Direct E-mail: les 9 C-propedeuse, studiejaar 2013-2014, blok 1 28/07/2018 Direct E-mail: les 9 C-propedeuse, studiejaar 2013-2014, blok 1 naam docent:
Programma van vandaag nog een keer divergeren derde concept 28/07/2018 Programma van vandaag nog een keer divergeren derde concept en dan convergeren: keuzes maken
Lesdoelen Studenten hebben aan het eind van deze les een derde (vierde, vijfde, zesde) concept bedacht. Studenten hebben een (voorlopige) keuze gemaakt Studenten kennen het verschil tussen divergeren en convergeren. Studenten kunnen met (enige) afstand naar hun concept kijken en op verschillende manieren hun concept beoordelen.
Creatief denken … maar eerst: 28/07/2018 Creatief denken … maar eerst:
Hoe kunnen wij … ? De startformulering: Hoe kunnen wij...? 28/07/2018 Hoe kunnen wij … ? De startformulering: Hoe kunnen wij...? Bijvoorbeeld: Hoe kunnen we de wachtrijen aan de kassa’s in de supermarkt verkorten? Vooronderstellingen weghalen!
Hoe kunnen wij … ? Klanten staan naast elkaar 28/07/2018 Hoe kunnen wij … ? Klanten staan naast elkaar Klanten staan niet bij hun winkelwagentje Ze wachten niet op elkaar, maar helpen elkaar Klanten praten met elkaar
Presentaties derde concept Wat lost jullie concept op? Vooronderstellingen? Weghalen! Hoe kunnen wij …?
Zes denkende hoofddeksels Blauw: structuur (gespreksleider) Wit: de feiten Rood: gevoel Zwart: negatief met argumenten Geel: positief met argumenten Groen: nieuwe ideeën
Presentaties Rode hoed: één woord dat de emotie duidt 28/07/2018 Presentaties Rode hoed: één woord dat de emotie duidt Zwarte hoed: negatieve aspecten (‘dit concept mislukt, want …) Gele hoed: positieve aspecten (‘dit concept wordt een succes, want …) Groene hoed: een nieuw idee! (associëren, superheld, lukraak woord, enz.)
Hoe zat het ook alweer? Denken volgens vaste patronen 28/07/2018 Hoe zat het ook alweer? Denken volgens vaste patronen Creatief denken = patronen doorbreken Associëren, divergeren En dan?
Convergeren (weer samenvoegen) 28/07/2018 Convergeren (weer samenvoegen) Je hebt allemaal nieuwe ideeën, associaties Breng die nu weer in verband met het originele dilemma Hoe ‘vertaal’ je dat? Welk idee is het beste? Hoe maak je de keuze? Kiezen, Ontwikkelen, Activeren
Kiezen Ontwikkelen Activeren 28/07/2018 Kiezen Ontwikkelen Activeren Focus vasthouden of weer vinden Rationele kant (tijd, geld) gevoelskant (mooi, aantrekkelijk voor klant) Radicale ideeën vragen om gevoelskeuzes Idee = grondstof voor nieuwe oplossingen. Waak voor de Creadox! Loslaten van minder kansrijke ideeën Focus op verschillen, daar zit de innovatie Intuïtie, gevoel en ervaring Keuzetechniek: de COCD Box®
De COCD-Box® Vermijden van de Creadox Makkelijk of moeilijk te realiseren? Bekend idee of nieuw?
moeilijk te realiseren nieuw idee moeilijk te realiseren bekend idee moeilijk te realiseren nieuw idee moeilijk te realiseren niet-realiseerbaar bekend idee goed te realiseren nieuw idee goed te realiseren realiseerbaar bekend idee nieuw idee
niet-realiseerbaar realiseerbaar bekend idee nieuw idee ideeën voor de toekomst dromen, uitdagingen stimulus voor het brein rode ideeën voor morgen niet-realiseerbaar gemakkelijk te implementeren weinig risico’s hogere aanvaardbaarheid vroegere beelden beschikbaar innovatieve ideeën doorbraak opwindende ideeën kunnen geïmplementeerd worden realiseerbaar bekend idee nieuw idee
Kiezen Ontwikkelen Activeren 28/07/2018 Kiezen Ontwikkelen Activeren Nieuwe ideeën zijn nooit direct ‘af’ Alfa-beta-gamma ideeën alfa: kreet, woord, schets beta: beschreven, beoordeeld, verrijkt gamma: klaar voor implementatie De V3 cirkel vormgeven vonnis verrijken
De V3 cirkel Vormgeven Vonnis Verrijken En weer opnieuw! Verbeelden, tekenen, vertellen. Vonnis wat vinden jullie van je idee? Verrijken sterker maken, aanpassen, verbeteren. En weer opnieuw!
Kiezen Ontwikkelen Activeren 28/07/2018 Kiezen Ontwikkelen Activeren Motivatie Zijn de ontwikkelaars (nog) enthousiast? Past dat enthousiasme bij het doel? Buitenwereld Hoe gaan ze reageren? Wat doen we met eventuele weerstand? Actiepad Hoe gaan we het realiseren? Wie doet wat en wanneer?
Convergeren Leg al jullie ideeën/concepten naast elkaar Kies één concept op basis van: de stof uit deze les de feedback uit de klas Beargumenteer jullie keuze! gebruik de zwarte hoed en draai de negatieve aspecten om: ‘Dus het wordt een succes, want …!’ en: COCD box ® en: V3 cirkel
En verder? Pas jullie marketingcommunicatieplan waar nodig aan. Onderbouw je keuzes! Volgende week aan de slag met teksten en ontwerpen. De DEM is pas definitief in week 8!
Huiswerk Lees de laatste twee teksten uit de reader (vanaf pagina 111) ‘Privacy en profielensites’ en ‘Digitaal zakendoen’