College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Advertisements

Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Workshop Informatievaardigheden
Waar plaats je deze fasen van het
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Marktonderzoek als proces
Hoofdstuk 10 Onderzoeken met SPSS en MS Excel
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
LITERATUUR ONDERZOEK.
ONDERZOEKSVAARDIGHEDEN
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inleiding onderzoeksleer Helleke Hendriks docent werktuigbouwkunde voormalig productonderzoeker bij Consumentenbond xxxxxxxxxxxxx.
Informatievaardig bij Trendanalyse: M eer dan Google Jaroen Kuijper, informatiespecialist
MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -
Marktonderzoek als proces
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
Geld verdienen met trends
Leesvoorkeurenonderzoek
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Opdracht 1: Pak een s. Openen van materialen: Materialen in verschillende formats ontwikkeld (Word, Powerpoint, Zip) Programma Good Reader (gratis)
Deel anders, mijn organisatie
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding
het beoordelen, selecteren en verwerken van digitale informatie
Workshop Informatievaardigheden
1: God laat jou luisteren naar het bericht van zijn engel.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
OnderZOEK Informatiebronnen Strategieën September 2011 Nathalie van den Eerenbeemt.
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Onderzoeksvaardigheden
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4.
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
Methoden & Technieken van Onderzoek
Onderzoek I Bijeenkomst 3
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
praktijk project ouderbetrokkenheid
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv MARKTONDERZOEK Schooljaar Kennistentamen onderdeel van management accounting Leerwerktaak statistiek.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 4 Hoofdstuk 6 Steekproef.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
ZGK PERIODE 7 LES 1 MAATSCHAPPELIJKE ONTWIKKELINGEN IN JE BRANCHE.
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
3F maken van een verslag.
Bronnen en onderzoeksvragen
Psychologie Informatieverwerkingsproces
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Praktijkgericht onderzoek
Een werkstuk schrijven
Psychologie Informatieverwerkingsproces
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
Product van TU Delft, SEC
MODE BLOK 2 PERIODE 1.
Wie zoekt, die vindt…!!! Workshop Zoekvaardigheden Profielwerkstuk MAVO Mediatheek De Nassau.
Product van TU Delft, SEC
Onderzoek doen met de Grow –app NIBI
volgende bladzijde terug Interviewen
Klik hier voor voorbeeld vragen
Bronnenonderzoek.
Transcript van de presentatie:

College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4

Syndicated data: Betrouwbare actuele gegevens bijv. door Nielsen Betrouwbaarheid van data: een maat voor de kans dat een gemeten waarde representatief is voor de werkelijke waarde De validiteit of geldigheid van een test is de mate waarin de test meet wat hij zou moeten meten

https://www.youtube.com/watch?v=lM2f8zdCjl0

5 stappen deskresearch: 1: Google op product/ organisatie 2: zoek naar onderzoeksrapporten brancheorganisaties 3: bekijk informatie via CBS 4: zoek online naar recente ontwikkelingen / nieuws 5: zoek evt naar hardcopy via databases mediatheek en studiecentrum

Opdracht 2 Oriëntatie eigen marktonderzoek en probleemstelling.   Voer het vijfstappenplan uit voor je eigen gekozen branche/onderneming/bedrijf Beschrijf de zoekwoorden die je hebt gebruikt voor deskresearch en gebruik “google geavanceerd zoeken” en sla de zoekresultaten op met behulp van de functie in word. Stel je onderzoeksdoelgroep en onderzoekspopulatie vast. Maak een mindmap van de hoofdvraag, de onderzoeksvragen en de deelvragen. Welke acties hebben jullie ondernomen om je onderzoeksvraag aan te scherpen”. Welke theorie hebben jullie ondernomen om je onderzoeksvragen aan te scherpen? Ga je voor een interview kiezen en waarom (wel of niet?) Opdracht 3 Welke bedrijfsgegevens zijn beschikbaar? Welke voorspellingen zijn interessant voor deze opdracht? Welk basismodel kun je daarvoor gebruiken? Welke brancheorganisatie is voor jou van toepassing en welke gegevens levert deze op? Is er sprake van een usabilitytest of niet? Verwerk minimaal 4 doelen van H3 en H4 hierin en laat zien verantwoord waar dat terug komt.