Cultuur en leiderschap VNOG Cultuur en leiderschap VNOG 7 februari 2016 Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap
1. VNOG 2. Prestatie Inkoop 3. Vragen & Contact Overzicht Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap
VNOG Beslaat 22 gemeenten Ketenpartners 3.000 km2 Gemeenten 870.000 mensen Verantwoordelijk voor Brandweerzorg Crisisbeheersing Geneeskundige hulpverlening Medewerkers Circa 350 beroeps Circa 1500 Vrijwilligers Ketenpartners Gemeenten Defensie Waterschappen Nutsbedrijven … Locaties 56 posten verschillende grootte Concernlocatie Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap
Aanleiding Organisatieplan VNOG Risicogericht, mei 2015 Een van de Hoofddoelen Brandweer VNOG is een mensgerichte organisatie Invulling o.a. door middel van Programma Mens & Organisatie Start januari 2017 Looptijd (inschatting): 4 jaar Waar komt dit project vandaan? Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap
Van 6 clusters en 1 hoofdvestiging naar 1 organisatie Achtergrond Cultuuronderzoek 2015 Van 6 clusters en 1 hoofdvestiging naar 1 organisatie Versterken kernwaarden en leiderschap Samenwerken over locaties heen Mensen werken hier met plezier en ambitie! Waar komt dit project vandaan? Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap
Vrijwilligers en beroepsmedewerkers Postcom-mandanten Teamleiders Afdelings-hoofden Eerlijk Transparant Professioneel Daadkrachtig Betrokken Officieren incidentbestrijding Coördinatoren Teams HRM en Kennis & Ontwikkeling Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap
2. Versterken van het leiderschap doordat leidinggevenden het Doelstellingen Versterken van de gewenste cultuur doordat het gedrag van leidinggevenden in lijn is met de kernwaarden ‘eerlijk’, ‘betrokken’, ‘transparant’, ‘professioneel’ en ‘daadkrachtig’. 2. Versterken van het leiderschap doordat leidinggevenden het gewenste gedrag zoals genoemd onder 1 uitdragen, voorleven én stimuleren/ faciliteren in de organisatie. Waar komt dit project vandaan? Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap
Belangrijke elementen, o.a.: Co-creatie Ontwikkelgerichte benadering Gestructureerd, maar creatief proces Overdracht kennis/ vaardigheden -> opbouw eigen organisatie, uitfasering partner Geborgde (gedrags)verandering Learning by doing: zien, uitproberen, ervaren. Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap
Prestatie Inkoop Overzicht Gedachtegoed Vier Fasen Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap
Prestatie Inkoop Gedachtegoed Expert EMVI Dean Kashiwagi Mindset Wat Waarom Hoe Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap
Prestatie Inkoop Gedachtegoed Verantwoordelijkheid inschrijver Projectdoelstellingen realiseren Risico’s beheersen Kansen benutten Expert Ervaring Minimale standaard Plafondbedrag Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap
Prestatie Inkoop Gedachtegoed SMART Specifiek Meetbaar Ambitieus Realistisch Tijdsgebonden Verifieerbare prestatie informatie Verifieerbaar Accuraat Niet weerlegbaar Metingen in getallen, percentages of tijd Hoge prestaties Vertaling naar de huidige opdracht Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap
Prestatie Inkoop Vier fasen 1. Voorbereidingsfase 2. Beoordelingsfase 3. Concretiseringsfase 4. Uitvoeringsfase Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap
Prestatie Inkoop Voorbereidingsfase Offerteaanvraag Projectdoelstellingen & Randvoorwaarden Wat Kaders Nota van Inlichtingen Vraag & Antwoord Inschrijver is expert Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap
Prestatie Inkoop Beoordelingsfase Onderdelen Prestatieonderbouwing Risicodossier Kansendossier Interview Prijs Beoordeling Achtergrond Systematiek Verifieerbare prestatie informatie SMART Max 2 A4 Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap
Prestatie Inkoop Beoordelingsfase Prestatieonderbouwing Realiseren projectdoelstellingen Aantonen waarom Beweringen & Stellingen Voorbeeld Prestatie: Beschikbaarheid systeem “Wij garanderen een beschikbaarheid/uptime van 99.9% van het systeem. Dit is ruim 3%-punt meer dan de huidige performance in uw organisatie. De 0.1%- punt downtime plannen wij in weekenden en ’s nachts tussen 12 en 6 uur. Deze resultaten behalen wij ook bij 25 soortgelijke organisaties als de uwe, door gebruik te maken van een twinsite-oplossing. De klanttevredenheid is daar 100%.” Verifieerbare prestatie informatie SMART Max 2 A4 Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap
Prestatie Inkoop Beoordelingsfase Prestatieonderbouwing Prestatieonderbouwing Toelichting Bewering en Onderbouwing Bewering 1 Onderbouwing van de bewering met meetbare prestatie-informatie Bewering 2 Bewering 3 Bewering 4 Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap
Prestatie Inkoop Beoordelingsfase Risicodossier Risico’s identificeren Buiten invloedsfeer inschrijver Waarom een risico Minimaliseren & Meten Beheersmaatregelen Voorbeeld Risico: Niet tijdig verkrijgen van vergunning “Uit onze analyse van de vergunningen en de referentiefasering blijkt dat de kapvergunning in de gemeente Deventer kritiek is. We zullen in onze fasering aan de zuidzijde van het werk starten, waardoor 3 maanden extra tijd is om de kapvergunning te verkrijgen.” Verifieerbare prestatie informatie SMART Max 2 A4 Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap
Prestatie Inkoop Beoordelingsfase Kansendossier Kansen Extra waarde Relatie projectdoelstellingen Voordeel voor opdrachtgever Acceptatie door opdrachtgever Voorbeelden van kansen Overnemen risico’s opdrachtgever Extra’s voorbij de scope Verifieerbare prestatie informatie SMART Max 2 A4 Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap
Prestatie Inkoop Beoordelingsfase Interview Doorgronden van de opdracht 1:1 Sleutelfunctionaris Beoordelingsteam Duur 45 minuten Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap
Prestatie Inkoop Beoordelingsfase Prijs Plafondbedrag Scheiding partijen Inclusief beheersmaatregelen Exclusief kansen (geen kosten) € 100.000 per jaar Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap
Prestatie Inkoop Beoordelingsfase Beoordeling documentatie Start met 6 Lege prestatieonderbouwing = 2 Leeg risicodossier = 2 Leeg kansendossier = 6 Ranking Uitstekend 10 Goed 8 Voldoende 6 Onvoldoende 4 Slecht 2 Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap
Prestatie Inkoop Concretiseringsfase Kick-Off Toelichting plan Presentatie Inschrijver Verwachtingen & Processen Concretisering Uitwerken plan Hoe Eindpresentatie Totaaloverzicht Overeenkomst Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap
Prestatie Inkoop Uitvoeringsfase Implementatie Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap
Informatie Prestatie Inkoop VNOG Prestatie Inkoop Vragen? Informatie Prestatie Inkoop Website: www.prestatieinkoop.nl Boek: Prestatie Inkoop Jeroen van de Rijt & Sicco Santema Contact VNOG Via TenderNed Telefoon: 055 548 30 00 Adres: Europaweg 79 Apeldoorn VNOG 10 juni 2016 Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap