Startbijeenkomst Landelijk Expertisecentrum Transportveiligheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De communicatie na de brand bij Chemie-Pack Wouter Jong Nederlands Genootschap van Burgemeesters.
Advertisements

Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
‘Leren van rampen’ Presentatie Bestuurlijke stand van zaken * februari 2002 *
Presentatie Brandweer Naam Regio/Gemeente…
Signalering nafase anticiperen op omslagpunten
31 januari 2012 GHOR en risicobeheersing in de gebouwde omgeving GHOR-NL Dr.ir. Nils Rosmuller Lector Transportveiligheid.
Veiligheids-management en transportveiligheid bij RWS
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
Incidentmanagement en stremmingskosten
Bijdragen flipovers 1 Kennis van buisleidingen: gevaarlijke en ongevaarlijke stoffen? (P. Stol / D.J. vd Bosch) Versterk en formaliseer de rol van bedrijfsbrandweerkorpsen.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Jan van Belzen Voorzitter Platform Transportveiligheid
1 Veiligheid en massatransport Nationaal netwerk risicomanagement 26 juni 2012 Nils Rosmuller Lector transportveiligheid.
1 Kenniskring Transporteiligheid Nils Rosmuller Lector transportveiligheid 28 juni 2012.
31 mei Lectoraat Transportveiligheid Kennistafel Transport 31 mei 2011 Nils Rosmuller.
1 Lectoraat MassaTransportVeiligheid Kennis Netwerk Bijeenkomst 3 februari 2011 Nils Rosmuller.
VERSTERKING van het LIOGS Jan van Belzen Voorzitter Werkgroep Incident Management VGS Burgemeester van Barendrecht CTGG-voorlichtingsdag vervoer gevaarlijke.
3 februari Lectoraat Transportveiligheid Kennis Netwerk Bijeenkomst 3 februari 2011 Nils Rosmuller.
Startbijeenkomst Landelijk Expertisecentrum Transportveiligheid
1 Veiligheid vervoer gevaarlijke stoffen over de weg: verkennende studie naar verbetermogelijkheden Platform transportveiligheid Nils Rosmuller.
Blok 2: Kunde en vaardigheden Dr.ir. Nils Rosmuller (Lector Transportveiligheid) Startbijeenkomst Landelijk Expertisecentrum Transportveiligheid.
Scheiding Transport Gevaarlijke Stoffen en Kwetsbare Functies
Het nieuwe Besluit Bedrijfsbrandweren status en ontwikkelingen
© mei 2013 – versie 00 Technieken 2: goed opdrachten geven wees specifiek (wat, hoe, wanneer,...) ga er niet zomaar vanuit dat een ander begrijpt wat je.
Prestatie-indicatoren voor procesveiligheid
Ondernemen(d) in het onderwijs
Luc Kupers, voorzitter VVOS Samen op weg naar de toekomst van de VVOS.
Samenwerken aan veiligheid Toespraak burgemeester J. van Belzen voor de Conferentie “Werken aan veilige PGS15 opslagen” 26 september 2012.
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
Herziening handreiking buisleidingincidenten
Maatschappelijke kosten-baten analyse
Landelijk Expertisecentrum Transportveiligheid
Voor een veilige en leefbare omgeving. DCMR Milieudienst Rijnmond gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland en 15 gemeenten in die provincie.
30 juli 2015 Chloor transport DB Schenker (voor AKZO Nobel) 15 Maart – eind april 2015 LIOGS.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
“NIET DENKEN MAAR DOEN” Eindconferentie kennisplatform Impreze
Een nieuw inkoopbeleid vanaf april inkoopbeleid binnen het groter kader. Verdrag Europese Unie Europese richtlijn 2014 gaat in Medio april Nederlandse.
RISICOPROFIEL SAMEN OP WEG gemeente Valkenburg aan de Geul EEN BREDERE KIJK OP BRANDWEERZORG Simone Gijsen 15 september 2014.
BGT- Cartoons BGT Congres ‘Tour de BGT’ 11 juni 2015 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
MIMMS cursus INTRODUCTIE. M.I.M.M.S. MAJOR INCIDENT MEDICAL MANAGEMENT AND SUPPORT.
Een brandveilig Valkenburg aan de Geul Simone Gijsen 30 november 2015.
1 Brandweer Gelderland-Midden Vergadering Commissie Bestuur 26 mei 2015.
In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.
Inzoomen op de competenties  Beantwoord de volgende vragen: -Wat zijn competenties? -Wat is de norm? -Waarom kijken we naar competenties in een procesgericht.
1 René Stumpel Regionaal Geneeskundig Functionaris Hoofd afdeling Algemene Gezondheidszorg.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
GHOR en risicobeheersing in de gebouwde omgeving
Veiligheid en massatransport
Online communiceren in hulpverlenende beroepen
Lectoraat Transportveiligheid
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Startbijeenkomst Landelijk Expertisecentrum Transportveiligheid
Kenniskring Transporteiligheid
Nils Rosmuller Lector Transportveiligheid NIFV/TNO
Veiligheids-management en transportveiligheid bij RWS
Handen ….. Handen …. Alle maten en soorten Handen …. onze tools Met onze handen kunnen we doen waar we goed in zijn!
De communicatie na de brand bij Chemie-Pack
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
LNG-Hulpregeling Xavier Criel Project Manager
EVC EVC traject: kort onderzoek naar jouw kennis en vaardigheden. Afgerond met erkend Ervaringscertificaat Hiermee toon je zowel jouw kennis en vaardigheden.
MINISYMPOSIUM KWALITEIT VAN BREKEN
Lectoraat Transportveiligheid
Rekenmodel 5: Verlader Regio
De basisschool in de samenleving van NU!
Risicocommunicatie en de omgevingswet
“smart” POWER Lenteborrel
Transcript van de presentatie:

Startbijeenkomst Landelijk Expertisecentrum Transportveiligheid Blok 2: Kunde en vaardigheden Dr.ir. Nils Rosmuller (Lector Transportveiligheid)

Blok 2: Kunde en vaardigheden Paradox 1: Als VR kun je niet alles weten van infra, voertuig, container, lading, …, maar tegelijkertijd wordt specifieke deskundigheid transportbranche niet benut Paradox 1: Vb Externe partijen in copi OvD-RWS in copi: wegbeheerder weet veel van infra, heeft met Inc.Mngt kennis, kunde capaciteit, financien georganiseerd, maar OvD-RWS wordt buiten Copi gehouden

Blok 2: Kunde en vaardigheden Paradox 2: VR’s willen van alles weten van infra, voertuig, etc., maar informatiedeling intern (preventie- repressie) én tussen VR’s is zorgelijk Paradox 2: Vb lng vulstations: is de behoefte van alles te willen weten over veiligheidsvoorzieningen, druk, laad/losarmen. In regio heeft VR mbt vergunningverlening geadviseerd (preventie), maar hoofdrepressie is niet op de hoogte v aanwezigheid van lng vulstations in zijn/haar regio Vb tunnelinzet: er zijn tunnels waar tal van voorzieningen zoals blusmiddelen en overdrukregelingen zijn aangebracht (preventie), maar waar de repressie doodleuk aangeeft deze niet te gebruiken/rekening mee te houden (slang door de deur als gegaranderde routebegeleiding terugweg) Visieop risicobeheersing vd nvbr: duidelijke inforamtierelatie preventie – repressie Specialistsiche deskundigheid gevaarlijke stoffen in rijnmond: liogs weinig geraadpleegd

En daarmee tot slot Paradox 3: Kennis is essentieel, maar tegelijkertijd geen garantie voor succes Paradox 3: Toelichting: waar het lec tv v toegevoegde waarde biedt: verlengd dagelijkse werk waar bovengemiddeld beroep wordt gedaan op VR’s Onderwerpen moeten gesignaleerd worden die kennis moet toepasbaar gemaakt worden Die kennis moet ontsloten worden Die kennis moet gedeeld worden En last but not least: die Kennisontwikkeling moet georganiseerd worden

Uitleiding: Informatieverwerking Complexe transportveiligheidsvraagstukken vragen om kennis (knowledge) Die heb je als VR niet altijd zelf Dus terugvallen op rules and skills En dat vereist: Duidelijke keuzes en kwaliteitscriteria van de eigen basisvaardigheden en de volledige beheersing hiervan Echter, niet voor elk transportveiligheidsvraagstuk moet je alles kunnen/kennen: Standaard incidenten: routinematig af handelen/dagelijks werk huidig zwaartepunt van opl. Trainen oef. (OTO) en dit vormt de (ongewenste) basis voor bijzondere incidenten en unieke incidenten Unieke incidenten: alle hands on deck bijzondere incidenten: verlengd dagelijks werk, maar huidige oto volstaat niet, en gevolgen worden steeds minder geaccepteerd: Ontwrichting vd samenleving Voertuigverliesuren Ladingverlies Veiligheidsrisico’s hulpverleners, infragebruikers en omgeving