Onderwijspsychologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Advertisements

Vandaag hebben we een ander soort les dan normaal.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
Hoera, een oudergesprek!
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
PROBLEMEN OPLOSSEN.
Workshop Onderzoeksontwerp
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
MICROCONTROLLERS.
Opzetten itembank Voeding en Diëtetiek HHS
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Onderzoeksplan.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Briant College Cursus formuleren h1 Correct formuleren.
Coaching week Rotterdam Academy.
Workshop Meten – 2 Training voor de kennisbasistoets rekenen-wiskunde Onderdeel Meten, deel2: samengestelde grootheden en varia.
Workshop Meten – 1 Training voor de kennisbasistoets rekenen-wiskunde Onderdeel Meten, deel1: oppervlakte en inhoud.
Praktijkervaring en reflectie
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Getalbegrip versterken, rekenen tot 100
PROBLEEMOPLOSSEND VERMOGEN MARTINE KOERS & THOMAS DE JONGH.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 4: Ted Noten (design) i.s.m. Stedelijk Museum Amsterdam Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 4: Ted.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Consumentengedrag Leren I
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Docentvaardigheden ICT
Vragen, wat voor vragen?.
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Instructie geven en uitvoeren
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Consumenten-gedrag Referentiegroepen
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Schrijven Zakelijke brief.
ADL Les 1.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 3.
ADL Les 1.
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde Bijeenkomst 4 Het begeleiden en stimuleren van een creatief proces (allen) Welkom.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Onderwijspsychologie Bijeenkomst 7 Probleemoplossen

Terugblik Wat klopt er niet aan het excuus van de leerling? Hoe had hij het moeten formuleren zodat het wel klopt?

Doel Student is in staat aan te geven wat probleem oplossen inhoudt en kan aangeven hoe een leraar zijn leerlingen m.b.v. strategieën tot het oplossen van problemen kan brengen.

Probleem oplossen Hoogste vorm van leren blz 197 Problemen aanbieden van de juiste moeilijkheid (zone van naaste ontwikkeling) Oriënteringsbasis aanbieden Begeleiden en feedback geven

Probleem Leg de klas een probleem voor. Een eenvoudig voorbeeld van probleemoplossen door herstructurering (ambigue figuren)

Problemen Problemen vanuit didactisch perspectief blz 199 Het probleem moet uitnodigend zijn Het probleem moet in principe oplosbaar zijn Het probleem moet een inhoudelijke uitdaging bevatten Opgave: Stappen zijn bekend en hoeven alleen gevolgd te worden Probleem: Alleen begin en ideale eindsituatie gegeven. Onduidelijk hoe dit overbrugd kan worden. Bijvoorbeeld: www.geoguessr.com (atlasvaardigheden trainen) http://zap.psy.utwente.nl/zaps/zaps/zaps/kannibalen.res/kannibalen.html (wiskundig probleem)

Problemen blz 204 Aanvang eind Open gesloten Hoe kun je je vak leuker maken voor de leerlingen? Verzin een ethische toepassing van operante conditionering in de klas Open eind Wat is de snelste manier om van A naar B te komen? Gesloten http://nrich.maths.org/content/00/12/game1/frogs.swf

Oplossingsmethoden

Oplossingsmethoden Algemene denkregel Samenhang in problemen zoeken en inzicht bevorderen: Oorzaak-gevolgredeneringen Analogieën bedenken Modellen maken - Moet niet te algemeen zijn, maar wel toegepast op een probleem - Niet te toegespitst op 1 probleem, anders is de transferwaarde te klein

Oplossingsmethoden 2. Heuristiek Problemen op basis van oefening/ervaring vereenvoudigen Niet altijd de goede oplossing, maar bieden wel overzicht. Vuistregels, logisch nadenken, gevoel.

Oplossingsmethoden 3. Algoritme Een gestructureerde manier om tot een oplossing te komen. Wat zou hiervan een voordeel kunnen zijn? Wat een nadeel? Welke algoritmen kent jouw vak?

Opdracht De gepresenteerde problemen. Was het wel een probleem? Wat voor type probleem was het? Welke oplossingsmethode moesten de leerlingen gebruiken?

Afsluiting Ik ga op vakantie en ik neem mee…

Volgende week De toets, zijn er nog vragen?