Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Advertisements

Les 2 – Planmatig en gefaseerd veranderen
GPS-SLIDES
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Jaar 1 les 3 Het creatieve proces
MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -
Media en creativiteit Herfst les 2.
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
Medmec04 – Engagement Les 5
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 4.
Huiswerk voor vandaag les 4
Pia Terstroet (Terpm) Mail: Wiki:
MedMec01 les 5 Mail: Wiki: vakgroep: Media en creativiteit.
Nooit meer hoeven kiezen tussen gekleed en casual!
Wiki: Medmec04 les 4 Engagement The game called life
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 5.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
Media & Creativiteit / Pia Terstroet
TWAALF ARTIKELEN OM IDEEËN TE DODEN OF IDEEËN TE WEKKEN
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: divergeren en convergeren.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Toelichting module: Les schema per week
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Ho 7: Creatief denken.
workshop Veranderen: een noodzaak!? Verandering en vernieuwing leveren winst op.
Interpreteren van data
Edward de Bono’s Zes denkende hoeden
MedMec01-2 Les schema per week
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
The Six Thinking Hats WORKSHOP. DIVERGEREN Dit is het genereren van zoveel mogelijk ideeën, feiten, problemen, kenmerken, gevolgen, oorzaken, oplossingen.
B-CAD Technisch tekenen les 2
Hartjes Kies een leuk spel
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
CMTONT01-1- Ontwerpen als dit goed doordacht is... CMTONT01-1.
Verschillende rollen en stijlen
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Workshop Sociaal netwerk in beeld Door Conny Hekker, RIBW Nijmegen en Rivierenland (GGz) Saskia van Grinsven en Gery Lammersen, Movisie.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
TIO-opdracht 5 ‘dierenpraat’
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
VWO 6 Wiskunde C – les 1 Meneer Ypma.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Convergeren: keuzes maken
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Ontwikkelen maar eerst:.
© UNIEK IN DE KLAS.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
05/09/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (2) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
Direct Uitwerken concept DEM
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
Beter denken om beter te vergaderen
Les 3 Lezen 4.2, 4.3 en 4.4.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Hoe speel je de Pizza Game?
Transcript van de presentatie:

Direct E-mail: les 9 C-propedeuse, studiejaar 2013-2014, blok 1 28/07/2018 Direct E-mail: les 9 C-propedeuse, studiejaar 2013-2014, blok 1 naam docent:

Programma van vandaag nog een keer divergeren derde concept 28/07/2018 Programma van vandaag nog een keer divergeren derde concept en dan convergeren: keuzes maken

Lesdoelen Studenten hebben aan het eind van deze les een derde (vierde, vijfde, zesde) concept bedacht. Studenten hebben een (voorlopige) keuze gemaakt Studenten kennen het verschil tussen divergeren en convergeren. Studenten kunnen met (enige) afstand naar hun concept kijken en op verschillende manieren hun concept beoordelen.

Creatief denken … maar eerst: 28/07/2018 Creatief denken … maar eerst:

Hoe kunnen wij … ? De startformulering: Hoe kunnen wij...? 28/07/2018 Hoe kunnen wij … ? De startformulering: Hoe kunnen wij...? Bijvoorbeeld: Hoe kunnen we de wachtrijen aan de kassa’s in de supermarkt verkorten? Vooronderstellingen weghalen!

Hoe kunnen wij … ? Klanten staan naast elkaar 28/07/2018 Hoe kunnen wij … ? Klanten staan naast elkaar Klanten staan niet bij hun winkelwagentje Ze wachten niet op elkaar, maar helpen elkaar Klanten praten met elkaar

Presentaties derde concept Wat lost jullie concept op? Vooronderstellingen? Weghalen! Hoe kunnen wij …?

Zes denkende hoofddeksels Blauw: structuur (gespreksleider) Wit: de feiten Rood: gevoel Zwart: negatief met argumenten Geel: positief met argumenten Groen: nieuwe ideeën

Presentaties Rode hoed: één woord dat de emotie duidt 28/07/2018 Presentaties Rode hoed: één woord dat de emotie duidt Zwarte hoed: negatieve aspecten (‘dit concept mislukt, want …) Gele hoed: positieve aspecten (‘dit concept wordt een succes, want …) Groene hoed: een nieuw idee! (associëren, superheld, lukraak woord, enz.)

Hoe zat het ook alweer? Denken volgens vaste patronen 28/07/2018 Hoe zat het ook alweer? Denken volgens vaste patronen Creatief denken = patronen doorbreken Associëren, divergeren En dan?

Convergeren (weer samenvoegen) 28/07/2018 Convergeren (weer samenvoegen) Je hebt allemaal nieuwe ideeën, associaties Breng die nu weer in verband met het originele dilemma Hoe ‘vertaal’ je dat? Welk idee is het beste? Hoe maak je de keuze? Kiezen, Ontwikkelen, Activeren

Kiezen Ontwikkelen Activeren 28/07/2018 Kiezen Ontwikkelen Activeren Focus vasthouden of weer vinden Rationele kant (tijd, geld)  gevoelskant (mooi, aantrekkelijk voor klant) Radicale ideeën vragen om gevoelskeuzes Idee = grondstof voor nieuwe oplossingen. Waak voor de Creadox! Loslaten van minder kansrijke ideeën  Focus op verschillen, daar zit de innovatie Intuïtie, gevoel en ervaring Keuzetechniek: de COCD Box®

De COCD-Box® Vermijden van de Creadox Makkelijk of moeilijk te realiseren? Bekend idee of nieuw?

moeilijk te realiseren nieuw idee moeilijk te realiseren bekend idee moeilijk te realiseren nieuw idee moeilijk te realiseren niet-realiseerbaar bekend idee goed te realiseren nieuw idee goed te realiseren realiseerbaar bekend idee nieuw idee

niet-realiseerbaar realiseerbaar bekend idee nieuw idee ideeën voor de toekomst dromen, uitdagingen stimulus voor het brein rode ideeën voor morgen niet-realiseerbaar gemakkelijk te implementeren weinig risico’s hogere aanvaardbaarheid vroegere beelden beschikbaar innovatieve ideeën doorbraak opwindende ideeën kunnen geïmplementeerd worden realiseerbaar bekend idee nieuw idee

Kiezen Ontwikkelen Activeren 28/07/2018 Kiezen Ontwikkelen Activeren Nieuwe ideeën zijn nooit direct ‘af’ Alfa-beta-gamma ideeën alfa: kreet, woord, schets beta: beschreven, beoordeeld, verrijkt gamma: klaar voor implementatie De V3 cirkel vormgeven vonnis verrijken

De V3 cirkel Vormgeven Vonnis Verrijken En weer opnieuw! Verbeelden, tekenen, vertellen. Vonnis wat vinden jullie van je idee? Verrijken sterker maken, aanpassen, verbeteren. En weer opnieuw!

Kiezen Ontwikkelen Activeren 28/07/2018 Kiezen Ontwikkelen Activeren Motivatie Zijn de ontwikkelaars (nog) enthousiast? Past dat enthousiasme bij het doel? Buitenwereld Hoe gaan ze reageren? Wat doen we met eventuele weerstand? Actiepad Hoe gaan we het realiseren? Wie doet wat en wanneer?

Convergeren Leg al jullie ideeën/concepten naast elkaar Kies één concept op basis van: de stof uit deze les de feedback uit de klas Beargumenteer jullie keuze! gebruik de zwarte hoed en draai de negatieve aspecten om: ‘Dus het wordt een succes, want …!’ en: COCD box ® en: V3 cirkel

En verder? Pas jullie marketingcommunicatieplan waar nodig aan. Onderbouw je keuzes! Volgende week aan de slag met teksten en ontwerpen. De DEM is pas definitief in week 8!

Huiswerk Lees de laatste twee teksten uit de reader (vanaf pagina 111) ‘Privacy en profielensites’ en ‘Digitaal zakendoen’