groep 4-5 Ouderkring 13 september 2014 Leerkrachten: José van Doorn (ma – di - wo) Sanne Asselman (do-vrij) Lio-stagiair Pabo: Joost van Kessel (ma-di)
Mededelingen: Verjaardag: Groepsouders zijn: Graag van tevoren met de leerkracht afspreken. Bij binnenkomst krijgt het kind een feestbutton. Hij/zij mag 2 leuke activiteiten kiezen voor die dag. Het gezamenlijke feestje zonder ouders duurt ongeveer 10 min. Graag een kleine, liefst gezonde traktatie. Gym: Dinsdagmiddag en donderdagmiddag. Graag rekening houden met kleding en schoeisel voor die dag. We gaan niet douchen. Groepsouders zijn: Mirella (moeder Amy) & Lindsey (moeder Gigi)
Hoe starten we in de ochtend? Bij binnenkomst verwachten wij dat de kinderen op hun vaste plaats gaan zitten om rust in de groep te hebben. Leerkracht staat bij de deur en kinderen geven een hand. Bij binnenkomst tikken de kinderen zichzelf aan op de foto op het digibord. Kinderen mogen alvast de spullen op tafel leggen voor de 1e activiteit. (boek/schrift, potlood, gum en werkblokje. Wij willen graag om 8.30 uur beginnen. Wilt U hier aub rekening mee houden? Dank U Dagplanning: Deze wordt besproken en is zichtbaar op het whitebord. Dit geeft kinderen duidelijkheid en houvast
Bevorderen zelfstandigheid Onder andere door: het werken met de weektaak het werken met het blokje uitgestelde aandacht het nakijken van het eigen werk het werken met bazen en hulpen Maar ook wordt er veel samengewerkt! S
Weektaak Wat is de weektaak? De weekplanning van dag tot dag. Kinderen vinken het werk af wat klaar is voor die dag. Kinderen weten wat ze kunnen doen als ze klaar zijn. Bij persoonlijke taken komt het extra werk op niveau in te staan. K
Vakgebieden 1. Technisch lezen: Estafette 2. Rekenen 3. Taal 4. Begrijpend lezen/Nieuwsbegrip 5. Spelling 6. Schrijven 7. Verkeer 8. Engels 9. W.O. (aardr/gesch/nat) alleen groep 5 10. Leefstijl/Yag 11. Creatieve vakken/techniek 12. Gym 13. Muziek (CHV-academie) S
Technisch lezen Estafette Elke les begint met Veilig & Vlot (1 minuut lezen) Hierna gaan we woorden flitsen. Doel: Snelheid opvoeren bij woordlezen In deze lessen oefenen we op specifieke woordmoeilijkheden en op het goed en vlot kunnen lezen van teksten.
Rekenen groep 4 Automatiseren: Waar ligt de nadruk op in groep 4? Vóór aanvang van de les 1 minuut automatiseren met sommen tot 20 (+ en -) Waar ligt de nadruk op in groep 4? Getallenlijn: tellen/doortellen tot 130 Erbij/eraf sommen tot 100 Tientallen + eenheden 8+5= 12-5= Sommen over 10-tal: 56+18= 25-17= Tafels van 1 t/m 10 automatiseren Delen: groepjes maken/eerlijk verdelen Geld: geldsommen €1, €2 en €0,50, €5, €10 en €20 Tijd: hele-, halve-, kwart-uren kwartalen/maanden Meten/wegen/inhoud: dm, cm / kg / dl, litr Contextsommen/vraagsommen K
Rekenen groep 5 Automatiseren: Waar ligt de nadruk op in groep 5? Vóór aanvang van de les 1 minuut automatiseren met sommen tot 100 (+/-/x/:) Waar ligt de nadruk op in groep 5? Tellen en doortellen tot 1000 Erbij en eraf-sommen tot 100 en later over 100 Cijferend optellen/aftrekken (halverwege jaar) 52 146 234 34+ 196+ 26 - 86 342 208 Vermenigvuldigen tafels 1 t/m 10 (+ 12, 15, 25, 50 ) Cijferend vermenigvuldigen en schatten Delen: Deeltafels 1 t/m 10 en staartdelingen Geld: komma-notatie bij geld; 100 cent = € 1,00 of € 1,- Tijd: analoog naar digitaal, minuten, kalender, maanden Meten/wegen/inhoud: mm – cm - dm - m - hm - km / kg ….. / ml, cl, dl, litr Contextsommen/verhaaltjes-sommen
Begrijpend lezen/Nieuwsbegrip Groep 4: Vanaf december 1x p/w Nieuwsbegrip Het lesprogramma ‘Nieuwsbegrip” verzorgt elke week een tekst met actueel nieuws. Via een stappenplan leren kinderen hoe ze een tekst beter kunnen begrijpen. Op het einde van de les volgt altijd een speciale uitzending van jeugdjournaal over het behandelde onderwerp. Groep 5: 1x p/w begeleide les door de leerkracht. 1x p/w zelfstandige les op chromebooks. Voor beide groepen 1x pmnd een cito-oefenblad begrijpend lezen S
Spelling Vóór elke les een kort dictee, welke we klassikaal bespreken We leren dat je woorden kunt opsplitsen in 3 groepen: 1 Klankwoorden: Hak in klankstukken… zó schrijf je het ook b.v. k-l-o-m-p p-oe-s sch-o- p m-ooi g-a-ng k-ie-s r-eu-s 2 Regelwoorden: Je moet een regel toepassen, bijv.: * Hoor je op het einde van een klankgroep een lange klinker, dan schrijf je er 1 en ga je met 1 medeklinker verder (namen, lopen) * Schrijf je een d of t achteraan? Maak het woord langer kran? – kranten paar? – paarden 3 Weetwoorden: Je kunt niet horen welke letter, dus onthouden! Bijv. ei – ij ou – au f~ v~ s~ z~
Wereldoriëntatie groep 5 Aardrijkskunde Meander Geschiedenis Brandaan Natuur Naut We bieden deze vakken om het thema (4 lessen) aan. Na afloop van het thema volgt een toets. Toetsen worden tijdig aangegeven, een samenvatting gaat mee naar huis om te oefenen. S
Spreekbeurt Boekbespreking Groep 5 is hier al mee bekend en kan misschien al een iets moeilijker onderwerp kiezen Voor het eerst in groep 4 (verplicht) Houd het onderwerp dicht bij het kind Binnenkort krijgt u als ouder een leidraad van ons mee voor voorbereidingen thuis en de datum Het is niet de bedoeling dat het grote spreekbeurten worden. Het belangrijkste is dat uw kind leert presenteren Boekbespreking Voor het eerst in groep 5 (verplicht) K
Einde van de dag Opruimen We hebben dan meestal nog 5 min. tijd voor de evaluatie of een spelletje High five! Net zoals bij binnenkomst geven we de kinderen ook bij het naar huis gaan een hand, high five of box