Mentorenvorming BaKO Heverlee: 16/10/2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Kleuterschool De Zevensprong
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Verantwoordelijke Leni.
Werkveldtraining 26 september 2013
Transparantie bij evaluatie van stages Mia Sas Groepsvoorzitter Professionele Opleidingen HUB 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
NIEUW CONCEPT PRAKTIJK INSTROOMFASE KHLIM-BAKO Info mentoren 5 oktober 2012.
INFOSESSIE STAGE & STAGEREGISTRATIE
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
V1 stage - Blok 4.
Welkom!.
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
NIEUW CONCEPT PRAKTIJK INSTROOMFASE KHLIM-BAKO. 1. VAN EEN VERANDERENDE WERELD … 1.Een hoogtechnologische wereld 2.Een wereld van groeiende globalisering.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Mentor Andrea. Doel : Via werkplekleren ondersteuning bieden aan doelgroepmedewerkers om uit te groeien tot een goede begeleider van jonge kinderen.
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Stagecoördinatie op De Rank
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Gastles: Maatschappelijke stage
Ouderavond klas 1 Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 23 september 2014.
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Mentorenvormingen Arteveldehogeschool, HoGent, HoWest, PCVO Het Perspectief, CVO Kisp, CVO Panta Rhei de Avondschool ENW.
Van harte welkom ouders van leerjaar 3
Ouderavond klas 1 Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 14 september 2015.
Informatie avond 2e klas
LEERJAAR 1 SAW.  Wat wil ik gaan doen: A. Pedagogische werk > Kinderopvang (Niv 3 en 4) > Jeugdzorg (niv 4) B. Maatschappelijke zorg > Maatschappelijke.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Solliciteren: wat wil ik?
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Instituut voor Communicatie, Media & IT STAGE. INHOUD PRESENTATIE Stage jaar 3 even voorstellen 3 e en 4 e jaar documenten en data formele instapeisen.
Informatie/brainstormavond schooltijden. Indeling van de avond  Welkom: voorstellen werkgroep schooltijden  Uitslag ouderpeiling  Info schooltijdenmodellen.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
STAPPENPLAN STAGE 10 stappen voor een succesvolle stage in de Master Vergelijkende Moderne Letterkunde.
VOORLICHTING t.b.v. studenten ILS-HAN Werkplekleren Wat, wanneer, waar, met wie, hoe voorbereiden?
STAGES 1 BaLO Studenten Van OPLEIDINGSFASE 1 = OF1 Bachelor Lager Onderwijs = 1 BaLO Van harte welkom!
Rollen binnen het werkplekleren
kennis- en informatieavond leerjaar 2 september schooljaar
OF Het praktijksemester.
Voorlichting BPV voor Studenten
BaLO welkom.
Directievergadering BAKO-BALO
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Directievergadering BAKO specifiek
Stage bachelor secundair onderwijs
Masterclass voor lerarenopleiders
Aanpassing Schooltijden
Startkracht! in de lerarenopleiding
Aankomend & Aansluitend Tweedegraads lerarenopleiding
Informatie BPV Beroeps Praktijk Vorming BPV beter bekend als stage
Informatieavond van klas 2 naar klas 3
De druppel die de emmer doet overlopen
The Future Teacher 3.0.
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

Mentorenvorming BaKO Heverlee: 16/10/2017

WELKOM !

Agenda deel 1: algemeen Algemene afspraken en verwachtingen (praktijkwijzer) Deel 2: per opleidingsfase : stage-opzet en verwachtingen 1 BaKO (OF 1) 2 BaKO (OF 2) 3 BaKO (OF 3) (Opvragen van noden en verwachtingen) pauze Deel 3: begeleiding en beoordeling Begeleidings- en beoordelingstraject : verwachtingen Formulieren

DEEL 1 : algemeen

Documenten voor mentoren  praktijkwebsite: https://www. ucll Kalender Praktijkwijzer: algemene stage-informatie m.b.t. regelgeving, afspraken,…. (= deel 1) Praktijkkompas Concrete informatie i.v.m stage-opdrachten en taken, voorbereidingswerk,… (= deel 2 per opleidingsjaar) Stagebrieven Voorbereidingsformulieren,formulieren praktijkverslagen, …. (= deel 3 : begeleiden en beoordelen) Tegen 19 oktober

Inhoudstafel praktijkwijzer Visie op leraarschap Competentieprofiel (beheersingsniveaus per opleidingsfase)  Samen onderwijs ontwikkelen Co-school los-meewerkende stageschool 4. Contactpersonen voor de reguliere opleiding 5. Basisterminologie 6. Praktijkopbouw 7. Algemene verwachtingen en afspraken Toekennen en zoeken van stageplaatsen Geneeskundige verplichtingen ter bescherming van stagiaires lerarenopleiding Verzekering Verplichte aanwezigheid Inhalen van stage Stopzetten van stage Communicatie en omgangsvormen 8. Verwachtingen en afspraken ivm stage 9. Begeleiden en beoordelen

hogeschool van de ‘MOVING MINDS’

Moving minds Visie ontwikkeld op basis van… UCLL = nieuwe onderwijsontwikkelingen vragen uit werkveld en maatschappij ervaringen van verschillende hogescholen UCLL = hogeschool van de ‘moving minds’ hogeschool van de ‘bewegende leraars’ voor de toekomst

 tot competentieprofiel : beheersingsniveaus per opleidingsjaar Make a difference als leraar ga je in de eerste plaats voor kinderen Leraars bewegen Voor kinderen en jongeren O Open your mind je zet je hele persoon in om onderwijs te bieden aan jonge kinderen Leraars bewegen met hun hele zijn V Value knowledge je maakt onderwijs met kennis van zaken. Leraars bewegen met kennis van zaken E Enjoy teamwork onderwijs maak je niet alleen, je werkt samen Leraars bewegen samen  tot competentieprofiel : beheersingsniveaus per opleidingsjaar

leraars bewegen voor kinderen en jongeren leraars bewegen met hun hele zijn Jezelf uitdagen om te leren Reflectief- onderzoekend-innovatief-zelfsturend- ondernemend In dialoog met anderen vanuit diversiteit leraars bewegen met kennis van zaken leraars bewegen samen Link stages en vakken Welk soort leraar willen wij worden

Samen onderwijs ontwikkelen leraars bewegen samen We onderscheiden : Co-school School waarmee de opleiding een partnerschap aangaat m.b.t. stages (intensieve samenwerking – verschillende OF- verschillende stageperiodes) Los meewerkende stagescholen Student zoekt zelf. Toekennen van stagescholen : CO-scholen: toekennen steeds door de opleiding/ niet zelf contacteren Los-meewerkend: keuze van de student Geen stage in een school met familie (t/m 4de graad) en kennissen

Opleidingshoofd BaKO Brabant : els.bertrands@ucll.be contactpersonen Diest Heverlee Opleidingshoofd BaKO Brabant : els.bertrands@ucll.be Teamleider BAKO-BALO Diest marie.polling@ucll.be Teamcoördinator BAKO chris.mazarese@ucll.be Praktijk en groeilabo-coördinatoren nele.vanhemel@ucll.be els.bogaert@ucll.be helene.stragier@ucll.be nele.vanuitven@ucll.be Administratie : bieke.stals@ucll.be Administratie : chantal.sodermans@ucll.be

Basisterminologie Studentencoach begeleidt groeilabo’s en praktijk. studenten (individueel of in kleine groep) worden gecoacht in hun groei naar leraarschap. motivatie, professionele identiteit, handelen als leerkracht (kennen, kunnen en zijn) op de stageschool, hogeschool en in een bredere maatschappelijke context, leerervaringen in samenwerken op diverse wijze, beroepsverwachtingen, … Community : ‘leren van elkaar’ een groep van studenten uit de verschillende opleidingsfasen (1 -2-3 BaKO) gekoppeld aan een reeks CO-scholen. worden voor de opleidingsonderdelen ‘praktijk’ en ‘groeilabo’ samen gebracht gecoacht door enkele studentencoaches.

5. Basisterminologie Klasmentor : begeleidt één of meerdere stagiairs begeleidt gedurende een afgebakende periode en met een welbepaalde opdracht. school/stagementor: coördineert stages binnen de school/scholengemeenschap coördineert en superviseert Opleidingsfase = opleidingsjaar = OF opleidingsfase 1 – OF1 (= 1 BaKO) opleidingsfase 2 - OF2 (= 2 BaKO) opleidingsfase 3 – OF 3 (= 3 BaKO) Semester elke opleidingsfase is opgedeeld in 2 semesters opleidingsfase 1 (OF1): semester 1 + semester 2 opleidingsfase 2 (OF2): semester 3 + semester 4 opleidingsfase 3 (OF3): semester 5 + semester 6

Basisterminologie SIS het Stage Informatie Systeem is een online applicatie waarin studenten hun lesrooster moeten invoeren en de begeleiders van de opleiding stagebezoeken plannen. praktijkkompas : alle specifieke informatie, zoals concrete stageactiviteiten met data en opdrachten, afspraken en verwachtingen i.v.m. praktijkmap,…gebundeld per opleidingsfase en per semester. Wordt gebruikt in het eerste en tweede jaar van de opleiding.   Praktijkmap: een map met het praktijkkompas, voorbereidingen, formulieren,… die tijdens de praktijk in de klas aanwezig is .

Basisterminologie Verschillende soorten stage-activiteiten Verkenningsdagen: Donderdagen, (bijna) wekelijks  experimenteren, uitproberen, observeren, participeren, verantwoorden, onderzoeken… Actieve stage: meerdere opeenvolgende dagen functioneren als professional in wording op klas- en schoolniveau Ervaringsdagen: Brede ervaringen in verschillende contexten In OF 2 brede observatie- en participatie in een school met x-aantal SES-uren Inzetdagen: Hulp en ondersteuning co-school, 3 dagen/ jaar (max 1 dag in weekend)

Basisterminologie Inzetdagen Co-scholen die zich engageren, kunnen beroep doen op hun studenten voor hulp en ondersteuning Sportdag, grootouderfeest, Sintfeest, … Exploraties, schoolreis,… Weekend: Schoolfeest,… (1 dag) 3 dagen/ jaar op lesvrije dagen/ momenten of in overleg met studentencoach Weekend (1 dag) NIET : op verplichte dagen in de opleiding (groeilab,….) Idem in BaLO

Algemene verwachtingen en afspraken Geneeskundige verplichtingen (=VGM-dossier) ’ ter ondertekening voor aan de directie van de stageschool en voegt het toe aan zijn stagemap. Verzekeringen : WEL verzekerd door de opleidingsinstelling tijdens stage : lichamelijke ongevallen op stageplaats en op de weg van en naar de stageplaats of van huis naar school NIET verzekerd door hogeschool: De wagen van de student( materiële schade) De verzekering inzake burgerlijke aansprakelijkheid van de studenten valt ten laste van de stageplaats’.

Aanwezigheid: verplicht !!! Min. kwartier voor en na schooltijd Aanwezig tijdens middagpauze Aanwezigheidskaart : dagelijks laten handtekenen Deelname aan zoveel mogelijke aspecten van het schoolgebeuren (in overleg : studiedag, oudercontact, koffiepauzes, toezichten,…) Afwezigheid stage inhalen bij gewettigde afwezigheid Student verwittigt mentor, directie, onthaal, studentencoach Student zorgt voor een attest  onthaal

Stopzetting/ dysfunctioneren op stage Opleiding of stageschool kan verbieden de stage verder zetten Steeds 1 remediëringskans  gesprek afsprakennota Communicatie en omgangsvormen Respectvol, correct, stipt,… Omgangsvormen en kleding  cfr. afspraken van stageschool Formele communicatie in schriftelijke communicatie Zorgvuldig omgaan met privétijd mentor Deontologisch correct omgaan met informatie Discreet omgaan met info over medestudenten, kls, stageschool,… Nooit foto’s, info ,… over stageschool op sociale media (facebook,…) Filmopnames  overleg met de mentor (brief beschikbaar voor ouders)

Afspraken bij de realisatie van de stage na elke verkenningsdag bespreekt de student met de mentor wat hij in de daarop volgende week zal doen. in geval van actieve stage : 1 week vooraf op de hoogte van de weekplanning. de student gaat nooit onvoorbereid naar de stageschool. alle schriftelijke voorbereidingen in de praktijkmap. bij aanvang van de stage is het grootste deel van de voorbereidingen in orde. De student zorgt voor een uitprint van elke voorbereiding die hij op de stagedag zal realiseren. De voorbereidingen voor de volgende dagen zijn minimaal digitaal ter inzage. Praktijkverslagen van de klasmentor en bezoekende lectoren : in de praktijkmap De student gebruikt de leerplannen die in de school gebruikt worden. Begrip voor de complexiteit van het leerproces. Eerste en tweedejaars moeten zich nog sterk oriënteren in de leerplannen. Vanaf het einde van het tweede jaar in orde

Materiaalgebruik Bij aanvang van de stage maakt de student afspraken rond het gebruik van materiaal (en eventuele kosten dat dit met zich meebrengt). Mag de student gebruik maken van het basismateriaal van de stageklas (na overleg en mits goedkeuring) ???? Bij specifieke materiaalkeuze door de student, bekostigt de student zelf. De student gaat duurzaam en respectvol om met materiaal van de stageklas. De opleiding en de klasmentor coachen duurzaam en realistisch gebruik van materiaal De lerarenopleiding stimuleert sober gebruik van materiaal creatief gebruik van kosteloos (maar waardevol) materiaal