Hans Peter Benschop VNO-NCW Barneveld, 20 september 2017 Food Valley: enkele trends Hans Peter Benschop VNO-NCW Barneveld, 20 september 2017 1
De Kracht van Oost-Nederland Feit dat het rapport er is belangrijk Rapport geeft tegengestelde signalen over de regio
Oosten doet het in veel opzichten prima, behalve…
Analyse van de groei
Gelderland als geheel gemiddeld 2010-2014: net ´gemaskeerde verliezer´
Juist Food succesvol winnaar
Toch…regio wel gevoelig voor crisis
Singapoer dichter bij Wageningen dan Barneveld? - WUR: samenwerking met buitenland, met health, etc. - Verschillende culturen - Bestuurlijke samenwerking
Opvallende score ‘MBO-regio’s’ Innoveren is mooi, maar innovaties toepassen kan succesvoller zijn. Ken de ‘verborgen kampioenen’, de kracht van de regio
Tegelijkertijd: de maatschappij vraagt om innovatie - Innoveren is mooi, maar innovaties toepassen kan succesvoller zijn. - Toch ook: let op uw zaak. Maatschappij vraagt innovaties in food.
Ontwikkelingmogelijkheden op basis van vaardigheden beroepsbevolking Food Valley scoort zonder meer goed. U heeft de mensen om te groeien. Tegelijk: betrekkelijk veel laagopgeleiden.
Er is een vraagstuk dat KvO niet behandelt Groeiende polarisatie Voor diverse risico’s gekeken naar hoogte, lengte uitkering, voorwaarden etc. en in rapportcijfer uitgedrukt. Ook lokale en regionale actie nodig… Bron: J.C. Vrooman, Meedoen in Onzekerheid, 2016
Groeiend aantal proteststemmers
Vier boodschappen Het Oosten wordt wakker…en daar kunt u baat bij hebben. U zit qua regionale specialisatie zonder meer goed, er zijn groeiende markten (ook in de toekomst) en u weet uw positie te handhaven en (licht) te verbeteren. U zit in een sector waar innovatie verwacht wordt en waar u ook de capaciteiten voor heeft die te realiseren. Let op de sociale samenhang binnen uw regio – ook als bedrijfsleven. Er zijn ook verliezers.
Meer informatie is te vinden op www.trendbureauoverijssel.nl Dank voor uw aandacht. Meer informatie is te vinden op www.trendbureauoverijssel.nl