Vrijdag 17 februari 2017
Data 14 maart Tivolipark 15 maart Jeugdboekenweek 16 maart Oudercontact ? Letterfeest 20 maart Kronkeldiedoe (geen zwemmen) 22 maart Pedagogische studiedag 29 maart Mega muzisch piratenspel
Hoe sluit VEILIG THUIS-2 aan bij VEILIG THUIS-1? Alle letters (34) zijn geleerd Eenvoudige éénlettergrepige woorden lezen Voorwaarde = Correcte en vlotte letterkennis Aanbod van VEILIG THUIS-2 bevat gemakkelijke éénlettergrepige woorden en nog geen hoofdletters. -> zo toeleggen op vlot en begrijpend lezen
Waarom is VEILIG THUIS-2 zo belangrijk? Veel lezen is een must om vlotheid te verkrijgen Leesbegrip stimuleren door veel te lezen en te praten over wat je leest -> leesbegrip wakkert op zijn beurt de leesmotivatie en leeshonger bij kinderen aan
Een tijdpad
Materialen en activiteiten bij VEILIG THUIS-2 1. Leesboek ‘Het boek van Pol’ Boekstrategie blijft belangrijk + voorspellend lezen + oproepen van voorkennis Opsplitsen in meerdere momenten Meer dan één keer lezen
2. Doe-bladen bij ‘Het boek van Pol’ Doe-blad 1: boekstrategie Doe-blad 2: Voorspellend lezen, oproepen van voorkennis Doe-blad 3: navertellen van het verhaal Doe-blad 5: herhaald lezen is belangrijk bij zowel het begrijpen van het verhaal als bij het technisch lezen
4. Plakboek ‘Het foto-boek van Pol’ Verwerkingsactiviteit bij het leesboek Nuttig bij het beter begrijpen van het verhaal
5. Placemats Placemat 1: dieren herkennen en zoeken – dierenrijmspel = speels leesmateriaal Placemat 1: dieren herkennen en zoeken – dierenrijmspel Placemat 2: cijfercodes oplossen – schaduwdieren maken – een rebus oplossen – een raster inkleuren
6. Spelletjes Dierendomino Dierenlotto Spel in de zoo
Wegwijzer voor ouders Dezelfde structuur en pictogrammen als bij VEILIG THUIS-START/1 Hoe ondersteunen bij het lezen? Sleutelbladen: doe-blad 5, placemats, spelletjes, foto-boek van Pol Tips voor thuis
Verdere verloop in het eerste leerjaar Meer aandacht voor begrijpend lezen Woorden zoals schip, licht, ring, bank Mmkm-woorden / mkmm-woorden (m = medeklinker / k = klinker)
De aanpak in de klas Algemeen: Klassikale aanbreng nieuwe leerstof en herhaling. Vervolg: Hoekenwerk met verdere ondersteuning of zelfstandige verwerking Lezen: voorlezen, klassikaal lezen, koorlezen, coachlezen, groepslezen, individueel lezen + niveaulezen Schrijven: woorden en zinnen
voor het verkrijgen van leesvlotheid Lezen is belangrijk voor het verkrijgen van leesvlotheid
Nog enkele tips Toon betrokkenheid en interesse over het schoolgebeuren Zoek samen naar een betekenis voor het lezen en schrijven in de thuissituatie Woorden worden nu nog geschreven zoals uitgesproken www.veiliglerenlezen.be
Concrete afspraken Doe-bladen/placemats/fotoboek gemaakt? Breng het mee en laat eens zien aan de klas. Ingevuld materiaal is persoonlijk. Boekje gelezen? Vertel de klas wat je ervan vond.
Afsluiting Veilig thuis 3: schoolfeest Leesboek: moeilijke inhoud -> in de klas met leesouders (onder voorbehoud) Elke leerling krijgt het leesboek achteraf nog eens mee naar huis + spelmateriaal
Uitdaging Placemat 2: schaduwdieren maken Voorleesbingo Met een lamp en je hand Met vouwpapier Voorleesbingo
Vragen? Opmerkingen/suggesties?
Bedankt voor jullie aandacht, interesse, inzet en luisterbereidheid.