Cultuur en leiderschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Advertisements

“Elk voordeel heb z’n nadeel”
Stap 1. Waarom een marketingplan?
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Doelstellingen formuleren
SPANNINGSVELD Standaardisatie versus klantverwachtingen.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
© de vries business consultancy, 2008
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Op zoek naar de omgevings-expert
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
WELKOM NAMENS KARAKTER & BEST VALUE NEDERLAND WERKGROEP ZORG
Gezonde Werkrelatie.nl
Het Rijk van Koning Klant
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Projectmanagement Hoofdstuk 1 en 2 Het project Roel Grit
Insights & Essentials Willem van Putten
Prestatiecontracten Rotterdam Ard den Outer / Gert Jan de Looze Stadsontwikkeling, Gemeente Rotterdam Oktober 2015.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Naar een duurzaam HRM beleid
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
1 Brandweer Gelderland-Midden Vergadering Commissie Bestuur 26 mei 2015.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
Innovatie uit de markt d.m.v. Best Value Procurement Pilotproject Energietransitie Fietsverbinding Vlietpolderplein Marian van Aacken – Projectmanager.
Brandweer Vernieuwde brandweerzorg Dordrecht 22 april.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Sociale participatie : Anders denken, doen en werken.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Best Value Procurement “Vind de aanbieder die boven het maaiveld uitsteekt”
De Internationale Campus Breda Marktconsultatie Mencia de Mendoza & International School Breda.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Best Value Procurement Voor inschrijvers
Marktbijeenkomst “Samen slimmer Schoonmaken” Best Value Procurement
Best Value Procurement Maximale ruimte voor leveranciers!
Blockchaintoepassingen met een publiek belang in Groningen mei 2017
Participerend Leiderschap
VOORLICHTINGSBIJEENKOMSt Best Value Procurement server, storage en back-up 19 oktober – uur.
Xxxxxxxxxxxxxxx 10/24/2017 Best Value Procurement Marktinformatiebijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers.
Toelichting ‘Best Value Procurement’
Aanbesteding jeugdteams
Aanbesteden ICT outhousing en outsourcing
Prestatieinkoop Aanbestedingsvorm waarbij u zelf de kwaliteit bepaalt
Aanbesteding Storage, servers en Back up
Best Value Procurement Informatiebijeenkomst Landstede EU Drukwerk
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
KICK-OFF PRESENTATIE <Projectnaam>
VUmc Basispresentatie
Doel Doel van deze bijeenkomst: Introductie Landstede
Aanbesteding Communicatiediensten
Europese aanbesteding catering-/drankvoorziening gemeente Venlo
Best Value Procurement (BVP) Prestatiegerichte inkoop
De onderbouwingen per perceel
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Aanbesteding onderhoud technische installaties
Aanbesteding schoonmaak en sanitaire artikelen
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Best Value Procurement Klant-, Zaak-, ArchiefSysteem
Prijsvraag digitale economie informatiesessie 19 oktober
Informatiebijeenkomst
Aanbesteding Converged computing, networking en storage
Best Value Procurement (Prestatieinkoop)
Best Value; juridische vraagstukken
Reflector Big Five Personality
Human Resources Accounting
Social in bestek: proportionaliteit, EMVI & BVP Presentatie Stadspartners 9 sept Louis Polstra.
De collectieve ambitie
Groeien in ATEX volwassenheid
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

Cultuur en leiderschap VNOG Cultuur en leiderschap VNOG 7 februari 2016 Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap

1. VNOG 2. Prestatie Inkoop 3. Vragen & Contact Overzicht Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap

VNOG Beslaat 22 gemeenten Ketenpartners 3.000 km2 Gemeenten 870.000 mensen Verantwoordelijk voor Brandweerzorg Crisisbeheersing Geneeskundige hulpverlening Medewerkers Circa 350 beroeps Circa 1500 Vrijwilligers Ketenpartners Gemeenten Defensie Waterschappen Nutsbedrijven … Locaties 56 posten verschillende grootte Concernlocatie Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap

Aanleiding Organisatieplan VNOG Risicogericht, mei 2015 Een van de Hoofddoelen Brandweer VNOG is een mensgerichte organisatie Invulling o.a. door middel van Programma Mens & Organisatie Start januari 2017 Looptijd (inschatting): 4 jaar Waar komt dit project vandaan? Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap

Van 6 clusters en 1 hoofdvestiging naar 1 organisatie Achtergrond Cultuuronderzoek 2015 Van 6 clusters en 1 hoofdvestiging naar 1 organisatie Versterken kernwaarden en leiderschap Samenwerken over locaties heen Mensen werken hier met plezier en ambitie! Waar komt dit project vandaan? Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap

Vrijwilligers en beroepsmedewerkers Postcom-mandanten Teamleiders Afdelings-hoofden Eerlijk Transparant Professioneel Daadkrachtig Betrokken Officieren incidentbestrijding Coördinatoren Teams HRM en Kennis & Ontwikkeling Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap

2. Versterken van het leiderschap doordat leidinggevenden het Doelstellingen Versterken van de gewenste cultuur doordat het gedrag van leidinggevenden in lijn is met de kernwaarden ‘eerlijk’, ‘betrokken’, ‘transparant’, ‘professioneel’ en ‘daadkrachtig’. 2. Versterken van het leiderschap doordat leidinggevenden het gewenste gedrag zoals genoemd onder 1 uitdragen, voorleven én stimuleren/ faciliteren in de organisatie. Waar komt dit project vandaan? Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap

Belangrijke elementen, o.a.: Co-creatie Ontwikkelgerichte benadering Gestructureerd, maar creatief proces Overdracht kennis/ vaardigheden -> opbouw eigen organisatie, uitfasering partner Geborgde (gedrags)verandering Learning by doing: zien, uitproberen, ervaren. Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap

Prestatie Inkoop Overzicht Gedachtegoed Vier Fasen Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap

Prestatie Inkoop Gedachtegoed Expert EMVI Dean Kashiwagi Mindset Wat Waarom Hoe Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap

Prestatie Inkoop Gedachtegoed Verantwoordelijkheid inschrijver Projectdoelstellingen realiseren Risico’s beheersen Kansen benutten Expert Ervaring Minimale standaard Plafondbedrag Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap

Prestatie Inkoop Gedachtegoed SMART Specifiek Meetbaar Ambitieus Realistisch Tijdsgebonden Verifieerbare prestatie informatie Verifieerbaar Accuraat Niet weerlegbaar Metingen in getallen, percentages of tijd Hoge prestaties Vertaling naar de huidige opdracht Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap

Prestatie Inkoop Vier fasen 1. Voorbereidingsfase 2. Beoordelingsfase 3. Concretiseringsfase 4. Uitvoeringsfase Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap

Prestatie Inkoop Voorbereidingsfase Offerteaanvraag Projectdoelstellingen & Randvoorwaarden Wat Kaders Nota van Inlichtingen Vraag & Antwoord Inschrijver is expert Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap

Prestatie Inkoop Beoordelingsfase Onderdelen Prestatieonderbouwing Risicodossier Kansendossier Interview Prijs Beoordeling Achtergrond Systematiek Verifieerbare prestatie informatie SMART Max 2 A4 Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap

Prestatie Inkoop Beoordelingsfase Prestatieonderbouwing Realiseren projectdoelstellingen Aantonen waarom Beweringen & Stellingen Voorbeeld Prestatie: Beschikbaarheid systeem “Wij garanderen een beschikbaarheid/uptime van 99.9% van het systeem. Dit is ruim 3%-punt meer dan de huidige performance in uw organisatie. De 0.1%- punt downtime plannen wij in weekenden en ’s nachts tussen 12 en 6 uur. Deze resultaten behalen wij ook bij 25 soortgelijke organisaties als de uwe, door gebruik te maken van een twinsite-oplossing. De klanttevredenheid is daar 100%.” Verifieerbare prestatie informatie SMART Max 2 A4 Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap

Prestatie Inkoop Beoordelingsfase Prestatieonderbouwing Prestatieonderbouwing   Toelichting Bewering en Onderbouwing Bewering 1 Onderbouwing van de bewering met meetbare prestatie-informatie Bewering 2 Bewering 3 Bewering 4 Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap

Prestatie Inkoop Beoordelingsfase Risicodossier Risico’s identificeren Buiten invloedsfeer inschrijver Waarom een risico Minimaliseren & Meten Beheersmaatregelen Voorbeeld Risico: Niet tijdig verkrijgen van vergunning “Uit onze analyse van de vergunningen en de referentiefasering blijkt dat de kapvergunning in de gemeente Deventer kritiek is. We zullen in onze fasering aan de zuidzijde van het werk starten, waardoor 3 maanden extra tijd is om de kapvergunning te verkrijgen.” Verifieerbare prestatie informatie SMART Max 2 A4 Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap

Prestatie Inkoop Beoordelingsfase Kansendossier Kansen Extra waarde Relatie projectdoelstellingen Voordeel voor opdrachtgever Acceptatie door opdrachtgever Voorbeelden van kansen Overnemen risico’s opdrachtgever Extra’s voorbij de scope Verifieerbare prestatie informatie SMART Max 2 A4 Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap

Prestatie Inkoop Beoordelingsfase Interview Doorgronden van de opdracht 1:1 Sleutelfunctionaris Beoordelingsteam Duur 45 minuten Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap

Prestatie Inkoop Beoordelingsfase Prijs Plafondbedrag Scheiding partijen Inclusief beheersmaatregelen Exclusief kansen (geen kosten) € 100.000 per jaar Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap

Prestatie Inkoop Beoordelingsfase Beoordeling documentatie Start met 6 Lege prestatieonderbouwing = 2 Leeg risicodossier = 2 Leeg kansendossier = 6 Ranking   Uitstekend 10 Goed 8 Voldoende 6 Onvoldoende 4 Slecht 2 Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap

Prestatie Inkoop Concretiseringsfase Kick-Off Toelichting plan Presentatie Inschrijver Verwachtingen & Processen Concretisering Uitwerken plan Hoe Eindpresentatie Totaaloverzicht Overeenkomst Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap

Prestatie Inkoop Uitvoeringsfase Implementatie Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap

Informatie Prestatie Inkoop VNOG Prestatie Inkoop Vragen? Informatie Prestatie Inkoop Website: www.prestatieinkoop.nl Boek: Prestatie Inkoop Jeroen van de Rijt & Sicco Santema Contact VNOG Via TenderNed Telefoon: 055 548 30 00 Adres: Europaweg 79 Apeldoorn VNOG 10 juni 2016 Deze presentatie maakt geen onderdeel uit van de aanbestedingsstukken Cultuur en Leiderschap