Vrijdag 17 februari 2017.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichting over de taalontwikkeling
Advertisements

Informatieavond 3 Groep 3.
Evalueren-Rapporteren-Communiceren
Groepsbijeenkomst Geheime handshake.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Welkom op de informatieavond
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
Voortgezet technisch lezen
Informatie-avond Groep 3/4
Informatieavond groep 3 WELKOM
Connect Klanken en Letters
Connect Vloeiend Lezen
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
Almere in vogelvlucht!. Doel v/d les? Voorkennis activeren over Almere/Flevoland.
ouderavond groep 3 - lezen
Voorlichtingsavond groep 3
Informatie- avond groep 6
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Infoavond groep 4.
Infoavond 4de leerjaar WELKOM!.
Structureel Coöperatief Leren
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Informatieavond groep 4
VOORLEESWEKEN Voorlezen; elke dag een feest!. WAT IS DE REDEN OM VOOR TE LEZEN? Goed voor de ontwikkeling Tijd voor elkaar Verbondenheid Moment van rust.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Ouderavond voortgezet aanvankelijk technisch leesonderwijs
‘Leren lezen doe je samen’ Groep 3 en 4
voor familie en vrienden van
Informatieavond groep de kikkers basisschool Prins Constantijn
Visie van de Trekvogel De Trekvogel is de openbare basisschool in IJsselstein waar iedereen zichzelf mag zijn met respect voor elkaar. Waar elk kind gezien.
Basisschool Op De Horst
Informatieavond groep 3
Info avond groep 3 17 september 2015
(Voor)lezen is leuk!.
ouderavond groep 3 - lezen
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Het belang van voorlezen
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Waar is de zevende dwerg?
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Informatieavond september Welkom  Kennismakingsronde  Weekindeling  Waarom een combinatiegroep?  Vriendenklas  Dagprogramma  Ontwikkelingsplannen.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Welkom in 5! Het wordt een jaar om nooit te vergeten!
Wat leert je kind? 1 lezen 2 schrijven: spelling en schrijfbeweging (motoriek) 3 luisteren en spreken 4 stellen 5 taalbeschouwing: taalsystematiek en.
Het wordt een jaar om nooit te vergeten!
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Schoolopbouwwerk Menen
Ouderavond
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Veilig thuis 1 14/12/2012.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Informatieavond groep 4
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Voorlichtingsavond groep 3
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Om de PowerPoint te starten:
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Info-avond 2018 Juf Karen.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Welkom in 3b!.
Transcript van de presentatie:

Vrijdag 17 februari 2017

Data 14 maart Tivolipark 15 maart Jeugdboekenweek 16 maart Oudercontact ? Letterfeest 20 maart Kronkeldiedoe (geen zwemmen) 22 maart Pedagogische studiedag 29 maart Mega muzisch piratenspel

Hoe sluit VEILIG THUIS-2 aan bij VEILIG THUIS-1? Alle letters (34) zijn geleerd Eenvoudige éénlettergrepige woorden lezen Voorwaarde = Correcte en vlotte letterkennis Aanbod van VEILIG THUIS-2 bevat gemakkelijke éénlettergrepige woorden en nog geen hoofdletters. -> zo toeleggen op vlot en begrijpend lezen

Waarom is VEILIG THUIS-2 zo belangrijk? Veel lezen is een must om vlotheid te verkrijgen Leesbegrip stimuleren door veel te lezen en te praten over wat je leest -> leesbegrip wakkert op zijn beurt de leesmotivatie en leeshonger bij kinderen aan

Een tijdpad

Materialen en activiteiten bij VEILIG THUIS-2 1. Leesboek ‘Het boek van Pol’ Boekstrategie blijft belangrijk + voorspellend lezen + oproepen van voorkennis Opsplitsen in meerdere momenten Meer dan één keer lezen

2. Doe-bladen bij ‘Het boek van Pol’ Doe-blad 1: boekstrategie Doe-blad 2: Voorspellend lezen, oproepen van voorkennis Doe-blad 3: navertellen van het verhaal Doe-blad 5: herhaald lezen is belangrijk bij zowel het begrijpen van het verhaal als bij het technisch lezen

4. Plakboek ‘Het foto-boek van Pol’ Verwerkingsactiviteit bij het leesboek Nuttig bij het beter begrijpen van het verhaal

5. Placemats Placemat 1: dieren herkennen en zoeken – dierenrijmspel = speels leesmateriaal Placemat 1: dieren herkennen en zoeken – dierenrijmspel Placemat 2: cijfercodes oplossen – schaduwdieren maken – een rebus oplossen – een raster inkleuren

6. Spelletjes Dierendomino Dierenlotto Spel in de zoo

Wegwijzer voor ouders Dezelfde structuur en pictogrammen als bij VEILIG THUIS-START/1 Hoe ondersteunen bij het lezen? Sleutelbladen: doe-blad 5, placemats, spelletjes, foto-boek van Pol Tips voor thuis

Verdere verloop in het eerste leerjaar Meer aandacht voor begrijpend lezen Woorden zoals schip, licht, ring, bank Mmkm-woorden / mkmm-woorden (m = medeklinker / k = klinker)

De aanpak in de klas Algemeen: Klassikale aanbreng nieuwe leerstof en herhaling. Vervolg: Hoekenwerk met verdere ondersteuning of zelfstandige verwerking Lezen: voorlezen, klassikaal lezen, koorlezen, coachlezen, groepslezen, individueel lezen + niveaulezen Schrijven: woorden en zinnen

voor het verkrijgen van leesvlotheid Lezen is belangrijk voor het verkrijgen van leesvlotheid

Nog enkele tips Toon betrokkenheid en interesse over het schoolgebeuren Zoek samen naar een betekenis voor het lezen en schrijven in de thuissituatie Woorden worden nu nog geschreven zoals uitgesproken www.veiliglerenlezen.be

Concrete afspraken Doe-bladen/placemats/fotoboek gemaakt? Breng het mee en laat eens zien aan de klas. Ingevuld materiaal is persoonlijk. Boekje gelezen? Vertel de klas wat je ervan vond.

Afsluiting Veilig thuis 3: schoolfeest Leesboek: moeilijke inhoud -> in de klas met leesouders (onder voorbehoud) Elke leerling krijgt het leesboek achteraf nog eens mee naar huis + spelmateriaal

Uitdaging Placemat 2: schaduwdieren maken Voorleesbingo Met een lamp en je hand Met vouwpapier Voorleesbingo

Vragen? Opmerkingen/suggesties?

Bedankt voor jullie aandacht, interesse, inzet en luisterbereidheid.