Service Monitoring TCSB-V2SMON-16

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CREATIVE MARKETING WC 6, jaar 2, Winter 2008 Business case en belevenisconcept Experience Economy Saskia Best.
Advertisements

Over consumenten, gedrag en marketing
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Henk Stultiens voorzitter OBSV Governance groep.  IT-Governance oftwel IT-besturing richt zich op de besluitvorming rond Informatie Technologie i.c.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Hoe voorkom ik IT-terreur?
Logistiek management: begrippen en principes
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Besturings- systeem A Computer A Besturings- systeem B Computer B Netwerk Handmatige taak I Applicatie 2Applicatie 1 Handmatige taak II Applicatie 3 Gebruiker.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
Cloud voor uw bestuur? Wij gaan samen met u op onderzoek. Nabespreking.
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
© de vries business consultancy, 2008
Verkenning rollen en taken EduStandaard tbv:
Onsight Managed Security Services
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
Prestatiemeten Herald Immink 24 juni Prestatiemeten Herald Immink 24 juni 2014.
Producten & Werkprocessen
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Nike Supply Chain Management
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Kennismanagement & Sociale media
Recordkeeping - naar een digitaal archief
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Insights & Essentials Willem van Putten
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
Introductie INFBIT01DT Schooljaar
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 2.
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Beheer in BedrijfsContext AD ICT Leerjaar 2 George Pluimakers Module: ICTBBC01DX Studiejaar 2013/2014.
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 - Dienstverlening Business IT & Management
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Beheermodel van M. Looijen
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
+ Praktijkscasus Business Intelligence Dashboard in de thuiszorg.
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
Limburg 23 maart 2016 Boy Gerrits Arjan Kloosterboer Peter Bakker Theo Weusten André Plat Toepassingsprofiel Metadatering Lokale Overheden (TMLO)
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
KNVI Congres Introductie BI.
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Service Monitoring TCSB-V2SMON-16
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Human Resources Accounting
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Cursus Interne auditor
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Stap drie bij projecten
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Service Monitoring TCSB-V2SMON-16 Institute for Information & Communication Technology Service Monitoring TCSB-V2SMON-16 Les 1 Introductie, doel van monitoring, ketenmonitoring 1

Service Monitoring Ketenmonitoring WBEM SNMP Institute for Information & Communication Technology Service Monitoring Ketenmonitoring WBEM SNMP 2

Inhoud Service Monitoring Institute for Information & Communication Technology Inhoud Service Monitoring Les 1.1: T: Introductie, doel van monitoring, ketenmonitoring Les 1.2: P Ketenmonitoring casus uitwerken Les 2.1: T: SNMP-basis: SNMPv1/v2c, get, get-next, get- response, get-bulk, set, inform. Les 2.2: P: Tooling (netsnmp, ireasoning)   Les 3.1 T: SNMPv3, MIBs, RMON, netflow Les 3.2 P: RFC1213, RFC1157, tooling Les 4.1:T: WBEM, WMI Les 4.2:P: Tooling (ireasoning, OpManager, PRTG) Les 5.1: T: Gastcollege “Monitoring van grote infrastructuren” Les 5.2: P: Excursie NOC KPN Les 6.1: T: Wrap up: the future of monitoring Les 6.2: P: Uitloop, proeftentamen bespreken 3

TOETSING EN BEOORDELING Institute for Information & Communication Technology TOETSING EN BEOORDELING Onderdeel Vorm Gewicht Tentamen 40 mpc vragen met 4-keuze antwoorden 70% Praktijkopdracht In duo’s; verslag 30% Beide toetsonderdelen moeten voldoende zijn (>= 5,5). 4

College presentaties op sharepoint (verplicht) Institute for Information & Communication Technology Bronnen College presentaties op sharepoint (verplicht) Reader Netbeheer v3.0 op sharepoint (verplicht) Online bronnen: www.simpleweb.org www.rfc-editor.org www.mibdepot.com Aanbevolen boeken: SNMP Essentials / Mauro & Schmidt / O’Reilly/2nd ed. Network Management, Principles and practice / Subramanian / Ketenbeheer in de praktijk / Bart de Best / tweede druk, juni 2015 5

Wat is netwerk- en systeem monitoring? Institute for Information & Communication Technology Modelvorming Wat is netwerk- en systeem monitoring? 6

Een definitie van netwerk management. Institute for Information & Communication Technology Een definitie van netwerk management. Exploitatie, administratie, onderhoud en levering van netwerk-services. Exploitatie: dagelijks uitvoerend beheer. Administratie: beschrijven en administreren van doelen, beleid en procedures. Maintenance: installatie en reparatie. Levering: netwerk planning Bron: en.wikipedia.org 1ste hit google zoekterm: network management 7

Doel van netwerk management: Institute for Information & Communication Technology Doel van netwerk management: Ervoor zorgen dat eindgebruikers de services krijgen volgens de afgesproken kwaliteit en de vastgestelde prijs (SLA)! Klinkt simpel toch? 8

Voornaamste problemen: Institute for Information & Communication Technology Veel bedrijven worstelen met het goed inrichten van monitoring, ondanks dat de techniek ervan al ongeveer 25 jaar oud is. Daarom ook relatief veel afstudeeropdrachten op dit gebied. Voornaamste problemen: Monitoring is vaak reactief ingericht i.p.v. proactief. Door de toenemende verwevenheid van bedrijven in ketens streeft men steeds meer naar ketenbeheer. Oplossing problemen: De oplossing voor de problemen zit deels in de techniek, maar vooral ook in de manier waarop het beheer organisatorisch is ingeregeld. 9

Nogmaals het belang van adequaat beheer! Institute for Information & Communication Technology Nogmaals het belang van adequaat beheer! Steeds meer bedrijfsprocessen ICT-afhankelijk, ook de primaire processen Continuïteit bedrijfsprocessen garanderen! Kosten hw/sw: 30 % aanschaf; 70% beheer Beheersen kosten: door effectief en efficient beheer beïnvloeden ontwikkeling en onderhoud systemen 10

Performance en beschikbaarheid door de ogen van de eindgebruiker Institute for Information & Communication Technology Performance en beschikbaarheid door de ogen van de eindgebruiker http://www.allestoringen.nl/ Opdracht: Verzamel verschillende soorten klachten van gebruikers van ING, KPN of andere ICT-dienstleveranciers. Probeer 5 verschillende probleemklassen te maken. 1. Problemen met inloggen 2. xxxxx, enz. Is er een gemeenschappelijke factor in al die klachten? Hoe zou de kwaliteit van de dienstverlening verbeterd kunnen worden? Wat moet daarvoor gebeuren? 11

De oplossing van het probleem ligt wellicht in onderstaande aanpak Institute for Information & Communication Technology De oplossing van het probleem ligt wellicht in onderstaande aanpak van monitoring. Ymor ketenmonitoring 12

ING roadmap ketenmonitoring Institute for Information & Communication Technology Introductie ketenmonitoring bij ING ING roadmap ketenmonitoring 13

Tussentijdse conclusies: Institute for Information & Communication Technology Tussentijdse conclusies: Uiteindelijk gaat het om het oordeel van de eindgebruiker. YMOR noemt dat gebruikersgeluk. Een dienst bestaat heel vaak uit een keten van applicaties, netwerken, bedrijfsprocessen en bedrijven. Al deze onderdelen voegen iets toe om de uiteindelijke dienst te kunnen leveren. Het monitoren van de gehele keten is steeds vaker een voorwaarde om de eindgebruiker tevreden te houden. 14

Service Level Agreements: Institute for Information & Communication Technology Theorie Ketenbeheer 1/6 Service Level Agreements: Van toepassing op interne klant-leverancier-relaties én uitbestedingsrelaties. SLA vaak te technisch qua inhoud. Afspraken over beheer ijlen vaak na op het systeem wat beheerd moet worden. Terwijl de behoefte aan beheer juist het grootst is direct na ingebruikname van een systeem (configuratiefouten) !!! Een leverancier is vaak niet bereid om garanties af te geven over datgene wat buiten diens invloed ligt. Hoe wil je dan garanties afgeven voor een keten van leveranciers, processen, applicaties en netwerken? 15

Theorie Ketenbeheer 2/6 KETENBEHEER Ketenmonitoring Ketenbesturing Institute for Information & Communication Technology Theorie Ketenbeheer 2/6 KETENBEHEER Ketenmonitoring Ketenbesturing Beheerproces (infrastructuur en informatiesystemen) Bedrijfsproces (geld,goederen, informatie) 16

Uitleg bij vorige slide: Institute for Information & Communication Technology Theorie Ketenbeheer 3/6 Uitleg bij vorige slide: Ketenbeheer zorgt ervoor dat een set bij elkaar horende bedrijfsprocessen als geheel efficiënt en effectief functioneren Ketenmonitoring is het doormeten van de keten: Infrastructuur keten (netwerken, TCP/IP, DHCP, DNS, OSPF, etc.) Informatiesysteem keten (applicaties en communicatie daartussen) Keten van geld, goederen of informatiestromen Ketenbesturing is vooral het ingrijpen als bijvoorbeeld uit de monitoring blijkt dat er een verstoring in de keten is. 17

Theorie Ketenbeheer 4/6 Beheerparadigma van Looijen Institute for Information & Communication Technology Theorie Ketenbeheer 4/6 Beheerparadigma van Looijen Bestuurlijke invloeden Informatische invloeden B beheer IS informatiesysteem R reëel systeem Bedrijfseconomische invloeden Technische invloeden 18 Bron: Ketenbeheer in de praktijk / Bart de Best

Theorie Ketenbeheer 5/6 Toelichting beheerparadigma Institute for Information & Communication Technology Theorie Ketenbeheer 5/6 Toelichting beheerparadigma Paradigma = model van de werkelijkheid. Hier een model van de relatie tussen reeël systeem, informatiesysteem en beheer. Reëel systeem (RS): dit zijn de reële bedrijfsprocessen (primair en secundair). Voorbeeld: productie van een fiets Informatiesysteem (IS): dit systeem bestuurt het reële systeem. Het ontvangt informatie uit het RS en stuurt informatie naar het RS. Voorbeelden: Het IS krijgt informatie uit het RS dat de voorraad dynamo’s onder een bepaalde grens komt. Het IS stuurt een opdracht voor productie van 1000 fietsen naar het RS. Het IS is onderdeel van de ICT-infrastructuur. Beheer: de organisatie bestaande uit mensen, processen en procedures die zorgen dat de ICT-infrastructuur (IS + ICT-basisvoorzieningen (netwerk, storage, e.d.)) goed functioneert. 19

Theorie Ketenbeheer 6/6 Toelichting beheerparadigma Institute for Information & Communication Technology Theorie Ketenbeheer 6/6 Toelichting beheerparadigma Bestuurlijke invloeden: bijv. fusies of uitbestedingen. Bijv. fietsenfabriek besluit om voortaan alleen nog versnellingen in te kopen en niet meer zelf te produceren. Dit beïnvloedt het RS en IS en dus ook beheer Informatische invloeden: Nieuwe wetten van de overheid. Bijv. verbod op chroom houdende verf op fietsen. Vereist aanpassing in RS en het IS. Bedrijfseconomische invloeden: Bijv. omzet in fietsen valt terug; productie moet naar beneden. Vereist aanpassing in RS, IS Technische invloeden: Bijv. bestaande database wordt niet langer ondersteund door leverancier, selectie nodig van nieuwe database. Heeft invloed op het IS en beheer. 20

Institute for Information & Communication Technology Opdracht https://cursussen.sharepoint.hu.nl/fnt/35/tcsb-v2pr2-16/default.aspx Ga naar de site van het security project van blok 2. Pak de casusbeschrijving erbij. Maak een mapping op de figuur van slide 18, dus welke reële systemen zijn er bij bal.com, welke informatiesystemen, hoe is het beheer geregeld, welke invloeden zijn er? Als het niet duidelijk in de casus staat mag je zelf een aanname doen. In teams van 4 of 5; 20 minuten; daarna 10 minuten plenair. 21

Wat is het probleem met de mapping die we zojuist maakten? Institute for Information & Communication Technology Wat is het probleem met de mapping die we zojuist maakten? Het reële systeem blijkt in werkelijkheid te bestaan uit een aantal systemen die bestuurd worden door verschillende informatiesystemen en beheerd worden door verschillende organisaties. 22

KETENBEHEER Institute for Information & Communication Technology Bestuurlijke invloeden Informatische invloeden B beheer B beheer IS informatiesysteem IS informatiesysteem R reëel systeem R reëel systeem Bedrijfseconomische invloeden Technische invloeden 23 Bron: Ketenbeheer in de praktijk / Bart de Best

Informatiesysteemketen Institute for Information & Communication Technology Bedrijfsprocesketen Informatiesysteemketen Bron: Ketenbeheer in de praktijk / Bart de Best 24

Wat zijn de problemen met klassiek beheer? Institute for Information & Communication Technology Wat zijn de problemen met klassiek beheer? SLA’s moeilijk af te spreken vanwege vele partijen die betrokken zijn. De totale keten is niet transparant voor de klant en moeilijk te meten De beheerorganisatie is vaak ingericht op vakspecialisme in plaats van business-oriëntatie Informatiesystemen in de keten niet eenvoudig te koppelen Informatie versnipperd over verschillende informatiesystemen Vervuiling van databases. Ketenbeheer kan een oplossing bieden, mits goed geïmplementeerd. We richten ons nu alleen verder op ketenmonitoring. 25

Een keten van processen en systemen Institute for Information & Communication Technology Een keten van processen en systemen 26

Speciale tools op de markt om ketenmonitoring te realiseren SPS Gensys Institute for Information & Communication Technology Speciale tools op de markt om ketenmonitoring te realiseren SPS Gensys McFocus NetDialog MoniForce En andere….. 27

Institute for Information & Communication Technology Architectuur Gensys 28

Institute for Information & Communication Technology Meetdomein van Gensys 29

Institute for Information & Communication Technology 30