Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Workshop creatief brainstormen
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Het Debat Opbouw en inhoud.
Vergaderen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Lezen: doe het goed voor
Praktijkervaring en reflectie
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Het OBIT-model Oppervlakkig leren en leren met diepgang
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Alinea: kernzin + uitwerking
Een vergadering organiseren
Module 6; didactisch handelen
Tool IC-2 Toetsen en beoordelen van onderzoekend leren
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Tool WE-1: Beroepscontext in wiskunde
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Vergadering Personeelsdienst
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Didactiek Lesformulier.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
“Context-concept in je eigen lessen”
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Onderzoekend leren Wat zijn de uitdagingen in het gebruik van onderzoekend leren? Tool IC-1: Het identificeren en classificeren van barrières en dillema’s.
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
ADL Les 1.
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Transcript van de presentatie:

Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde problemen © 2016 mascil project (G.A. no. 320693). Lead partner University of Nottingham; CC-NC-SA 4.0 license granted. The project mascil has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013).

Overzicht Doel: Nadenken over de verschillen tussen gestructureerde en ongestructureerde opdrachten en hoe ze gebruikt worden in de klas. We zullen: Typische probleem-opdrachten bespreken; Kijken naar verschillende versies van hetzelfde probleem; Ideeën delen. Het doel van deze tool is om verschillen te identificeren tussen gestructureerde en ongestructureerde opdrachten en hoe ze gebruikt worden in de klas. Deze activiteit begint met een korte inleidende bespreking, welke gevolgd wordt door het werken in tweetallen waarbij docenten gestructureerde en ongestructureerde versies van hetzelfde probleem vergelijken. Aan het eind komt de groep bijeen om de bevindingen uit te wisselen.

Gestructureerde en ongestructureerde opdrachten Opdrachten in de klas zijn meestal gestructureerde. Opdrachten in het beroepsveld zijn meestal ongestructureerd Leerlingen hebben de mogelijkheid nodig om in de klas ongestrucutreerde opdrachten te maken. Houd een korte discussie als introductie op het onderwerp. Bespreek hoe in de meeste wiskunde en natuurwetenschappelijke lessen leerlingen gestructureerde opdrachten aangeboden krijgen en precies te horen krijgen welke technieken ze toe moeten passen. Leerlingen leren dan door instructies te volgen. Problemen en situaties die je in de wereld tegenkomt zitten meestal niet zo in elkaar. Authentieke problemen vragen van leerlingen dat ze kunnen vereenvoudigen, situaties kunnen modelleren, de benodigde kennis en processen kunnen kiezen uit hun ‘toolkit’, en dat ze kunnen testen wanneer hun oplossing 'goed genoeg' is voor het doel dat er ligt, in plaats van alleen maar oefeningen te zijn in het gebruiken van een specifieke vaardigheid of een concept. Het lijkt logisch dat wanneer het de bedoelings is dat leerlingen leren hun vaardigheden zelfstandig te gebruiken in hun toekomstige leven, dat zij dan in de les regelmatig de kans krijgen om aan minder gestructureerde problemen te werken.

Gedetailleerd kijken naar de opdrachten Vergelijk verschillende versies van hetzelfde probleem: Welke keuzes hebben leerlingen? Welke didactische punten zullen naar voren komen wanneer u dergelijke ongestructureerde problemen gaat gebruiken? Vraag de docenten in twee- of drietallen te werken. Geef ze de hand-out die zowel gestructureerde als ongestructureerde versies van de twee onderzoeksopdrachten (probleemoplos-opdrachten) bevat, die geplaatst zijn in verschillende beroepscontexten. De handout biedt ook voorbeeldantwoorden van leerlingen op de ongestructureerde problemen. Vraag de docenten om de minder gestructureerde versies van de opdrachten te vergelijken met de gestructureerde versies. Vraag ze om na te denken over de volgende vragen: Welke beslissingen worden aan de leerlingen overgelaten? Welke didactische punten zullen naar voren komen wanneer u dergelijke ongestructureerde problemen gaat gebruiken? Engelse versie: http://mascil-toolkit.ph-freiburg.de/wp-content/uploads/2014/03/IE-2-Handout-Structured-and-unstructured-tasks.pdf Een Nederlandse versie kunt u vinden in de gelijknamige Primas nascholingsmodule op http://www.primas-project.eu/artikel/nl/1044/Tackling+unstructured+problems/view.do?lang=nl

Gedetailleerd kijken naar de opdrachten Leerlingen aan het werk aan het probleem van het tafeltennistoernooi.

Ideeën delen Hoe denk jij erover? Ongestructureerde problemen zijn lastiger; Het is lastiger om een les te plannen met deze problemen; Leerlingen weten misschien niet eens hoe ze hieraan moeten beginnen; Leerlingen zullen niet per definitie gebruiken wat we ze geleerd hebben; Als we te snel hulp aanbieden, zullen de leerlingen slechts doen wat we zeggen en niet zelfstandig nadenken; Leerlingen zullen met een grotere variëteit aan aanpakken en oplossingen komen; Leerlingen zullen misschien bevestiging vragen of het toegestaan is om een andere aanpak te kiezen of tot een andere conclusie te komen. Breng de groep weer bij elkaar en vraag elk twee- of drietal om hun bevindingen te delen. Maak een lijst van hun punten.   Een aantal punten waar docenten waarschijnlijk onmiddellijk mee zullen komen zijn: Ongestructureerde problemen zijn lastiger; Het is lastiger om een les te plannen met deze problemen; Leerlingen weten misschien niet eens hoe ze hieraan moeten beginnen; Leerlingen zullen niet per definitie gebruiken wat we ze geleerd hebben; Als we te snel hulp aanbieden, zullen de leerlingen slechts doen wat we zeggen en niet zelfstandig nadenken; Leerlingen zullen met een grotere variëteit aan aanpakken en oplossingen komen; Leerlingen zullen misschien bevestiging vragen of het toegestaan is om een andere aanpak te kiezen of tot een andere conclusie te komen.

Finishing off Als groep: Bedenk een onderzoeksvraag; Kies een ongestructureerde opdracht uit; Voer de opdracht uit in een les. Vraag de groep om een onderzoeksvraag op te stellen die verband houdt met het gebruik van ongestructureerde problemen. Vraag hen een ongestructureerde versie te kiezen (het liefst van een probleem dat ze al in een gestructureerde variant gebruikt hebben) en deze in de les voor te leggen aan hun leerlingen. Ze moeten er rekening mee houden dat ze hier de volgende bijeenkomst verslag van uit moeten brengen, waarbij de nadruk ligt op wat ze geleerd hebben over de onderzoeksvraag. Volgende keer breng je verslag uit over hoe het is gegaan en wat je ervan geleerd hebt.