Gedragsproblemen en stoornissen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Maayke van Suijlekom.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Hogescholen in Dialoog
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Leidinggeven en coachen
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
INTERVENTIES IN GROEPEN
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Dossier Empowerment.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Het coachende functioneringsgesprek
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
gespreksvaardigheden
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Methodiek: Plancyclus
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Handvatten voor coaching
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Wat is DRAMA??.
Communicatie 3e les.
Bijeenkomst startende mentoren
Wat is DRAMA??.
Connectief Connectief.
Communicatie 6e les.
Loopbaan en burgerschap les 2
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Welkom 9/19/2018.
Begeleiden Les 5.
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Gesprekstechnieken Les 4.
Gesprekstechnieken Les 5.
Communicatie 3e les.
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Communicatie 4e les.
Groepswerk voor professionals in sociaal werk
Communicatie 7e les.
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Gedragsproblemen en stoornissen
Loopbaan en burgerschap les 3
Gedragsproblemen en stoornissen
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Wij komen centraal te staan !
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Denken en doen.
Overzicht gedragingen per competentie
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Gedragsproblemen en stoornissen

Lesweek 3 6.7 Behandelmethoden 6.8 Verdieping: stress Thema 14 interventies Uitleg eindopdracht

6.7 Behandelmethoden Psychotherapie Psychoanalyse en psychodynamische therapie Humanistische therapie Gedragstherapie Cognitieve therapie Cognitieve gedragstherapie Groepstherapie, gezinstherapie en relatietherapie Biomedische therapie Electroconvulsietherapie

6.7.1 Psychotherapie Client heeft een gesprek met een therapeut. 2 soorten: Individuele psychotherapie Groepstherapie (6 tot 8 personen)

6.7.2 Psychoanalyse Problemen oplossen door onderdrukte gevoelens te (her)ontdekken

6.7.4 Gedragstherapie Ongewenst gedrag veranderen in gewenst gedrag. Je onderzoekt niet de oorzaak van de problemen Gewenst gedrag beloon je en moedig je aan Angsten overwinnen door de gevreesde ervaring te beleven in een veilige, vertrouwde omgeving. Bv. Pleinvrees, angst voor dieren, vliegangst. https://www.youtube.com/watch?v=PdUDI74gpj4 2.22

6.7.5 Cognitieve therapie Foute denkpatronen corrigeren door positieve denkpatronen aan te leren.

6.7.6 Cognitieve gedragstherapie

6.7.7 Groepstherapie Wisselt ervaringen en gevoelens uit Doel inzicht en ondersteuning krijgen van elkaar Gezinstherapie Relatietherapie

6.7.8 Biomedische therapie Voor psychische stoornissen met een lichamelijke oorzaak die je gaat behandelen met: Medicatie Lichttherapie Electro Convulsie Therapie Psychochirurgie

6.8 Verdieping: stress Het ervaren van ‘druk of kracht’ in een bepaalde situatie of bij een bepaalde gebeurtenis noem je stress. Kan positief of negatief zijn. https://www.youtube.com/watch?v=bilhPjdIc5Y 3.01

Thema 14 interventietechnieken

14.1 Interventies macroniveau Microniveau Mesoniveau

Preventieve interventies Bijvoorbeeld: Sportstimulering Voorlichting over seksualiteit, alcohol, drugs etc. Werkt beter als ze onderdeel zijn van een samenhangend programma en samenwerkende instanties.

Interventies op 5 niveaus Inhoudsniveau (inhoud) Procedureniveau (werkwijze) Interactieniveau (interactie) Contextniveau (context) Bestaansniveau (binnenwereld)

Interventies op inhoudsniveau = wanneer het voornamelijk gaat over het “wat”; de inhoud van het thema of taak. Het is jouw taak om “wat” helder te krijgen. Hoe? Door: Luisteren Thematiseren Informatie geven Doel verhelderen De cliënt/groep op het resultaat gericht houden

Interventies op procedureniveau = hier draait het om het “hoe”. Je zorgt ervoor dat de organisatie gestructureerd blijft en iedereen weet waar hij aan toe is. Dit helpt hierbij: Agenda bieden (omgangs) regels bieden Grenzen stellen Verantwoordelijkheid nemen en geven Voorwaarden scheppen faciliteren

Interventies op interactieniveau = verbeteren van de relatie, de communicatie en de sfeer in de groep. Ook wel betrekkingsniveau genoemd. Voorbeelden: Rollen en posities in de groep bespreken Evaluatie en reflectiemomenten plannen Zorg delen Meta-communicatie toepassen Kritiek bespreekbaar maken Groepsklimaat bespreken

Interventies op contextniveau Wanneer je wilt werken aan de normen en waarden, de maatschappelijke positie of de woon- of werkcontext Vooroordelen benoemen Maatschappelijke thema’s verhelderen Vragen stellen die leiden tot bewustwording Sturen op waarden en normen

Interventies op bestaansniveau Hier geef je iemand inzicht in zichzelf. Bijvoorbeeld: Doorvragen naar individuele ervaring of beleving Bevorderen van openheid Helpen bij zelfonthulling Erkennen van competenties en identiteit Onderlinge feedback stimuleren Confronteren

Interventies op microniveau Onderscheid tussen directieve en non-directieve interventies. Directieve= zet cliënt aan tot actie Je neemt als begeleider een sterk sturende rol aan Bijvoorbeeld door: Hardop meedenken Vragend aansluiten Visualiseren Polariseren (gedrag imiteren)

Oefening visualiseren ‘De boot’

Interventies op microniveau Non directief= iemand stil laten staan bij zichzelf. Kan individueel of op groepsniveau Bepaalde gevoelens kunnen lastig en pijnlijk zijn. Om daar als begeleider goed mee om te gaan gebruik je de juiste woorden en symbolen door: Parafraseren Spiegelen Focussing

Oefening ‘de lachspiegel’ Ga tegenover elkaar zitten. De ene is de verteller en de ander de ‘spiegel” De verteller beschrijft zijn weekend, laatste vakantie of iets anders Spiegel de non-verbale signalen, handbewegingen, wenkbrauwen etc. Doel alles direct na! Hoelang duurt het voor de verteller in de lach schiet? De verteller is dan af en jullie wisselen van rol. 10 min

Interventies op macroniveau Samenleven en wonen Leren en weken Regelgeving en geldzaken Opvoeding en ontwikkeling Ondersteuning van de sociale omgeving De invulling ervan vindt plaats op mesoniveau

14.5 Provocatieve interventies https://www.youtube.com/watch?v=MipPUh_15uo 11.44

Eindopdracht Indeling: 9 groepen, elk groepje krijgt een behandelmethodiek Geef een uitleg van de behandelmethodiek Geef een beschrijving van de gedragsproblemen waarvoor je deze behandelmethodiek kunt gebruiken Schrijf een casus Zie voor verdere instructies de papieren eindopdracht