Step #1: Limiting the field of diagnostic choices

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Janine van Manen, Helene Andrea, Roel Verheul
Advertisements

Hoe passen stepped care en collaborative care binnen het patiëntenperspectief? Peter F M Verhaak.
Diagnostiek in de psychiatrie
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
Anorexia en Boulimia Nervosa
Susanne Wolthaar conferentie opleiden in school (V)SO
Diagnostiek van gedragsstoornissen
Marlous Kastelein Groep: Alex & Meike
Werkschema’s F.Buntinx
Diagnose Eerst: opluchting + duidelijkheid
ADHD : attention deficit and hyperactivity disorder
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Verstandelijke beperking
Programma Hoe doe ik een goede suiciderisico- inschatting (bij bordelinepatient) Kan ik zelfmoord voorkomen? Hoe kan ik als huisarts scherper signaleren,
KINDERMISHANDELING Signalen, risico’s en gevolgen.
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
Dineke Feenstra en Joost Hutsebaut
Seizoensgebonden depressie Seasonal Affective Disorder (SAD)
ADHD: diagnostische beoordelingsmethoden door APRN’s
Je herkent het pas als je het kent
Classificatie van gedragsproblemen bij kinderen en jongeren: een vergelijking tussen CBCL en DSM-4 H. Grietens.
Het syndroom van Asperger
Reflectie op de eigen praktijk
Criteria for Invasive management Acute Coronary Syndromes (ACS) in patients presenting without persistent ST-segment elevation Eduard van den.
Dag van de Psychotherapie, 19 december 2008
Presentatie voor de ouderkamer Jeanne D’arc 25 februari 2015
Criteria PTB 4 juni Criteria Grote vraag is : dient deze zorgvrager prioriteit te krijgen op andere zorgvragers ? De RPC probeert aan de hand van.
DBD Disruptive Behaviour Disorders 1 oktober 2007 Yvonne Bijl.
Borderline een leven vol chaos wisselende stemmingen angsten eetbuien depressies wantrouwen minderwaardigheidsgevoelens verdriet wanhoop boosheid zelfkritiek.
Ronald Rijnders NIFP - PBC
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
COLLEGE 6; KOHNSTAMM H9 Ontwikkeling in adolescentie.
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Familiaal geweld Chloé Vintevogel. Trauma’s bij kinderen als gevolg van huiselijk geweld Uit Justitiële verkenningen, n° 8, Jaargang 36, 2010, p,89-99.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Van de regen in de drup? Over het opnemen van suïcidale adolescenten met borderline persoonlijkheidsproblematiek Rosanne de Bruin.
Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Phobosgrafie Over het meten van angst bij kinderen Peter Muris.
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Week 2 CAT vragen oefenen Dr. U.M.H. Klumpers (cursuscoördinator, psychiater ) Psychisch Functioneren 2016.
Optimale Zorg Dappere Dokters Het toppunt van patiëntgerichte communicatie Gedeelde besluit- vorming.
Relevantie van DSM IV en DSM 5 criteria bij classificatie van patiënten met SOLK Nikki Claassen - van Dessel AIOTHO Vumc Amsterdam.
EMDR = Wat is het en hoe werkt het?
Bespreken van prognose en einde van het leven op hartfalenpoli’s in Nederland en Zweden Martje van der Wal
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 5
Maatschappelijke zorg 2
Shea, Hoofdstuk 15 Understanding and effectively engaging people with difficult personality disorders: the psychodynamic lens. Jette van ‘t Noordende.
Hoofdstuk 7 Assessment Perspectives and the Human Matrix: Brigdes to Effective Treatment Planning in the Initial Interview.
Richtlijn Aanpassingsstoornis bij patiënten met kanker
Communicatie met mensen met ‘n persoonlijkheidsstoornis
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Diagnose en classificatie in de Psychiatrie
Angststoornissen en hypochondrie
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Interpersoonlijke psychotherapie in een groep
Intensieve begeleiding
Who knows something about scenarioplanning?
Toolbox Psychosociale Arbeidsbelasting (PSA)
Praktijkgericht onderzoek
NEJA Actualiteitencollege Risicovol Ouderschap en Verstoord Gehechtheidsgedrag Door: F.Y.Scheper, kinder- en jeugdpsychiater MOC ‘t Kabouterhuis,
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Het opvolgen van (een vermoeden van) kindermishandeling
Transcript van de presentatie:

Step #1: Limiting the field of diagnostic choices Chapter 14 Section III: using the DSM-5 to arrive at a personality diagnosis Step #1: Limiting the field of diagnostic choices Step #2: Actively expanding the diagnostic criteria for a specific diagnosis Verifying the validity of patient-reported diagnostic traits

Step #1: Limiting the field of diagnostic choices Passively scouting for clues to personality dysfunction Signal signs (fig. 14.1 p. 593) Observeerbaar gedrag en interactiestijl suggestief voor persoonlijkheidsstoornissen Vaak eerste 5-8 minuten Bv. “process comments” (commentaar op interview of interviewer)  cluster B Bv. “unwarranted complaint” gekoppeld aan al dan niet subtiele eisen  NAR-P, BOR-P, PAR-P, ANT-P Bv. “seksueel getinte (subtiele) opmerkingen”  ANT-P (vooral bij ↑ onkuisheid), THE-P, NAR-P Bv. “dramatische dikdoenerij”: opvallende of provocatieve kledij; drama in gedrag (huilen/druk gesticuleren)  THE-P, BOR-P Bv. “kinds en hulpeloos”: onderdanigheid en oprechte poging interviewer te plezieren  AFH-P, soms ook THE-P en BOR-P. Bv. “openlijk manipulatief”: poging dat arts verzoek inwilligt of afkeurende t.o.v. andere arts  BOR-P, THE-P, NAR-P of passief-agressieve kenmerken Signal symptoms (fig. 14.2 p. 593) Gerapporteerde klachten, spontaan door pt Bv. “automutilatie of frequent suïcidaal gedrag”  BOR-P Bv. “extreme perfectionisme”  OBS-P Bv. “aanvaringen wet”  ANT-P Bv. “boosheid en evt. fysiek geweld”  ANT-P, BOR-P, (PAR-P, NAR-P, THE-P) Bv. “↓↓ zelfwaardegevoel”  AFH-P, VER-P, SCHIZT-P, BOR-P Bv. “Langdurige intense angst”  OBS-P, AFH-P, VER-P Bv. “Weinig empathie”  ANT-P, THE-P, SCH-P, NAR-P Bv. “Frequent micropsychotic breaks”  BOR-P, SCHIZT-P, PAR-P

Step #1: Limiting the field of diagnostic choices Actively limiting the diagnostic field with probe questions Stel “probe questions” aangaande specifieke stoornis Antwoorden inconsistent? Stop stoornis te verkennen Antwoorden consistent? Verder stoornis verkennen Lijst met “probe questions” m.b.t. persoonlijkheidsstoornissen p. 596-598 Illustration of a clinician limiting the field of diagnostic possibilities (p. 599-602) Dialoog sociale anamnese (veel signal symptoms en probe questions)

Step #2: Actively expanding the diagnostic criteria for a specific diagnosis Verken actief de meest waarschijnlijke diagnose Pathologisch persoonlijkheidsgedrag manifest sinds adolescentie? Gerapporteerd gedrag valide? Kent arts specifieke criteria in DSM-5? Is het gedrag ernstig genoeg  pathologisch? Illustration of a clinician expanding the diagnostic criteria of a specific diagnosis (p. 603-606) Borderline PS -> diverse kenmerken verzameld om te voldoen aan eisen in DSM-5

Verifying the validity of patient-reported diagnostic traits Enhancing validity by maintaining engagement Oprecht luisteren, natuurlijke flow van vragen stellen, flexibel in gesprek, geen checklist afvinken Betere engagement = pt meer geneigd specifieke info te delen = meer valide Techniques for verifying historical persistency Valide criterium indien consistent en persistent aanwezig “Merk je al sinds de middelbare schooltijd dat…” “Terugkijkend op je leven van je adolescentie tot nu, is het typisch voor jou om…” Techniques for ruling out state dependency Is gedragsprobleem gevolg van pathologisch persoonlijkheidskenmerk of toestandsbeeld (manie, schizofrenie, …)? Bv. “Nu voel je je depressief, maar hoe was het toen je je nog je normale zelf voelde, kon je toen ook regelmatig boos worden?” Maak duidelijk aan pt over welke periode het gaat! = meer valide Verifying pathological severity Is persoonlijkheidskenmerk zo frequent, ernstig en rigide aanwezig dat het significante schade veroorzaakt aan pt en/of anderen? = pathologisch. Anders NIET Tapping for epiphenomena = interview strategie Gebruik “generic epiphenomena questions” als pt “ja” antwoord op probe question (bv. “Hoe merk je dat?” “Geef daar eens een voorbeeld van?” Gebruik ”specific epiphenomena questions” indien pathologische ernst nog niet duidelijk (bv. “krijg je klachten dat je veel te lang over taken doet?” bij kenmerk over-perfectionisme)

Chapter 14 Section IV: future diagnostic systems of personality dysfunction and the usefulness of dimensionality today Dimensionality: a note of caution and The power of dimensionality in the initial interview DSM-V naast standaard categoriaal model ook alternatief dimensionaal model (25 persoonlijkheidstrekken) Pro: gedetailleerd klinisch beeld (belangrijke persoonlijkheidstrekken die pathologisch of sterktes kunnen zijn; aanleiding tot behandelplan; …) Con: Tijdrovend (min. 1 uur) Entrance questions for exploring personality traits Tabel 14.1 p. 617-620 Differential diagnosis of personality disorders: a glimpse into the future Building upon the DSM-5 categorical system Toevoegen van exploreren van (bepaalde) dimensionale trekken als optie (bij tijd of in latere sessies) Overschakelen van criteria naar “prototypisch diagnostisch systeem” (bv. SWAP-II)  narratieve omschrijving hoe iemand met bepaalde persoonlijkheidsstoornis zich gedraagt, overkomt, voelt en denkt. (meer validiteit i.v.m. criterion-based categorische systemen)