Internationale marketing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

De marketingmixstrategie
Marketing voor verkeerskunde
Wat is interactieve marketing?
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
Customer service en planvorming
Blue Turtle Business Partners Samen bouwen aan een sterkere en betere onderneming.
Logistiek management: begrippen en principes
strategie als een proces
Economische kringloop
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
H12 Internationale marketing
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H8 – Het product ontwikkelen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Competentiedoelen 1.uitleggen.
Boekje: Kopen en Werken Hoofdstuk 1:
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Hoofdstuk 20 Internationale marketing
HOOFDSTUK 11 GLOBALISERING.
Een organisatie - OP Product TW Klant Promotie omzet
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Doelen Soorten vormgeving.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
International Business Adviser
Visie & Strategie.
Het nut van Business Planning
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
1. Agenda Waarom scenario’s? Stuwende krachten Vier scenario’s voor de wereld in 2030 Van scenario’s naar… Kennis & Economisch Onderzoek.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Informatie management HC2
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
50.
Strategiekeuzes maken en 1-pagina strategieplan uitschrijven
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Internationaal ondernemen Hoofdstuk 4 Management & Organisatie in een internationale omgeving (Strategisch Management) Wat is er nodig: om het internationalisatie.
Hoofdstuk 2 De uitvoering van internationalisering.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
De politieke en economische omgeving Hoofdstuk 5.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Internationale marketing
Internationale marketing De sociaal-culturele omgeving Svend Hollensen Nederlandse bewerking: Hans Engbers Angelo Mulder.
1. Strategische componenten Wat bouwen we op? Waarom bestaat Riwal? Onze overtuigingen en principes Hoe boeken we in de loop der jaren succes? 2 Visie.
Hoofdstuk 3 Internationaliseringstheorieën.  Het belang van locatievariabelen bij beslissingen over investeringen in het buitenland.  3 voorwaarden:
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 10 product en prijsbeleid. Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux Lagen van een product.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Huiswerkcontrole 1.3: 1, 2 en 4. Vragen over het huiswerk? Begrippen, vaardigheden, huiswerkvragen, tekst?
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
D E INVLOED VAN DE INTERNATIONALE HANDEL OP HET BBP.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
3.1 PRODUCTIE.
Lesbrief Verdienen en Uitgeven
Indeling van hoofdstuk 2
Welkom Havo 5..
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Internationalisering
MNO’s = TNO’s = transnationale ondernemingen Productiebedrijven
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
1.1 Globalisering: one world?
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Sociaal ondernemerschap: wat is het en wat is het belang?
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Internationale marketing Svend Hollensen © Economie Leer Kracht 2011

Beslissingen internationale marketing: Deel I: Een bedrijf te internationaliseren (1 t/m 4) Deel II: Tot welke markten toe te treden (5 t/m 7) Deel III: Strategieën voor markttoetreding (8 en 9) Deel IV: Ontwerpen (10 en 11) Deel V: Implementeren en coördineren (12 en 13) © Economie Leer Kracht 2011

1.2 Globalisering Globalisering: = trend waarbij bedrijven in de meeste landen en streken ter wereld producten en diensten kopen, ontwikkelen, produceren en verkopen. Internationalisering: = zaken doen met vele landen ter wereld, maar vaak beperkt tot een bepaalde streek (bijvoorbeeld Europa). Hoge mate: IT, luchtvaart, auto’s, consumenten electronica Lage mate: food en beverage, © Economie Leer Kracht 2011

Mate van gereedheid tav internationalisering: De negen strategische vensters ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson 978-90-430-1836-4

Perlmutter-theorie vier typen internationale ondernemingen (EPRG): Etnocentrisch: sterke band thuisland Polycentrisch: oog voor verschillen/ cultuur Regiocentrisch: verschil in delen van de wereld (regio’s) Geocentrisch: wereldse benadering: © Economie Leer Kracht 2011

Internationale marketing: = Internationale klantbehoeften vinden en op inspringen: Glocalization, (globalization en localization) ontwikkelen en verkopen van producten of diensten die bedoeld zijn voor de internationale markt, maar aangepast zijn aan de plaatselijke cultuur en het plaatselijke gedrag. “Think globally but act locally” kennis van de hoofdvestiging benutten door deze wereldwijd te verspreiden (leren) en aan te passen; kennis en 'beste praktijken' uit hun markten over te dragen en te gebruiken op andere internationale markten. © Economie Leer Kracht 2011

Krachten bij internationale integratie: Handelsbarrières Internationale klanten Netwerken (mondiale) Gestandaardiseerde technologie Wereldwijde markt Algemeen erkende cultuursymbolen Internationale kostenvoordelen © Economie Leer Kracht 2011

Marktresponsiviteit: = reageren op de behoeften en wensen van de markt Krachten: Cultuurverschillen Protectionisme Demondialiseringstrend (bijv Anti-Coca Cola)

De waardeketen (Porter) ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson 978-90-430-1836-4

Primaire activiteiten Ingaande logistiek: ontvangen, opslaan en verspreiden van de benodigde middelen Operaties: omzetting van verschillende middelen in eindproduct Uitgaande logistiek: Verzamelen, opslaan van product en de verspreiding naar klanten. Marketing en verkoop. middelen waarmee consumenten/gebruikers op de hoogte worden gebracht van het bestaan van het product/de dienst en die kunnen kopen. Service. alle activiteiten die de waarde van een product/dienst verhogen of in stand houden. © Economie Leer Kracht 2011

'upstream' activiteiten: van dochter naar moeder Porter: van productie naar verkoop 'downstream' activiteiten: van moeder naar dochter Porter: van verkoop naar productie © Economie Leer Kracht 2011

eenvoudigde versie van de waardeketen ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson 978-90-430-1836-4

Strategisch: Lange termijn, Missie Tactisch/bestuurlijk: middellange termijn vertalen missie naar doelen Operationeel: korte termijn uitvoeren doelen © Economie Leer Kracht 2011

waardeketen en strategische piramide ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson 978-90-430-1836-4

Centralisatie en decentralisatie: ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson 978-90-430-1836-4