Goederenstroombeheersing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DEEL II IN EEN MAGAZIJNOMGEVING WERKEN
Advertisements

Business Systems 2 Inleiding Logistiek
TLV - Logistiek Wat is logistiek?.
Management en logistiek
Management en logistiek
Customer service en planvorming
Opleiding: Logistiek en technische vervoerskunde, Hogeschool van Amsterdam Stagebegeleiding: Margaret van Valkengoed, PICA.
H8: Distributie.
Logistiek management: begrippen en principes
Transport en locatie warehouse
Management en logistiek
Business Marketing Management
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
MARKETINGMIX.
Retourlogistiek 3e bijeenkomst.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3 Thema 4 – Logistiek 1 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Logistiek College 1.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Fedor bij de Wehkamp OPTIMAAL KETENBEHEER Wehkamp homeshopping.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 8 Thema 14 – Proeftentamen 2 Business IT & Management
Werken met logistiek Presentatie titel College 2
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Proeftentamen November 2015.
Supply Chain Management
Keuzemodule Groen Ondernemen Coen van Wetering
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4 Thema 7 – Logistiek 2 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3 Thema 4 – Logistiek 1 Business IT & Management
Afdelingsbelevering in de Apotheek van het Erasmus MC anno mei 2008 t.b.v. leveranciers 19 mei 2008.
Voorraadkosten Zowel het verkrijgen als het houden van voorraad heeft kosten tot gevolg.
Structuurborden. Visualisatie hulpmiddelen inclusief training en coaching op de werkplek. Om dagelijkse problemen vast te leggen, de voortgang te bewaken.
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Controleren van de voorraad en bestellen.
Coördineren logistiek proces Hoofdstuk 3 Management.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Logistiek Hoe spullen komen waar ze moeten zijn!
Slide template: myfreeppt
13 oktober Hoofdstuk 2 Meer over logistiek en groothandel Teamleiders.
Hoofdstuk 4 - Produceren
Hoofdstuk 11 (12) Distributiebeleid
Hoofdstuk 5 - Distributie naar klanten
Hoofdstuk 6 – Servicelogistiek en retourlogistiek
Coördineren logistiek proces
Goederenstroom Goederenopslag.
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
Agenda Hoofdstuk 3 - Van verkoopplan naar inkopen
SLA MUNT UIT UW DMS. SLA MUNT UIT UW DMS Agenda Optimaliseer uw logistieke proces Afname van handmatige acties Nieuwe functionaliteiten TruckVision.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Logistieke bedrijfsprocessen
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 5 Strategieën voor leveringen en
Wat doet de groothandel?
Goederenstroom en voorraadbeheer
308 Voorraadadministratie
Logistieke kwaliteitsprocessen
Hoofdstuk 2 Voorraadbeheer in cijfers
Manufacturing A3; Reduceren van de levertijd
Hoofdstuk 4 Inkopen en bestellen
Hoofdstuk 5 Strategieën voor leveringen en
Logistieke werkzaamheden coördineren
Logistieke werkzaamheden coördineren
Coördineren logistiek proces
Het logistieke proces B
Het logistieke proces B
Hoofdstuk 2 Voorraadbeheer in cijfers
Hoofdstuk 4 Inkopen en bestellen
Transcript van de presentatie:

Goederenstroombeheersing

Goederenstroombeheersing Het organiseren van de doorstroom en opslag van goederen in bedrijven. producent warehouse winkelier

Verschillende invalshoeken t.a.v. het opslagdeel: Microniveau = vanuit het interne proces in een bedrijf (hoe verloopt het interne proces) Mesoniveau = vanuit de relaties van een bedrijf (hoe verloopt het externe proces) Macroniveau = vanuit de branche waarin een bedrijf zich bevind ( plaats van het bedrijf in de branche/bedrijfskolom)

Logistieke doelstelling

Logistieke doelstelling

Logistieke doelstelling

Relatiepatroon in Log. grondvorm

Logistiek in vogelvlucht Logistieke grondvorm Material Management Fysieke Distributie AD Logistiek & Economie, J. Zijlstra

AD Logistiek & Economie, J. Zijlstra Material Management Hoe kan ik het maken Inkoop en verwerving Voorraadbeheer Productieplanning Materials Handling AD Logistiek & Economie, J. Zijlstra

Fysieke Distributie Hoe krijg ik het bij de klant Voorraadbeheer Magazijnen en depots Transport

Integrale logistiek Integrale logistiek Material Management Fysieke Distributie Integrale logistiek

Reverse logistics

Goederenstroombeheersing Winkelier, accent op? Assortiment (breed, lang, diep) Leverbetrouwbaarheid (voorraadhoogte) Prijsniveau (concurrentie) Serviceniveau

Goederenstroombeheersing Winkelier: aandacht voor Weinig voorraad, goede aanvoer. Goed inschatten juiste voorraad Aanvulling verkochte artikelen Transportvoorzieningen

Goederenstroombeheersing Warehouse: Informatie-, goederen- en geldstroom warehouse producent winkelier

Goederenstroombeheersing Producenten: Besturing vanaf vraag van tot aflevering bij klant. Centrale vraag daarbij: Waar ligt welke voorraad

KlantOrder OntkoppelPunt (Hoe ver dringt de klantorder door in de bedrijfskolom) KOOP: snelheid waarmee orders uitgeleverd kunnen worden. Waar ligt de voorraad. Plaats waar de belangrijkste voorraad ligt bepaalt het klantorder ontkoppelpunt.

Klantorder ontkoppelpunt Opslagsituaties Acties Wachttijden koop Situatie 1 GEREED PRODUCT IN WAREHOUSE Levering DIRECT AAN WINKELIERS Korte verzendtijd Korte transporttijd Koop 1 Situatie 2 GEREED PRODUCT IN FABRIEK VIA DC AAN WINKELIERS Langere verzendtijd Langere transporttijd Koop 2 Situatie 3 COMPONENTEN IN FABRIEK ASSEMBLEREN , DAARNA (VIA DC) AAN WINKELIERS + Assemblagetijd Koop 3 Situatie 4 ONDERDELEN IN FABRIEK PRODUCEREN, ASSEMBLEREN, DAARNA (VIA DC) AAN WINKELIERS Productietijd Koop 4 Situatie 5 GEEN VOORRAAD IN FABRIEK INKOPEN, PRODUCEREN, ASSEMBLEREN, DAARNA (VIA DC) AAN WINKELIERS Inkooptijd Koop 5 KOOP 1 product uit winkelvoorraad KOOP 2 product uit DC voorraad KOOP 3 product KOOP 4 KOOP 5

Productie Planning gestuurd Order gestuurd Gemengd Koop 1, alles op voorraad produceren Order gestuurd Koop 5, alles op aanvraag (order klant) Gemengd Koop 2 t/m 4

Strategische beslissingen Hoeveel en waar (b.v. eigen of regionaal magazijn) voorraad Push (planning) of pull (op vraag) bevoorrading

Leveringen Snelle levering Kosten Klantorder ontkoppelpunt belangrijk Koop 1 betekent voorraadkosten Koop 5 betekent transportkosten Meerdere KOOP mogelijk.

KOOP Invloed op: Kosten (3 R’s) Voorraadkosten Levertijd Rente Ruimte Risico-incourant