Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
CanDo Coaching.
Onze doelen en visie in beeld
Praktijkervaring en reflectie
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Een vergadering organiseren
English listening lesson Christiaan van der Logt
Tool IC-2 Toetsen en beoordelen van onderzoekend leren
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Tool WE-1: Beroepscontext in wiskunde
De juiste route naar het juiste doel
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Nee Zeggen!.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Loopbaan en burgerschap les 2
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Vergadering Personeelsdienst
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Onderzoekend leren Wat zijn de uitdagingen in het gebruik van onderzoekend leren? Tool IC-1: Het identificeren en classificeren van barrières en dillema’s.
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Transcript van de presentatie:

Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren? Tool ID-1: Vragen stellen in de klas: discussie © 2016 mascil project (G.A. no. 320693). Lead partner University of Nottingham; CC-NC-SA 4.0 license granted. The project mascil has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013).

Overzicht Doel: Begrijpen welk typen vragen gebruikt worden en waarvoor deze vragen dienen. We zullen: Verschillende typen vragen, die we gebruiken, beschouwen; De functie van de vragen bespreken; De impact op leerlingen bepalen. De bedoeling met deze tool is om docenten te laten begrijpen welk type vragen zij in de klas stellen en waar ze voor dienen. De docenten na over het soort vragen dat ze stellen, de functie die deze vragen hebben en het mogelijke effect op leerlingen.

Typen vragen Wat voor typen verschillende vragen stellen docenten? Schrijf zoveel mogelijk typen vragen op, een op elke kaart of notitie. Vraag de docenten eerst om in kleien groepen te werken en de volgende vraag te bespreken: Welke verschillende soorten vragen stellen docenten in de klas? Geef elke groep een setje blanco kaartjes of post-its en vraag hen zoveel mogelijke verschillende soorten vragen te noteren. Een soort op elk kaartje of post-it. Als de docenten vragen wat u bedoelt met ‘soorten vragen’ kunt u hen bijvoorbeeld vragen wat voor soort vraag ze zouden stellen om kennis op te halen (bijvoorbeeld een gesloten vraag of een toetsvraag) of wat voor soort vraag ze zouden gebruiken om een bepaalde mate van orde in het werken in de klas te ontwikkelen (bijvoorbeeld: Wat doen we wanneer we een vraag willen beantwoorden? Of: Hoe gaan we aan de slag?)

Functie van vragen Wat voor functie hebben de verschillende typen vragen? Write down your suggestions on separate cards or sticky notes and try to match them to your cards showing types of questions. Vraag de groepjes nu om na te denken over de verschillende functies die de vragen die ze stellen hebben of welke doelen ze dienen. Laat ze elk doel en functie ook op een apart kaartje of post-it schrijven. Vraag ze vervolgens om functie/doel te matchen met het soort vraag. Moedig de groepjes aan om hierover te discussiëren en de kaartjes te verplaatsen om zo tot categorieën te komen. Merk op dat de bedoeling van deze activiteit is om docenten te stimuleren om na te denken over de bedoeling van het gebruik van verschillende soorten vragen. Het gaat niet zozeer om te komen tot nette categorieën.

Lespraktijk Deel de reacties over typen vragen en de functies van de vragen. Denk na over jouw lesprakijk en bespreek: Welke soort vragen stelt u het vaakst? Wat zijn de effecten van deze vragen? Breng de hele groep weer bij elkaar en wissel de ideeën over de soorten vragen die docenten stellen en de verschillende functies van deze vragen uit. Praat ook over welke soort vragen het meest gebruikt worden. Moedig hen aan na te denken over hun eigen ervaringen met vragen stellen en over de effecten van hun vragen op de leerlingen. Stel de volgende vragen: Welke soort vragen stelt u het vaakst? Wat zijn de effecten van deze vragen?

Denken-delen-uitwisselen Denk verder na over jouw klas en bespreek samen: Welke soort vragen stelt u het vaakst; Wat de functie is van deze vragen; Wat de effecten zijn van deze vragen; Vaak gemaakte fouten en de effecten hiervan. Gebruik de werkvorm denken-delen-uitwisselen (eerst individueel nadenken alvorens over te gaan naar het delen in tweetallen en het uitwisselen in de grote groep) zodat de groep een voorbeeld van onderzoekend leren ervaart. Tweetallen noteren hun gezamenlijke reacties op de vragen.

Redenen om vragen te stellen Om te interesseren, betrekken en uit te dagen; Om voor kennis en begrip vast te stellen; Om herinnering op te roepen om zo tot nieuw begrip en betekenis te komen; Om het gedachteproces te richten op de belangrijkste concepten en problemen; Om leerlingen te helpen hun denken uit te breiden van het feitelijke naar het analytische; Om redeneren, probleemoplossen, evalueren en het vormen van hypotheses te bevorderen; Om het denken van leerlingen te promoten over de manier waarop ze geleerd hebben; Om leerlingen te helpen om verbindingen te zien. Kom weer met de groep bij elkaar en vraag de docenten om hun bevindingen te delen. De mogelijke redenen voor het stellen van vragen kunnen de volgende acht redenen bevatten: Om te interesseren, betrekken en uit te dagen; Om voor kennis en begrip vast te stellen; Om herinnering op te roepen om zo tot nieuw begrip en betekenis te komen; Om het gedachteproces te richten op de belangrijkste concepten en problemen; Om leerlingen te helpen hun denken uit te breiden van het feitelijke naar het analytische; Om redeneren, probleemoplossen, evalueren en het vormen van hypotheses te bevorderen; Om het denken van leerlingen te promoten over de manier waarop ze geleerd hebben; Om leerlingen te helpen om verbindingen te zien.

Vaak gemaakte fouten? Te veel triviale of irrelevante vragen stellen; Een vraag stellen en die zelf beantwoorden; De vraag vereenvoudigen wanneer leerlingen niet direct reageren; Alleen vragen stellen aan de meest vaardige of aardige leerlingen; Meerdere vragen tegelijk stellen; Alleen gesloten vragen stellen die slechts een fout/goed antwoord toestaan; ‘Raad eens waar ik aan denk’-vragen stellen, waarbij je weet welk antwoord je wilt horen en je andere antwoorden negeert of afwijst; Op elke reactie van een leerling reageren met 'goed gedaan', 'bijna goed' 'niet helemaal'. ‘Goed gedaan’ kan alternatieve antwoorden ontmoedigen; Leerlingen geen tijd geven om na te denken of dingen te bespreken voordat ze een antwoord geven; Foute antwoorden negeren en doorgaan. De volgende lijst bevat enkele van de veelgemaakte fouten die soms genoemd worden: Te veel triviale of irrelevante vragen stellen; Een vraag stellen en die zelf beantwoorden; De vraag vereenvoudigen wanneer leerlingen niet direct reageren; Alleen vragen stellen aan de meest vaardige of aardige leerlingen; Meerdere vragen tegelijk stellen; Alleen gesloten vragen stellen die slechts een fout/goed antwoord toestaan; ‘Raad eens waar ik aan denk’-vragen stellen, waarbij je weet welk antwoord je wilt horen en je andere antwoorden negeert of afwijst; Op elke reactie van een leerling reageren met 'goed gedaan', 'bijna goed' 'niet helemaal'. ‘Goed gedaan’ kan alternatieve antwoorden ontmoedigen; Leerlingen geen tijd geven om na te denken of dingen te bespreken voordat ze een antwoord geven; Foute antwoorden negeren en doorgaan.

Finishing off Observeer een les, video of audio-opname van je eigen les. Gebruik deze om na te denken over de typen vragen die je stelt en de effecten hiervan op leerlingen. Deel je ideeën en ervaringen hierover de volgende sessie. Tool ID-2: Vragen stellen in de klas: rollenspel biedt de groep een mogelijkheid om vragen te ontwikkelen die een onderzoekende houding kunnen bevorderen. Voordat u deze tool gebruikt, zouden de docenten uit de groep echter moeten proberen een les te observeren, een video te bekijken of een audio-opname van zichzelf te maken in een les en dit gebruiken om na te denken over wat voor effect verschillende soorten vragen hebben op leerlingen. Vraag hen om de volgende bijeenkomst hun ervaringen en bevindingen te delen.