Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Al doende leren training docenten
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Onze doelen en visie in beeld
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Praktijkervaring en reflectie
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Levenslooppsychologie werkcollege 6
Wjk.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
What is the meaning of? Student centered learning
Tool IC-2 Toetsen en beoordelen van onderzoekend leren
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Tool WE-1: Beroepscontext in wiskunde
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Rapportage van voortgang of status
Onderzoekend leren Wat zijn de uitdagingen in het gebruik van onderzoekend leren? Tool IC-1: Het identificeren en classificeren van barrières en dillema’s.
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
ADL Les 1.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
ADL Les 1.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Transcript van de presentatie:

Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen Hoe plannen we voor OL bij natuurwetenschappen? Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen © 2016 mascil project (G.A. no. 320693). Lead partner University of Nottingham; CC-NC-SA 4.0 license granted. The project mascil has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013).

Overzicht Aim: Begrip ontwikkelen over hoe OL gestimuleerd kan worden door leerlingen hun eigen vragen te laten stellen voor onderzoek We zullen: Het gebruik van afbeeldingen verkennen; Strategieën identificeren die studenten ondersteunen bij het maken van vragen; Kansen en uitdagingen beschouwen; Voorbereiden op het gebruik van een strategie in een les. Deze tool focust op het stimuleren van een onderzoekende houding van leerlingen door ze zelf de kans te geven vragen te genereren. De kenmerken van een OL-les die in deze tool genoemd worden, leggen de nadruk op het belang van een leerlinggerichte vragenlijst. Het komt momenteel op scholen zelden voor dat we voorbeelden zien van lessen waarin de leerlingen zelf beslissen wat ze willen onderzoeken en docenten vinden het moeilijk om manieren te vinden om dit voor elkaar te krijgen. Deze opdracht biedt een voorbeeld van hoe lessen opgezet kunnen worden op een manier die begint met leerlingen die onderzoeksgebieden aanwijzen. U zou hier kunnen verwijzen naar Tool II-1, waarbij de nadruk ligt op de vragen van docenten, aan het begin van de eerste bespreking, in het plaatsen van deze tool waarbij de nadruk verschuift naar een van de leerlingen die het initiatief neemt in het stellen van de vragen.

Vragen genereren Denk na over de volgende 5 afbeeldingen. Elke afbeelding blijft 1 minuut op het scherm. Schrijf zoveel mogelijk onderzoeksvragen op. Deze vragen moeten iets met wetenschap te maken hebben, maar kunnen ook interdisciplinair zijn. Houd eerst een discussie met de docenten over de soorten aanpak in het stellen van vragen voor onderzoek. Welke werkmethodes hebben zij gebruikt? Laat de docenten bespreken of ze ooit leerlingen zelf hun vragen hebben laten verzinnen voor onderzoek. Deel het feit dat voorbeelden van leerlingen die hun eigen vragen voor onderzoek benoemen en dit ook uitvoeren niet veel voorkomen. Een dergelijke aanpak past echter wel goed bij de kenmerken van OL die benoemd is in andere tools [bijv. Tool IA-1]

Windturbine/ zonnenschermen Toon de docenten de volgende 5 afbeeldingen van specifieke voorwerpen/situaties: U kunt dit wellicht vervangen door uw eigen afbeeldingen om zo uw eigen context of interessegebied weer te geven. Vraag ze individueel om met zoveel mogelijk onderzoeksvragen te komen bij elke afbeelding. Wat zouden ze onderzoeken?

Kas

Hardloopster

Raceauto

Tijger in een kooi

Vragen identificeren Roep ze weer bijeen en maak een lijst op van alle punten waar ze mee gekomen zijn bij elke afbeelding. Kies samen een of meer vragen waarvan ze denken dat hun leerlingen deze zouden kiezen. Bespreek als groep hoe zij de leerlingen kunnen ondersteunen in het uitvoeren van hun uitgekozen onderzoek. Wat zijn de mogelijkheden en uitdagingen die naar voren komen bij deze manier van werken? Welke doelen kunnen nagestreefd worden met deze aanpak?

Andere strategieën om vragen te genereren Bespreek in duo’s andere manieren om leerlingen te ondersteunen in het maken van hun eigen onderzoeksvragen. Deel deze met de groep. Vraag ze om dit in tweetallen te bespreken en benoem andere manieren om leerlingen te ondersteunen in het maken van hun eigen onderzoeksvragen.

Strategieën, kansen en uitdagingen Welke strategieën zijn naar voren gekomen? Wat zijn de mogelijkheden/kansen en uitdagingen van deze strategieën? Deel de verschillende soorten aanpak in het opstellen van vragen en bespreek de mogelijkheden en uitdagingen die hierbij komen kijken.

Finishing off Kies een strategie om leerlingen de kans te geven hun eigen vragen op te stellen. Probeer dit uit met een klas. Na de les(senserie): Reflecteer je op de antwoorden van leerlingen; Blik je terug op wat je geleerd hebt en wat je anders zou doen; Rapporteer je bevindingen aan de groep Vraag de docenten tenslotte om een van de werkmethodes uit te kiezen en laat ze deze uitproberen in een van hun lessen. Bevestig dat het prima is om de vragen te sturen zodat de leerlingen de kans krijgen om met het oog op de eisen qua inhoud en tijd vanuit het natuurwetenschappelijk curriculum te werken. Vraag ze om verslag uit te kunnen brengen bij de volgende bijeenkomst voor professionele ontwikkeling.