in de Huisartspraktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Advertisements

De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
Ter gelegenheid van het ske symposion  1350 per jaar  Daarvan ca 850 in raadkamer ◦ 300 ingetrokken ◦ 240 niet ontvankelijk ◦ 310 ongegrond.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Agressie na hersenletsel
Inactiviteit onwil of onvermogen?
Het is precies 19:06.
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Postanoxische encephalopathie
WGBO en Bopz Samen is twee keer alleen Laura Kaiser, eerste geneesk.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
De rol van dopamine en mitochondrien
Presentatie contactpersomemnetwerk
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Een haperend geheugen.
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Mindfulness.
Emmy Räkers, Arts voor Verstandelijk Gehandicapten (ASVZ)
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Toolbox: EHBO voor Dummies
Psychiatrie, Somatiek en Verstandelijke Beperking
Rouw & Verlies Les 3.
Solliciteren: wat wil ik?
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
De domeinen & Niveau bij ABB.
Lesbijeenkomst 5 Agoog in de GGZ deeltijd ACT/FACT/Bemoeizorg.
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Welkom ik maak me sterk.
L.O.K. Lichamelijk Onverklaarde Klachten Probus 1, 21 maart 2014.
Psychosegevoeligheid en veerkracht Door: … Datum: …
Informatie voor Familieleden omtrent Psychose InFo P 2.
Dagdeel 3 conflicthantering
Neem de tijd… Sara Bloemers Heike Wisse. Programma Voorstellen in groepjes Grondhouding Achtergrond en NTS Een aantal patiënten melden zich… Wat ga je.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Bespreken van prognose en einde van het leven op hartfalenpoli’s in Nederland en Zweden Martje van der Wal
Info verbredingsstage Geestelijke gezondheidszorg
Formatief versus summatief
SCHIZOFRENIE GGZ, H10 (behalve de par. over zorg en beg. en communicatie)  Schooltas blz VVT2, H3, H6 Schooltas blz
De vraag is je beste vriend
Praten over seks: waarom, wanneer en hoe; wat zijn belemmeringen?
Het opstellen van wilsverklaringen
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Casussen genotmiddelen
Crisis-Management.
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Connectief Connectief.
NKOP symposium 2017 Mantelzorg jouw zorg.
Schizofrenie Jenniviëne Gosepa Ailnairis Belefanti Trejani Emerencia.
De Context-Anamnese in de diagnostiek bij kinderen
Communicatie met mensen met ‘n persoonlijkheidsstoornis
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Do’s en don’ts voor bewonersinitiatieven
Diagnose en classificatie in de Psychiatrie
Disclosure belangen NHG spreker
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Cursus Interne auditor
week 2.8 Pragmatiek + conversatieanalyse
Spoedeisende psychiatrie
5 valkuilen & Tips.
Zichtbaarheid Creëren
Onafhankelijke vereniging voor contact en onderlinge steun
Info klinisch onderwijs
Waarderende benadering
Culturele Interview.
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

in de Huisartspraktijk huisartsgeneeskunde & ouderengeneeskunde Acute Psychiatrie in de Huisartspraktijk Dick Walstock, huisarts, kaderarts GGZ en docent HOVUmc Met dank aan Jules Tielens, psychiater, Tielens Bemoeizorg

Wat is lastig aan acute psychiatrie cq. EPA’s? Bespreek in 2-3 tallen wat zo lastig is aan acute psychiatrie e/o EPA’s. Formuleer aan de hand van een (recente) casus een aantal concrete punten/vragen. Wat zijn de verschillen en overeenkomsten (in benadering/behandeling) met ‘gewone’ patiënten?

Wat doe je als huisarts bij EPA’s: Do’s en Don’ts Wát doe je als allereerste bij EPA’s? => Je beoordeelt de oordeelsbekwaamheid! Waaróm doe je dat als eerste? => Je bepaalt daarmee je basisattitude!

Twee vragen: De eerste is: De tweede is: => Is de patiënt oordeelsbekwaam? De tweede is: => Is er gevaar?

Vraag 1: Is iemand oordeelsbekwaam? Keuze basisattitude in de acute psychiatrie (aan de hand van twee vragen) Vraag 1: Is iemand oordeelsbekwaam? ja nee Adviserend Bemoeizorg (U bent altijd welkom, als ’t zinvol is en onder mijn voorwaarden) Vraag 2: Is er gevaar? nee ja Verleiden Directief (BOPZ) met patiënt zonder patiënt (‘alles is geoorloofd’)

Terug naar de casus: Was de patiënt in de casus oordeelsbekwaam? Was er in de casus sprake van gevaar?

Wat is oordeelsbekwaamheid? De vaardigheid om juiste en verstandige keuzes te maken. Hiervoor is intacte informatieverwerking in het brein nodig. Oordeelsbekwaamheid is geen juridische term (zoals wilsbekwaamheid) maar een medische. Het hangt er wel dicht tegen aan.

Hoe bepalen we de oordeels(on)bekwaamheid? Aanmeldingsverhaal (ga nóóit onvoorbereid) Medische en voorgeschiedenis (dossier) Verhaal van patiënt en omgeving We toetsen het door de motivatie van handelingen uit te vragen. De logica van deze motivatie vergelijken we met onze eigen logica.

Wat is bemoeizorg? Zorg voor mensen die geen zorg willen, maar het wel nodig hebben. Bemoeizorg is voor oordeelsonbekwamen! Drie strategieën: De ‘ezel’ => als de patient er bij is. De ‘tang’ => als je anderen erbij inzet De ‘baas’ => als er gevaar is

Wat is en hoe voelt een psychose? Probeer een definitie te geven . . . Probeer te beschrijven hoe iemand met een psychose dat zelf ervaart . . .

Wat is een psychose? Een psychose is: Ernstige en vaak langdurige stoornis in de betekenisgeving. Met een aantal cognitieve stoornissen. Filter en flexibiliteit Gezichtsherkenning Toonherkenning Problemen met abstracties Stoornissen in emoties en aandrift (negatieve symptomen).

Hoe voelt een psychose? Bespreek even in 2-tallen . . . Een psychose voelt als een ernstige overspannenheid!! Wat betekent dat voor de benadering?

Mensen met een psychose hebben vaak last van: Een teveel aan gedachtes en associaties Slaapproblemen e/o nachtmerries Problemen met concentratie, leren en geheugen Overmatige spanningen of stress Mislukte carrières Eenzaamheid en verlies van vrienden

Zinvolle manieren om over psychose te praten: Psychose = stoornis in de informatieverwerking Een disfunctioneren vh orgaan brein. Niet van de identiteit! Een psychose is een enstige overspannenheid Een stoornis id waarneming (virus in computer) Een stoornis in de betekenisgeving cq reality- testing

Een verhelderende anekdote: Je zit naar de WK-finale Nederland-Duitsland te kijken….. De bel gaat, er wordt od deur gebonsd! Er staat een ‘geloofsverkondiger’ voor de deur die zich zorgen maakt om jouw zieleheil . . . Wat zou je op zo’n moment doen??? Wat had de ‘geloofsverkondiger’ moeten doen om een kans te krijgen met je in gesprek te komen . . . .

Vraag 1: Is iemand oordeelsbekwaam? Keuze basisattitude in de acute psychiatrie (aan de hand van twee vragen) Vraag 1: Is iemand oordeelsbekwaam? ja nee Adviserend Bemoeizorg (U bent altijd welkom, als ’t zinvol is en onder mijn voorwaarden) Vraag 2: Is er gevaar? nee ja Verleiden Directief (BOPZ) met patiënt zonder patiënt (‘alles is geoorloofd’)

Ingrijpen in geval van gevaar: Neem verantwoordelijkheid en grijp in! Wees heel helder over deze verantwoordelijk-heid als arts. ‘Ik begrijp hoe vervelend dit is en ik kan het mis hebben, maar ik vind nú dat ik dít móet doen! Dat is mijn verantwoordelijkheid als arts!’ Leg uitgebreid uit: wat en waarom!

Oordeelsonbekwaam en geen gevaar: Probeer patiënt te ‘verleiden’. . . Open beginnen: Waarom hebben wij nu een gesprek? Jouw rol als arts: Optimaliseren van het denken Hiermee mensen wat gelukkiger maken Jouw visie als arts Ik denk in symptomen en niet in syndromen Heb al genoeg patienten Heb geen aandelen in pillen of andere behandelingen Onderhandelen ipv behandelen Ultieme waarheden bestaan niet

Reflectief luisteren als arts: Do’s Deze arts: Kent niet de ultieme waarheid Kan dus, zeker in het begin, met meerdere waarheden leven Kan fouten maken Kan niet in iemands hoofd kijken Is wel een deskundige op gebied van het brein en zijn functies Zal zijn stinkende best voor je doen Is er for better and worse

Reflectief luisteren als arts: Don’ts Wat bespreken we niet? De realiteit cq. interpretatie van de inhoud van de wanen en hallucinaties. ‘U bent in de war’ ‘Ik maak me zorgen’ ‘U hoort stemmen’

Begrip, empathie, relatie: De kracht van de persoonlijke relatie is belangrijker dan de kracht van argumenten! In APC-termen (mengpaneel): De relatie is belangrijker dan de inhoud!

Heb begrip voor: Frustraties over anderen die voortdurend van alles willen van je . . . Angst voor medicatie, stigma, de ziekte en prognose . . . Ongemakken van medicatie, werking en bijwerking . . . Verlangens naar huisje, boompje en beestje

Zoek gemeenschappelijke doelen Iemand uit de kliniek houden Een (betere) woning Een (betere) baan Een relatie De zin van het leven?

Nuttige literatuur:

Toegift: De 4 basisvragen id GGZ:

Dankwoord: Onderwijs gemaakt door: Gebaseerd op presentatie: Dick Walstock, huisarts/kaderarts GGZ/docent HOVUmc Gebaseerd op presentatie: Jules Tielens, psychiater bij Tielens Bemoeizorg, A’dam. Gemaakt voor onderwijs kaderopleiding GGZ, mei 2012. Dank voor het mogen gebruiken ervan!