Onderwijscentrum Gent

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Een initiatief van.
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
Welkom!.
Ontmoeting tussen internaten en verwijzers op 16 november 2010.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Een instrument om ouderparticipatie te meten
Handelingsgericht samenwerken
Werving: Ouders in (inter)actie
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Voortijdig schoolverlaten
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Elk kind, elke ouder telt
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Basisschool Sint-Camillus „Ouderparticipatie op school: van mee beleven tot samen denken” Ilse Martens Marijke Janssens.
Armoedebestrijding in het SO – Waar zit de winst?.
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Infopunt Onderwijs Wat vragen ouders? “De juf zegt dat mijn kind niet mee is in de klas. Maar ik vind dat hij heel slim is! Kan ik mijn kind laten testen.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Welkom!! Namens de Ouderraad. Wat is een ouderraad? We zijn een groep enthousiaste ouders die graag iets extra betekenen voor de school en de kinderen.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
LOP Lokeren en armoedebeleid: Leerlingen maken het verschil! LOP Lokeren en armoedebeleid: Leerlingen maken het verschil! Studiedag LOP’s en armoedebeleid.
SAMEN HUIS VAN HET KIND – DE KRACHT VAN EEN NETWERK TURNHOUT – 23/06/2016.
Onze eerste oriënterende graad Een nieuwe talentgerichte aanpak Atheneum Wispelberg Gent.
Schoolopbouwwerk Menen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Welkom!! Namens de Ouderraad.
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Ouderraad laat van zich horen!.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Het zorgcontinuüm.
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
WELKOM.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Communicatie CAR Tonté Chow – Dienst Communicatie Voorstelling:
Uitstroomgesprekken.
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
brengt school en ouders dicht bij elkaar
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Arline Spierenburg november 2018
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Onderwijscentrum Gent Onderwijscentrum Gent Stad Gent Onderwijscentrum Gent ondersteunt, activeert, inspireert en verbindt Gentse schoolteams, leerkrachten, ouders, begeleiders en hun partners.

Brugfiguren in het secundair

OPBOUW EN PROCEDURE Actief in de scholen met de grootste noden. Op basis van cijfers van laatste drie schooljaren. Scholen die in aanmerking komen dienen een aanvraagdossier in. Effectieve start project: 23/02/2015 Eerst kennismaking met de school gezamenlijk uitwerken van een concreet actieplan Nadien acties realiseren bijsturen evalueren implementeren

Omkadering + scholen 4 voltijdse brugfiguren op 8 scholen Maudlin Coussens (Freinetmiddenschool en Onze-Lieve-Vrouw-Instituut) Pieter Dejonghe (KTA MoBi en Provinciale Middenschool) Pieter Van Welden (Benedictuspoort en Don Bosco Sint-Denijs-Westrem) Joke Waelput (HTI Sint-Antonius en KTA-GITO Groenkouter) 2 dagen per week per school 1 dag per week op Onderwijscentrum: teamoverleg, intervisie, administratie 1 coach: Nathalie Van Wassenhove

Visie Eerste graad B-stroom (met de focus op het 1e jaar ifv warme overdracht) T.a.v. ouders en leerlingen willen we: preventief, outreachend en drempelverlagend werken In actieve samenwerking met en complementair aan het schoolteam Steeds met de bedoeling verbindend te werken

Verschil met brugfiguren basisonderwijs Minder rechtstreeks contact ouders Positie van de jongere ten opzichte van ouders Grotere schoolteams Middenkader als motor Niet alle leerlingen

Werking Beleid van de school: Telkens de kaart van de ouders te trekken binnen het team Projecten: Via projecten ouders op school krijgen Individuele acties: (moeilijk bereikbare) ouders opzoeken, ouders toeleiden naar verschillende diensten (hulpverlening, vrije tijd, …), bemiddelen, …

Enkele succesvolle acties gekoppeld aan de doelstellingen

Het kwalitatief en kwantitatief verhogen van de informatie-uitwisseling, de communicatie en het overleg tussen de ouders en de school. Ouderinfo MoBi Filmpje waarin ouders een beeld kregen over een schooldag in het MoBi. Diverse workshops: schilderen, elektriciteit of metaal. Info over verschillende onderwerpen: o.a. invullen aanvraag studietoelage en vragen voor de leerlingenbegeleiding. Ouders kozen, samen met hun kinderen, zelf uit het aanbod. Alle ouders kregen een persoonlijke uitnodiging voor de infoavond. Ook via de website van de school + d.m.v. de facebookpagina werden de ouders uitgenodigd. Alle ouders werden bovendien telefonisch gecontacteerd door de brugfiguur. Tijdens de infoavond waren meerdere tolken aanwezig.

Het kwalitatief en kwantitatief verhogen van het contact en ontmoeting tussen de ouders en de school. Multicultureel kookboek Vipschool In de school liep reeds een kookproject vanuit de WG taalbeleid. De brugfiguur heeft de ouders hierin een plaats gegeven: - de kinderen uit 1B hebben hun ouders geïnterviewd i.v.m. de eetgewoontes en eetcultuur thuis. - sommige ouders gaven recepten mee. - anderen maakten thuis iets klaar. - een 12-tal ouders, uit verschillende culturen, zijn effectief komen koken in de klas. Op die manier probeerden we elke ouder te betrekken, ook degenen die minder makkelijk de stap naar de school zetten. De ouders die kwamen koken zijn ook betrokken bij de foodmarket waar het kookboek werd voorgesteld en waar men kon proeven van de recepten.

Het versterken van ouders. Preventieve huisbezoeken Olvi  Streefdoel om in de loop van het schooljaar met elke ouder contact te hebben.  Hierbij zijn er veel verschillende partners betrokken, in de eerste plaats de klastitularissen die voor elk oudercontact de ouders opbellen en hen uitnodigen.  Daarnaast zijn er de zorgcoördinatoren en het CLB die in sommige gevallen op huisbezoek gaan. De brugfiguur is dit schooljaar begonnen om voor 1B systematisch op te zoeken welke ouders nog nooit contact met de school hadden. Deze ouders kregen dan een bezoekje, ook al waren er geen noemenswaardige problemen met hun kind. Doel: de school voorstellen en de ouders bij een volgend oudercontact zelf op school te krijgen.  Hierbij werden ook verschillende problemen gedetecteerd zoals mensen die geen huisarts hebben en hierdoor nooit in orde zijn met doktersattesten. Deze mensen werden dan doorverwezen en begeleid naar de juiste diensten.

Schoolteam versterken in communiceren en samenwerken met kwetsbare gezinnen. Oudercontact Provinciale Middenschool Door enkele bijkomende acties, werden de oudercontacten toegankelijker voor àlle ouders. Dit hebben we bv. aan de organisatie toegevoegd: De oudercontacten gaan dit schooljaar steeds door op eenzelfde avond in de week en op hetzelfde uur (van 17u tot 19u). Dit is duidelijk voor de ouders. Reeds tijdens de inschrijving wordt er aan de ouders verteld dat ze op die avonden verwacht worden op school. De data van de oudercontacten worden onder meer gecommuniceerd via een ‘frigoblaadje’: de ouders krijgen een fel gekleurd blaadje waarop alle belangrijke data staan. Dit kunnen ze dan aan hun koelkast hangen als geheugensteuntje. Ouders kunnen aanvragen welke tolk ze willen op het oudercontact. We moedigen ouders aan om te komen doordat we hen ook telefonisch uitnodigen, al of niet via de tolkentelefoon. Als we merken dat ouders er toch niet geraakt zijn, krijgen ze een extra aanmoediging. Dit kan via een telefoontje of een huisbezoek.

Hoe je als brugfiguur meer ouders in het secundair krijgt – 19-12-2016 – Artikel in Klasse Hoe betrek je ouders van kinderen in het secundair bij de school? Brugfiguren Pieter en Maudlin lokken de ouders met initiatieven als een openklasdag, een infoavond … en trekken van deur tot deur om ook de moeilijk bereikbare ouders te bereiken. “Als de kloof tussen ouders en school overbrugd is, presteert de leerling beter”, licht brugfiguur Maudlin toe. Hoe krijg je ouders van kinderen in het secundair opnieuw op school? Pieter: “Als brugfiguur maken we de school meer toegankelijk voor ouders, ook letterlijk. In het lager komen ouders vaker op school door de activiteiten van de ouderraad, het schoolfeest … In het secundair valt er veel weg. Daarom doet de secundaire school extra inspanningen om de ouders te bereiken. Als brugfiguur ondersteunen we de school daarin met activiteiten zoals een openklasdag of een infoavond. Zo ontmoeten leraren en ouders elkaar. Als ouders nooit reageren op telefoontjes of andere uitnodigingen, plannen we een huisbezoek. Als de taal een barrière is, boeken we een tolk.” Wanneer is een huisbezoek nodig? Maudlin: “We gaan langs bij ouders die nooit naar een oudercontact of infoavond komen. Door de thuissituatie te leren kennen, kunnen we beter inspelen op de noden. Zo ontdek je dat er geen geld is voor een doktersbezoek of dat ouders de leerplicht in België niet kennen. Wanneer hun kind bij hen thuis blijft en niet op straat rondhangt, lijkt dit allemaal in orde voor hen. Dan is het aan ons om met veel tijd en geduld duidelijk te maken dat school belangrijk is voor hun kind, en dat je door te spijbelen je studietoelage kan verliezen. We helpen het gezin ook met de niet-schoolse noden, bijvoorbeeld met een inschrijving in het wijkgezondheidscentrum.” Wat mag je als brugfiguur nooit vergeten? Maudlin: “Geef ouders, leraren en leerlingen de tijd om je te leren kennen. Babbel met ouders op koffiemomenten, de openatelieravond of andere sfeervolle activiteiten. Leraren zullen je vertrouwen als je een probleem oplost of bewijst dat je zelf voor een groep kan staan. Leerlingen leren we het best kennen op de speelplaats, of tijdens de bosklassen. Wanneer een ouder je aan zijn voordeur niet herkent, maar de leerling wel, gaat die deur sneller voor je open.” Pieter: “Ikzelf ging graag naar school, maar sommige ouders hebben een negatieve schoolloopbaan achter de rug. Daardoor hebben ze weinig tot geen interesse in de school van hun kind. Als de school hen opbelt om te melden dat hun kind de lessen stoort met negatief gedrag of een slecht rapport heeft, is dat opnieuw een negatieve ervaring. Daarom is het een belangrijke taak van een brugfiguur om de ouders leuke momenten te laten beleven op school. Tijdens de infoavond of de openklasdag zit de sfeer goed en moet er niet over schoolresultaten gepraat worden.” Welke successen kan je als brugfiguur boeken? Maudlin: “Een brugfiguur werkt vooral achter de schermen, én aan een trager tempo dan de school. Ons succes zit in kleine, onzichtbare stappen. Als ik ouders, leerlingen en de leraar zie samenwerken tijdens een kookworkshop in de klas, weet ik dat we op de goede weg zijn. Leraren steken veel energie in hun leerlingen. In hun communicatie naar ouders kunnen ze alle ondersteuning gebruiken. Als ik erin slaag om de ouder en de leraar te leren kennen, vinden ze elkaar sneller om schoolresultaten of onrustwekkend gedrag van het kind te bespreken.” Als brugfiguur werk je achter de schermen, en aan een lager tempo dan de school. Loopt het soms fout? Maudlin: “Naast brugfiguur ben je ook mens. Wanneer je tijdens een huisbezoek ontdekt dat een van je leerlingen in een tweekamerappartement woont met 30 mensen, blijft dat hangen. Als mens ben je dan geneigd om eten te brengen, maar als brugfiguur is dat je job niet. Die leerling krijgt op school sowieso extra aandacht. Hoe de leerlingenbegeleider, de brugfiguur, de CLB-medewerker … kunnen helpen, bespreken we in het zorgteam. De leerlingenbegeleider praat met de leerling, ik licht het lerarenteam in, de CLB-medewerker klopt aan bij het OCMW …” Brugfiguur in het secundair onderwijs: simpel of moeilijk? Pieter: “Leerlingen spijbelen er meer of verlaten vroeger de schoolbanken. Je hebt veel energie nodig om de kloof tussen school en thuis te dichten. In het secundair speelt naast de ouder ook de leerling een belangrijke rol. In het lager onderwijs communiceer je meer rechtstreeks met de ouder. In het secundair bepaalt de leerling mee welke brieven zijn ouders bereiken. Daarom investeren we veel in mondeling en telefonisch contact, waar we soms ook tolken voor reserveren.”   Dit is een artikel van Cherline De Maeght