Van marktplaats naar MaaS

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale leermiddelen
Advertisements

Hoe ontstond dit initiatief ?
Utrecht Innovatie & Veiligheid Paul Koot & Frits Neijgh van Lier.
Stadsontwikkeling vooruit
Verkeersonderneming en Gebiedsaanpak Beter Benutten
Bijeenkomst Stichting SBHG te Gadering Hoogvliet
Concept programma: naar een toekomstvast OV
Duurzame mobiliteit en transport
Bouwstenen Duurzaam Bereikbaarheidsplan Doelstelling: 1.Structurele verbetering van de bereikbaarheid van de regio 2.Structurele vermindering van CO2-emissies.
BC bijeenkomst 1 september Politie Haaglanden Innovatie 2 Historie: Werkplan BKI  Beter benutten ondersteuningsstructuur  Stimuleren innovatief.
Maatschappelijke Sectoren & ICT
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
Doel Rijksprogramma Beter Benutten
In afgelopen decennia progressie geboekt in terugdringen gasgebruik gebouwde omgeving, vooral door isolatie, zuinige nieuwe woningen, hr ketels. Huidige.
De Marketingroute In vijf stappen naar succes. Thema marketing leeft bij veel ondernemers Project De ToekomstBedrijven: 1281 termen COMMERCIEEL bij 774.
Strategische samenwerking
Beter Benutten-aanpak
Bijeenkomst Stichting SPBS te Spijkenisse 21 september 2011.
Opzet presentatie Doelstelling en uitgangspunten Wat is bereikbaarheid? De aanpak Stand van zaken Tot slot.
Elektronisch Inkopen bij de stichting ICTU, CBS en AIM
De toekomstige arbeidsmarkt: Samen werken in de regio
Henriëtte Sperling, 12 december 2014
Rabobank …… en AOC-plaatsnaam
Steven van Belleghem. - Inspirator bij B-Conversational - Frequente spreker op congressen en binnen bedrijven. - Business coach en geeft advies omtrent.
Cultureel Ondernemerschap
Ben de Reu Gedeputeerde Provincie Zeeland Welkom in Zeeland in het Voorlichtings- en opleidingscentrum voor de glastuinbouw.
Start event Nul op de Meter Twentse corporaties. Programma Opening Onderdeel 1 9:05-09:45 uur: initiatief, ambitie en aanpak a. Toelichting op het initiatief.
Kennispark Twente Marjan Weekhoud Directeur Kennisvalorisatie Saxion Kennispark Twente.
Greenfee4you Een innovatief klant relatie programma voor “ Uw Organisatie “
Nutriënten aanpak 2016 RAO Atelier 18 februari 16.
OV Cafe Pedro Peters CEO RET. De OV-chipkaart is ingeburgerd.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
Energiebesparing: Een duurzame business 1 oktober 2014 Stendert de Vries.
Even voorstellen Aad van Fulpen Stichting Herrie.nu 1.
Symposium ROCOV Utrecht “OV zonder oogkleppen” Utrecht, 15 november Marktwerking en aanbesteding in het OV: naar een nieuwe fase met meer reizigersparticipatie.
Welkom Toerist in vervoering Voor ondernemers die vooruit willen met recreatiemobiliteit in de Zuidwestelijke Delta.
Winkelstad Veenendaal anticyclisch en innovatief Stadswerkcafé 17 april 2014 Rick Schukking – Centrumcoördinator Peter Baten - Binnenstadsmanager.
Prof. dr. Nicolette van Gestel Tilburg University, TIAS Business School & Tilburgse School voor Politiek en Bestuur.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Webinar Beter Benutten: 18 mei 2016 Zijn de Brabantse ITS projecten ook iets voor jouw regio?
Intelligente Monitoring Licht Verstandelijk Gehandicapten Casestudy Zorg Innovatie.
Smart & Green Mobility voor een Gezonde Stad
Afdeling Bijzondere Onderzoeken
Smart Logistics Theo Stevens Expeditiemiddag
Een slimme automobilist mijdt elke dag de spits!
Klankbordsessie 2 december 2015
Smart Cities Gastcollege AD opleiding Projectleider Techniek
V&A Mobiliteitsdiensten - vraagbeïnvloeding
IMMA Framework Behavioural change in mobility
Big Data of Verkeersmodellen
Stand van zaken Samen, Slim en Robuust Doel van vanmiddag
Emission Vision Samenwerken op het gebied van innovaties
DE ENERGIE OM TE VERANDEREN
Evalueren doe je vooraf
Alle OV-bussen binnenkort zero emissie: Lessen van een green deal.
Duurzaam Rotterdam Jillian Benders Prog. Duurzaam.
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
Doorontwikkeling economische samenwerking regio
MaaS pilot: Grenzeloze Mobiliteit
MaaS pilot: verduurzamen zakelijk reizen gemeente Eindhoven
Aanpak bedrijventerreinen Overbetuwe
Duurzaamheid in MIRT-Programma’s
Marktconsultatiedag 29 november
Conversatietool leerlingenvervoer
Harmonisatie Bedrijfsvoering (BV) & Dienstverlening (DV) door ISHW
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
BRIDGE, de brug van school naar werk. Presentatie t. b. v
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Hoe kom ik tot een P+Fiets?
Transcript van de presentatie:

Van marktplaats naar MaaS 1

Kenmerken Verkeersmarinier A15 MaVa dedicated uitvoeringsorganisatie, met een afrekenbare target, die doet wat de partners zelf niet doen, en vanuit de wil om te innoveren, vooruit blijft kijken. Kenmerken: VO opgericht juli 2008 Vier moeders met 10 adviseurs publiek privaat Stichting en Samenwerking (en BV) Houd de haven bereikbaar: ‘We doen het gewoon!’: mobiliteitsmanagement verkeersmanagement (en dat met liefst onorthodoxe maatregelen) Oog voor opschaalbaarheid AFREKENBARE TARGETS Beter Benutten 1: 15.000 spitsmijdingen Beter Benutten 2: 7.000-14.000 spitsmijdingen Afsluiting Maastunnel: 2.000 spitsmijdingen Pijler 1: Mobiliteitsmanagement / Reisgedrag Van convenanten werkgeversaanpak naar ambassadeursnetwerk R10 Van scooterregeling naar tweewielerregeling Van beloningsprojecten naar belonen als voorpost voor mobiliteitsdiensten Van Marktplaats naar MaaS Pijler 2: Verkeersmanagement / Logistiek Van DVM naar ITS en Talking traffic Van infraprojecten naar koppeling met vraag Van technologie naar (rij)gedrag Van bedrijvendeals naar Marktplaats Verkeersmarinier

Regio

Van Marktplaats naar MaaS Marktplaats voor Mobiliteit 2013-2015 Behoeftes klantgroepen in gebieden aanbesteed t.b.v spitsmijdingen Maximaal 50% cofinanciering over 3 jaar Knockouts: verificatiemethodiek en zicht op sluitende business case na 3 jaar No cure no pay Markt als partner: van Marktplaats naar MaaS (meer dan ‘de markt moet het maar doen!’) - Aanbodkant: innovatieve aanbestedingen - Vraagkant: 1. netwerk met werkgevers 2. de gebruiker in beeld Méér marktplaatsen

‘dienend marktmeester’ klantgroep werkgevers klantgroep bewoners klantgroep reizigers 29 dienstverleners 34 diensten Marktplaats voor Mobiliteit - ca. 10.000 verifieerbare spitsmijdingen met zicht op sluitende businesscase maximaal 3 jaar cofinanciering maximaal 50% cofinanciering no cure no pay - awareness - consideration - purchase

Van Marktplaats naar MaaS Marktplaats voor Mobiliteit 2016-2017 Idem als 1e fase, maar andere gebieden Maar vooral gericht op conversie, dus grote partijen, diversiteit via mobilitylabs Zet de stap naar MaaS-consortia (‘p.o.c.’) | plannen - boeken - reizen - aanpassen- ondersteunen - betalen MD4: MaaS- consortia i.o.: De 5 gebieden rondom Rotterdam: TURNN (BNV / VCCR e.a.) Maastunnel: MAASTER (ARS / RET e.a.) Succesfactoren: Werkgeversaanpak: R10 - klantgroep op marktplaats - ambassadeurs voor slim reizen - alliantievorming bij compelling events Bewonersaanpak - segmentatie Smart Agent en GfK - direct marketing - lange termijn relatie met klanten Innovatief aanbesteden met marktfilosofie

Innovatie Méér marktplaatsen: Marktplaats voor Infrastructuur - niet 50% exploitatie maar 50% investering - financierbaarheid infrastructuur verkennen - privaat eigendominfrastructuur verkennen Marktplaats voor Rijgedrag Marktplaats voor Logistiek

Vooruitkijken Programma Duurzame en Slimme Mobiliteit 18-21

Resultaten 5 diensten succesvol na deelname MvM Business case gemaakt van een publieke opgave Anno 2017 dagelijks meer dan 5.000 spitsmijdingen Biedt een mooi vervolg op spitsmijdenprojecten Na spitsmijdenproject via marketingcampagne (over laten stappen deelnemers naar een dienst op de MvM) gestart. Conversie hierin was 17%. MyJini, Forenz, TimesUpp, Forenzo, Vipre Naar MaaS: Turnn