De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode
Welkom
PiëzoMethodiek Presentatie over bottom-up methodiek: via gefaseerde participatie en eigen oplossingen jezelf ontwikkelen om volwaardig deel te kunnen nemen aan de maatschappij
Fase 0 – ‘Ik wil’ Doel: Maatschappelijke activering. Subdoelstellingen: verhogen maatschappelijke zelfredzaamheid; vertrouwensband opbouwen; veilig voelen en gehoord worden; vergroten van het zelfvertrouwen.
Fase 1 – ‘Ik groei’ Doel: Verbinding en groei. Subdoelstellingen: welkom zijn, je veilig voelen en weten dat je erbij hoort; intake Sociaal Cultureel Werker; opbouwen sociaal netwerk en vangnet; positieve en zinvolle dagbesteding; mix van activiteiten op basisbehoeften.
Fase 2 – ‘Ik probeer’ Doel: Competentie ontwikkeling in een veilige omgeving. Subdoelstellingen: Vergroten van de zelfredzaamheid en werkzaamheid. Ontwikkelen van basis –werknemersvaardigheden. Ervaren wat je kan en mag: - ‘ik wil leren’ - ‘ik wil gaan proberen’ Meelopen met andere vrijwilligers.
Fase 3 – ‘Ik durf’ Doel: Zelfstandigheid en meer verantwoordelijkheid. Subdoelstellingen: opstarten ander leerervaringstraject; buiten Piëzo (met achtervang vanuit Piëzo); onderhouden van warm contact: - in de omgeving van Piëzo; - met andere vrijwilligers.
Fase 4 – ‘Ik ga’ Doel: Toepassen van aangeleerde competenties in een gewenste rol. Subdoelstellingen van deze fase zijn: Werk zoeken/vinden; het toepassen van geleerde vaardigheden in de werksituatie. Opleiding volgen; toepassen van geleerde vaardigheden in een opleiding als opstap naar verdere participatie. Loslaten met behoud warme relatie.
Verschillende doelgroepen
In gesprek met deelnemers PiëzoMethodiek Vragen die de deelnemers van de methodiek beantwoorden: Hoe ben je in contact gekomen met Piëzo? Zijn de activiteiten/cursussen waar je aan mee doet en/of werkzaamheden die je verricht in de lijn met je talent en dragen ze bij aan jouw ontwikkeling?