Gesprekstechnieken Les 5.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Hoe moet je het vooral NIET doen?
Hogescholen in Dialoog
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Wat is Ethiek? Les 1.
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Workshop verandering 12 juni 2014 Inzicht in proces ontdekken wat werkt theoretisch kader Workshop onbeperkt sportief, 12 juni
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Gespreksvaardigheden
motiverende gespreksvoering
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
gespreksvaardigheden
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Zelfmanagement Longpunt
Lonneke Schijvens Programma coordinator RSB. Bewegen? Ja, natuurlijk! Missie Onbeperkt Sportief: zorgen dat mensen met een beperking structureel meer.
| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Het bereiken van openheid in geslotenheid: Inzichten vanuit onderzoek Werkconferentie.
In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
 Discussie: vraaggericht werken?  Cliënt en hulpvraag centraal  Empowerment.
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Hand-Out.
Maatschappelijke zorg 2
LOB zeven stappen naar succes
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Gesprekstechnieken Les 3.
Loopbaan en burgerschap les 2
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Gesprekstechnieken Les 4.
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Hier is het OOP! Zeggen wat je wilt!.
Gesprekstechnieken Les 4.
Hoofdstuk 1 Communicatie in de winkel
Gesprekstechnieken Les 3.
Gesprekstechnieken Les 5.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Gesprekstechnieken Les 1.
Communicatie 4e les.
Gesprekstechnieken Les 6.
Gesprekstechnieken Les 6.
Loopbaan en burgerschap les 3
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

gesprekstechnieken Les 5

Thema 8 blz 146/150 Modellen adviesgesprek Motiverende gespreksvoering

Twee gespreksmodellen Gesprekstechnieken Adviesgesprekken kennen grofweg twee varianten: het diagnose-recept model het participatiemodel

Diagnose-receptmodel Het diagnose-recept model is een gesloten gespreksvorm. Je luistert naar je opdrachtgever,  stelt vervolgens de diagnose ('dit is uw probleem') en levert in één moeite het recept om het probleem op te lossen. Met zo'n model boek je alleen succes als je zeker weet dat je alle deskundigheid en kennis in huis hebt en als je gesprekspartner zonder meer bereid is je boodschap te accepteren of daartoe veroordeeld is (denk aan een slecht-nieuws gesprek). Gaat het op één van deze terreinen mis, dan leidt dit model tot afstand, onbegrip en weigering om de boodschap te accepteren.

Participatiemodel In het participatiemodel - de naam zegt het al - trek je samen op met je gesprekspartner. Sterker nog: de inbreng van de gesprekspartner staat centraal en jouw rol bestaat uit stimuleren en structureren. Je geeft richting aan het gesprek en helpt de ander bij het analyseren van zijn vraag of probleem en bij het zoeken naar oplossingen. Uiteraard put je daarbij uit je eigen vakdeskundigheid. In de praktijk blijkt dat dit open gespreksmodel effectief is in adviesgesprekken omdat het recht doet aan de Wet van Maier (E=KxA). Het participatiemodel is ook geschikt voor een functioneringsgesprek, onderdelen van het verkoopgesprek (behoefteanalyse) en van het slecht-nieuws gesprek (bedenken van oplossingen).

Motiverende gespreksvoering Motivatie is afgeleid van het Latijnse werkwoord ‘movere’: ‘in beweging brengen’. Dat is ook precies wat hulpverleners met motiverende gespreksvoering proberen te bereiken: cliënten in beweging brengen om hun levenswijze te veranderen.

Uitgangspunten Het belangrijkste uitgangspunt van motiverende gespreksvoering is dat bereidheid tot verandering niet gezien wordt als een vaststaand kenmerk van een cliënt, maar als een variërend resultaat van interpersoonlijke interactie. Dat wil zeggen dat motivatie om te veranderen wordt beschouwd als iets wat de hulpverlener bij een cliënt uitlokt in plaats van oplegt. Door zijn reactie op de hulpverlener laat een cliënt zien waarom hij aarzelt in de aanpak van zijn problemen. Van de hulpverlener mag verwacht worden dat hij die aarzelingen herkent en richting geeft aan de cliënt om ze te onderzoeken en op te lossen. Het gaat erom dat hulpverlener en cliënt samenwerken, waarbij ieder zijn eigen inbreng heeft.

5 fase 1 ontkennen Geen probleem hebben. 2 overpeinzingen twijfel 3 beslissen Ervaart nadelige gevolgen en staat open voor hulp 4 actie Client komt in actie, zoekt hulp en gedrag verandert 5 handhaving Stop ongezond gedrag, wij houden vinger aan de pols Geef voorbeelden…

gelijkwaardigheid Als professional ben je al snel geneigd om ergens iets van te vinden. Het is lastig om dit niet te hebben. Onbewust (non verbaal is er veel overdacht). Als je goed wilt begeleiden moet je je hier goed van bewust zijn.

Info… https://www.nji.nl/nl/Download-NJi/(311053)-nji-dossierDownloads- Watwerkt_Motiverendegespreksvoering.pdf