of Leuven-д Эдийн засаг, Бизнэс удирдлагын чиглэлээр.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
HOERA, HET IS (BIJNA) CRISIS! WILSON DE PRIL, AGORIA VLAANDEREN ROTARY CLUB GENT – 8 DECEMBER 2011 STEM voor de toekomst! WILSON DE PRIL DIRECTEUR-GENERAAL.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Experten in de derde graad Proefproject
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
Flankerend Onderwijsbeleid
Sen-S-e en HBO5: nieuwe mogelijkheden om verder te studeren
RTC Oost-Vlaanderen vzw
Kwaliteit leerbedrijven
Met het oog op het versterken van de productie-afdeling van Mondi Poperinge N.V. zijn wij op zoek naar Machine-operatoren (m/v) Onderhoudsmecanicien (m/v)
Kennis delen.
Welkom bij de Stage-informatieavond
Welkom! structuur van onze school
In gesprek over werkdruk
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
VTI Ieper- Valcke Prefab Beton
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
SROI Stadswerk.
Les 2: Van productie tot verkoop
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Nieuwe Graduaatsopleidingen in Limburg
Sociaal / ethisch ondernemen
Transcript van de presentatie:

Ontmoeting met directies van land- en tuinbouwscholen 6 december 2017

Nieuwe opleiding HBO5 situering HBO5/Graduaat Productiebeheer land- en tuinbouw BEROEPSKWALIFICATIEDOSSIERS aansluitend bij hoger onderwijsopleidingen: Productieverantwoordelijke land- en tuinbouw HBO5 Ondernemer land- en tuinbouw Bachelor Waarom? Nood aan dit niveau op de arbeidsmarkt. Tot nu toe was dit niveau enkel bekend bij CVO’s. Jongeren (18-jarigen) vinden de weg niet naar CVO’s, daarom wordt dit niveau ingekanteld in de hogescholen. Het blijkt dat heel veel knelpuntberoepen zich te bevinden op dit niveau 5 : daarom wil de overheid (arbeid én onderwijs) inzetten op dit niveau als volwaardig deel van het hoger onderwijs – en dus in een hoger onderwijsinstelling en dit voor twee doelgroepen : generatiestudenten en zij-instromers (LLL) Voor Land-en tuinbouw komt er dus een nieuwe opleiding. O.a. omdat blijkt dat er in het werkveld een grote nood is aan dit niveau.

Eventueel 2de jaar Master Diploma secondair onderwijs arbeidsmarkt Master schakel Niv 7 Niv 5 Diploma’s hoger onderwijs Academische bachelor Professionele bachelor Secundair onderwijs Se-n-Se 1ste graad BSO 1ste graad TSO 1ste graad ASO 1ste graad KSO 2de graad BSO 2de graad TSO 2de graad ASO 2de graad KSO 3de graad BSO 3de graad TSO 3de graad ASO 3de graad KSO Diploma secondair onderwijs Getuigschrift 2de jaar 3de graad BSO 3de j 3de gr Dipl SO Niv 4 Niv 3 HBO 5: graduaat vervolgtraject brugtraject Tertiair onderwijs Niv 6 kanttekening : dit is de huidige structuur, dus geen rekening houdend met de nieuwe structuur van SO Diploma middelbaar onderwijs Secundair onderwijs

Leerladder certificaat BSO diploma SO en Se-n-se HBO5 [graduaat] 3 certificaat BSO 4 diploma SO en Se-n-se 5 HBO5 [graduaat] 6 bachelor 7 master 8 doctoraat

Leerladder Voorbeeld beroep niveau 4: Uitvoerend Voorbeeld beroep niveau 5: Coördineren en aansturen van een klein team/afdeling in een groot bedrijf Voorbeeld beroep niveau 6: Ondernemen Coördineren en aansturen van een groot team of bedrijf. Meer verantwoordelijkheid. 3 certificaat BSO 4 diploma SO en Se-n-se 5 HBO5 [graduaat] 6 bachelor 7 master 8 doctoraat

Profiel Bachelor – HBO5 praktijkvoorbeeld Bram Hans Bachelor Agro- en biotechnologie HB05 Productiebeheer L&Tb

Doelstellingen Bepaalt zelf doelstellingen, businessplan. Bepaalt grondstoffen, hulpmiddelen, infrastructuur, externe arbeid Continuïteit van de onderneming : ontwikkelingen in de markt, optimalisatie, nieuwe technieken,… Bouwt eigen deskundigheid op Bepaalt mee grondstoffen, hulpmiddelen, infrastructuur, externe arbeid verbeteracties voorstellen en implementeren na overleg, problemen melden Bouwt eigen deskundigheid op

Dierlijke/plantaardige productie Bepaalt zelf de productie op het bedrijf en organiseert de bedrijfsvoering Hulp van externen belangrijk, Volgt de doelstellingen van de productie op, plant en organiseert mee de werkzaamheden op basis van het productieplan Fokkerij, voeding, gezondheid, behandelingen, mest, hygiëne, …

Veiligheid, hygiëne Werkt de procedures uit op maat van het bedrijf, vb risico-analyse, persoonlijke beschermingsmiddelen, signalisatie, … Werkt zelf ergonomisch, ecologisch, volgens wettelijke voorschriften Vermijdt risico’s voor zichzelf en derden, treedt op bij ongevallen, Leert nieuwe technieken Idem

Duurzaamheid Brengt het duurzaamheidsbeleid tot uitvoering. Bepaalt duurzaam ondernemen binnen het bedrijf (sociale context, respect voor de omgeving, dierenwelzijn, sorteren en stockeren van afval, …) Brengt het duurzaamheidsbeleid tot uitvoering.

Budget Werkt kostenbewust Bepaalt het budget van het bedrijf en volgt het op : bedrijfseconomische boekhouding met vergelijking en bijsturing Werkt kostenbewust

Administratie Beheert de administratie van het bedrijf : bedrijfsspecifieke software, facturatie, wettelijk bepaalde aangiften (verzamelaanvraag, mestbankaangifte, fiscale aangifte, …), verzekeringen en vergunningen, personeelsadministratie of besteedt uit. Registreert data via bedrijfsspecifieke software en evalueert productieresultaten.

Aankoop Koopt grondstoffen en productiemiddelen, doet aan voorraadbeheer, Maakt afspraken over prijzen, hoeveelheden, transport, leveringstermijn, kwaliteit … Koopt grondstoffen en productiemiddelen aan in overleg met de ondernemer, doet aan voorraadbeheer, Maakt afspraken over prijzen, hoeveelheden, transport, leveringstermijn, ... binnen afgesproken marges

Verkoop Adviseert over afzetkanalen en verkoopmoment Bepaalt het afzetkanaal en verkoopmoment en is het aanspreekpunt voor de afnemers, voert onderhandelingen Adviseert over afzetkanalen en verkoopmoment

Infrastructuur en bedrijfsuitrusting Uitbouw en de inrichting van de bedrijfsinfrastructuur, beslist over uitvoering. Zorgt voor goede werking en instandhouding van infrastructuur en uitrusting: klimatisatie, belichting, automatisatie, herstellingen, onderhoudsplan machines … Zorgt mee voor goede werking en instandhouding van infrastructuur en uitrusting

Werkplanning en -organisatie Plant de activiteiten op het bedrijf en van de medewerkers : informeert, begeleidt, controleert, stuurt en motiveert (nieuwe) medewerkers, Werkt in teamverband : communicatie, uitvoering van de opdracht, rapportage Teamleider : informeert, begeleidt, stuurt en motiveert (nieuwe) medewerkers, controleert Coördineert de uitvoering van de activiteiten

Uitgangspunten HBO5 Productiebeheer 2-jarige opleiding praktijkgericht 1/3de van de opleiding is werkplekleren AANSLUITEND bij de beroepskwalificatie

Werkplekleren = leren op de werkplek Meedraaien op het bedrijf Wisselwerking school en werkplek : opdrachten aansluitend bij de geziene leerstof uitvoeren of uitzoeken op de werkplek Vooral technische zaken op de werkplek aanleren Bepaalde vooraf gedefinieerde competenties verwerven op de werkplek ipv op school  Een goede begeleiding is nodig

Voorbeeld werkplekleren Bestelling en planning Student verzamelt van een aantal producten de bestellingen en maakt overzicht. Lijst ook de manieren op hoe besteld wordt, vb per tel, fax, pc. Gegevens worden verwerkt in de les. Aan hand van verschillende voorbeelden worden de eigenschappen opgezocht (houdbaarheid, leveringstermijn, … Student is aanwezig bij levering en kijkt wat gebeurt Student bereidt een bestelling voor en bestelt samen met landbouwer

Ontmoeting met directies van land- en tuinbouwscholen 6 december 2017