Startbijeenkomst Landelijk Expertisecentrum Transportveiligheid Blok 2: Kunde en vaardigheden Dr.ir. Nils Rosmuller (Lector Transportveiligheid)
Blok 2: Kunde en vaardigheden Paradox 1: Als VR kun je niet alles weten van infra, voertuig, container, lading, …, maar tegelijkertijd wordt specifieke deskundigheid transportbranche niet benut Paradox 1: Vb Externe partijen in copi OvD-RWS in copi: wegbeheerder weet veel van infra, heeft met Inc.Mngt kennis, kunde capaciteit, financien georganiseerd, maar OvD-RWS wordt buiten Copi gehouden
Blok 2: Kunde en vaardigheden Paradox 2: VR’s willen van alles weten van infra, voertuig, etc., maar informatiedeling intern (preventie- repressie) én tussen VR’s is zorgelijk Paradox 2: Vb lng vulstations: is de behoefte van alles te willen weten over veiligheidsvoorzieningen, druk, laad/losarmen. In regio heeft VR mbt vergunningverlening geadviseerd (preventie), maar hoofdrepressie is niet op de hoogte v aanwezigheid van lng vulstations in zijn/haar regio Vb tunnelinzet: er zijn tunnels waar tal van voorzieningen zoals blusmiddelen en overdrukregelingen zijn aangebracht (preventie), maar waar de repressie doodleuk aangeeft deze niet te gebruiken/rekening mee te houden (slang door de deur als gegaranderde routebegeleiding terugweg) Visieop risicobeheersing vd nvbr: duidelijke inforamtierelatie preventie – repressie Specialistsiche deskundigheid gevaarlijke stoffen in rijnmond: liogs weinig geraadpleegd
En daarmee tot slot Paradox 3: Kennis is essentieel, maar tegelijkertijd geen garantie voor succes Paradox 3: Toelichting: waar het lec tv v toegevoegde waarde biedt: verlengd dagelijkse werk waar bovengemiddeld beroep wordt gedaan op VR’s Onderwerpen moeten gesignaleerd worden die kennis moet toepasbaar gemaakt worden Die kennis moet ontsloten worden Die kennis moet gedeeld worden En last but not least: die Kennisontwikkeling moet georganiseerd worden
Uitleiding: Informatieverwerking Complexe transportveiligheidsvraagstukken vragen om kennis (knowledge) Die heb je als VR niet altijd zelf Dus terugvallen op rules and skills En dat vereist: Duidelijke keuzes en kwaliteitscriteria van de eigen basisvaardigheden en de volledige beheersing hiervan Echter, niet voor elk transportveiligheidsvraagstuk moet je alles kunnen/kennen: Standaard incidenten: routinematig af handelen/dagelijks werk huidig zwaartepunt van opl. Trainen oef. (OTO) en dit vormt de (ongewenste) basis voor bijzondere incidenten en unieke incidenten Unieke incidenten: alle hands on deck bijzondere incidenten: verlengd dagelijks werk, maar huidige oto volstaat niet, en gevolgen worden steeds minder geaccepteerd: Ontwrichting vd samenleving Voertuigverliesuren Ladingverlies Veiligheidsrisico’s hulpverleners, infragebruikers en omgeving