Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
First ID project Huygens College
Presentatie Bijeenkomst 4
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Praktijkervaring en reflectie
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
What is the meaning of? Student centered learning
Een vergadering organiseren
Tool IC-2 Toetsen en beoordelen van onderzoekend leren
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Naam onderwijsinstelling Datum
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Tool WE-1: Beroepscontext in wiskunde
Trauma sensitief lesgeven
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Vergadering Personeelsdienst
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Bijeenkomsten vakdidactiek
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
beslist geen rocket science
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Slim tellen.
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Onderzoekend leren Wat zijn de uitdagingen in het gebruik van onderzoekend leren? Tool IC-1: Het identificeren en classificeren van barrières en dillema’s.
Modderdorp UNPLUGGED Bron: csunplugged.org.
Afsluiting: Hoe zit jij in je kippenvel?
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Slim tellen.
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Leren leren door feedback
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Transcript van de presentatie:

Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde? Tool IF-3: Advies voor lessen rond probleem oplossen Deze activiteit behandelt de welbekende moeilijkheden die wiskundedocenten tegenkomen bij het lesgeven in probleem oplossen. De docenten bespreken eerst wat zij moeilijk vinden aan het lesgeven in probleem oplossen en wat voor hen werkt, voordat ze een aantal op onderzoek gebaseerde strategieën uitproberen. © 2016 mascil project (G.A. no. 320693). Lead partner University of Nottingham; CC-NC-SA 4.0 license granted. The project mascil has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013).

Overzicht Doel: Bewustworden van verschillende strategieën om probleem oplossen te leren. We zullen: Huidige lespraktijk bespreken; Op onderzoek gebaseerde strategieën verkennen Deze activiteit behandelt de welbekende moeilijkheden die wiskundedocenten tegenkomen bij het lesgeven in probleem oplossen. De docenten bespreken eerst wat zij moeilijk vinden aan het lesgeven in probleem oplossen en wat voor hen werkt, voordat ze een aantal op onderzoek gebaseerde strategieën uitproberen.   Veel docenten vinden het een uitdaging om probleem oplossen in hun lessen te verwerken, deels omdat het moeilijk te voorspellen is hoe leerlingen een probleem aanpakken en deels omdat ze het lastig vinden om leerlingen vrij te laten in de keuze van hun aanpak. Docenten vinden het vaak moeilijk om te weten wanneer ze moeten helpen en wanneer ze de leerlingen juist de ruimte moeten geven om zelf met het probleem ‘te worstelen’. Wanneer ze te snel ingrijpen, heeft de leerling geen kans om te ervaren hoe het is om een onsuccesvol idee uit te werken of om zelf tot een oplossing te komen. Wanneer ze te laat ingrijpen, raakt de leerling gefrustreerd, verveeld en is hij/zij niet langer gemotiveerd. Bruner gebruikt de metafoor van ‘het bouwen van een steiger’ (scaffolding) om te beschrijven hoe een docent kan helpen structureren (Wood, Bruner, & Ross, 1976). De docent moedigt de leerlingen aan om zoveel mogelijk zonder hulp te doen en biedt alleen het minimale aan ondersteuning om ze succesvol te laten zijn. Deze hulp kan bestaan uit het inperken van hun keuzes, aandacht vestigen op belangrijke kenmerken door het stellen van vragen, of op sommige momenten zelfs laten zien wat te doen. In zijn werk met jonge kinderen heeft Wood (1988) verschillende niveaus van scaffolding aangegeven, van minder tot meer sturend: het geven van algemeen verbaal advies, het geven van specifieke verbale instructies, het opsplitsen van het probleem in deelproblemen, het voordoen van een oplossing. Wood introduceerde ook twee regels: “Elke keer dat een kind geen succes ervaart in een actie na een bepaalde hoeveelheid hulp, wordt dit gevolgd door een onmiddellijke toename in hulp of sturing. Succes van een kind geeft aan dat een volgende instructie minder hulp behoeft dan voorafgaand aan dit succes gegeven was, om het kind de kans te geven zelfstandigheid te ontwikkelen.” Wood (1988) Het belangrijkste idee hier is dat de scaffolding verminderd wordt wanneer de leerling het beter onder de knie begint te krijgen, anders versterkt het de afhankelijkheid.

Probleem oplossen leren Wat is jouw ervaring met probleem oplossen aanleren: Wat is een uitdaging? Waarom is het een uitdaging? Wat werkt goed? Houd een discussie met de docenten. Vraag ze naar hun ideeën over het lesgeven in probleemoplossen: Waar liggen hun uitdagingen? Waarom? Wat werkt goed? Wanneer punten die naar voren komen in de introductie (hierboven) niet behandeld zijn in de discussie, rondt u af met het noemen van die punten.

Strategieën verkennen Lees de handout en bespreek: Welke ideeën vind je moeilijkste om te implementeren? Wat zou je tegen kunnen zeggen tegen leerlingen? De hand-out Probleem oplossen biedt praktische strategieën aan docenten wanneer ze ongestructureerde problemen gebruiken in de klas. Vraag de docenten om in kleine groepen samen te werken en geef elk groepje een kopie van de hand-out. Vraag ze om: Te bespreken welke ideeën ze het lastigste vinden om te implementeren; en Te komen met voorbeelden van wat ze kunnen zeggen tegen de leerlingen en dit toe te voegen in de rechterkolom. Handout Engelse versie: http://mascil-toolkit.ph-freiburg.de/wp-content/uploads/2014/03/IF-3-Handout-Problem-solving-advice.pdf  

Finishing off Deel een aantal ideeën met de groep en schrijf nieuwe ideeën op. Denk na over een strategie die je kan gebruiken, probeer dit uit voor de volgende sessie zodat je jouw ervaringen kunt delen. Breng de groep weer bij elkaar en vraag elk groepje of tweetal om een of twee van hun ideeën te delen. Moedig docenten aan de ideeën te noteren die ze bruikbaar vinden. Rond af door de docenten te vragen na te denken over hoe ze een nieuwe strategie op kunnen nemen in hun lessen in probleem oplossen. Vraag ze dit uit te voeren voor de volgende bijeenkomst, en er rekening mee te houden om verslag uit te brengen aan de groep.