Diepteverwerking (onderdeel van EA4X0)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Reflectievaardigheden en instrumenten
Advertisements

Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Portfolio presentatie
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Werken naar onderwijsbehoeften
Reflectievaardigheden en instrumenten
Les 7: het voorbereiden van een les
Stagebegeleiding bijeenkomst 2.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Welkom bij de Basiscursus-SLC jaar 3
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
Praktijkervaring & Reflectie
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Thema Roos van Leary in de klas
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Start Oriëntatie Stage/ Werkplekleren
Diepteverwerking master
Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Hannah Wielenga januari 2017
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Daphne Keller 30 augustus 2017
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Storyline EMD Daphne Keller.
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Diepteverwerking (onderdeel van EA4X0)
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Mijn visie op onderwijs
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Logo Eye Opener: gemaakt door Taco Bals
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Daphne Keller 29 augustus 2018
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Portfolio, Logboek en Casus
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Aankomend & Aansluitend Tweedegraads lerarenopleiding
Niemand vergeet een goede leraar
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
SMART – leerdoelen opstellen
Storyline EM2X Daphne Keller.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
20 september 2018 Sector zorg&welzijn
De start van werkplekleren 2a
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Diepteverwerking (onderdeel van EA4X0) educatieve minor Startbijeenkomst 7 September 2017 Daphne Keller Hilke van Nassau

Diepteverwerking P2 - 7 september 2017 Voorstellen Daphne Keller d.e.keller@tue.nl Hilke van Nassau h.v.nassau@tue.nl IO, Intervisie & Diepteverwerking Diepteverwerking P2 - 7 september 2017

Diepteverwerking P2 - 7 september 2017 Kennismaken Diepteverwerking P2 - 7 september 2017

Diepteverwerking P2 - 7 september 2017 Inhoud bijeenkomst Pakket 2 Inhoud, eindtermen en toetsing Werkplekleren en diepteverwerking Bijeenkomsten, toetsing Portfolio Reflectie, bewijsstukken Leerdoelen Leervoorkeur Diepteverwerking P2 - 7 september 2017

Diepteverwerking P2 - 7 september 2017 Pakket 2 (verdiepend) Werkplekleren P2a P2b (EA3X1, EA3X2) Diepteverwerking Onderwijskunde Onderwijsomgeving: Info en bronnen: Site werkplekleren (http://www.esoe-werkplekleren.nl/) Inleveren: Canvas (assignments & ePortfolio) (EA4X0) Diepteverwerking P2 - 7 september 2017

Eindtermen P2 (2e gr lesbevoegdheid) Eisen aan je vakken Eisen aan je stage (aantal lessen, soorten klassen, zelfstandigheid, …) Eisen aan je portfolio (opdrachten, reflectieverslag) Diepteverwerking P2 - 7 september 2017

Diepteverwerking P2 - 7 september 2017 Parallel aan werkplekleren (Q1-Q2 of Q2-Q3) Ondersteunend aan het werkplekleren (opdrachten “bewijs”) Thema’s (opdrachten “bewijs”) Intervisie (tweewekelijks, inbreng uit groep) Portfolio voortzetten (portfolio handleiding) Reflectie (reflectieverslag, losse reflecties, update in logboek) Diepteverwerking P2 - 7 september 2017

Aanbod in de bijeenkomsten Thema 15.45 – 16.30 36 7-sep   Portfolio / leervragen / opdrachten P2 37 21-sep Ander schooltype HB lln. 39 28-sep Identity college - minor 41 12-okt Portfolio / reflectie 43 26-okt Adolescentie psychologie 44 2-nov tentamenweek 45 9-nov 46 16-nov Identity workshop P1P2 - minor 48 30-nov Differentiëren tussen klassen 50 14-dec VIL afnemen en interpreteren 1 52 28-dec vakantie 1 4-jan 2 11-jan Carrière: rechten en plichten 4 25-jan 5 1-feb Moeten we hier nog de inhoud/expert/werkwijze expliciet maken? Ik denk dit beter algemeen houd en verwijzen naar de site.. Diepteverwerking P2 - 7 september 2017

Aanbod in de bijeenkomsten Intervisie 16.45 – 17.30 (*geïntegreerd met thema) 36 7-sep   *Leervragen en leerstijlen 37 21-sep Ervaringsgericht leren 39 28-sep Ervaringen en Reflectie (casus) 41 12-okt *Ontwikkeling in kaart brengen 43 26-okt *Omgaan met puber situaties in de klas 44 2-nov tentamenweek 45 9-nov 46 16-nov Ervaringen en reflectie (casus) 48 30-nov Kaderen en keuzes maken 50 14-dec Type docent 52 28-dec vakantie 1 4-jan 2 11-jan Pitch 4 25-jan 5 1-feb Moeten we hier nog de inhoud/expert/werkwijze expliciet maken? Ik denk dit beter algemeen houd en verwijzen naar de site.. Diepteverwerking P2 - 7 september 2017

Toetsing stage + diepteverwerking Competentieontwikkeling door ESoE (IO) op advies van school (WPB en SO) Hoe het in school gaat (lesbezoek) Logboek en intervisie (aanwezigheid en urenverantwoording) Portfolio (IO) Hoe zit het met toetsing WPL en diepteverwerking? Diepteverwerking P2 - 7 september 2017

Diepteverwerking P2 - 7 september 2017 Portfolio Groeidocument (basis in P1) Inhoud Reflectieverslag Bewijsstukken Integratie theorie en praktijk Ontwikkeling SBL competentie Handleiding en eisen op site http://www.esoe-werkplekleren.nl/ Diepteverwerking P2 - 7 september 2017

Voorbeelden bewijs portfolio Gemaakte opdrachten Lesvoorbereidingen, zelf ontwikkeld onderwijsmateriaal Video-opnames van lesactiviteiten Verslag van een observatie Verslag van een interviews Zelfevaluatie en door leerlingen ingevulde vragenlijsten Evaluaties door begeleiders/vakdocenten of door school Evaluaties door leerlingen of medestudenten Verwerkte literatuur onderwijskunde, vakdidactiek, diepteverwerking stage, vakdidactiek stage (vragen) stage (inplannen) vakken, zelfstudie

Diepteverwerking P2 - 7 september 2017 Reflecteren Wat kom je brengen? Wat kom je halen? Diepteverwerking P2 - 7 september 2017

Reflectie (in Portfolio) Concreet: reflectie op gebeurtenissen (Opdrachten als bewijs, STAR(R)) Persoonlijk: reflectie op leren en persoon (Reflectieverslag en bewijs; betekenis, waarderen, keuzes, plannen, jouw manier, …) Diepteverwerking P2 - 7 september 2017

Voorbeeld: reflectie ‘sjabloon’ Ik merkte… Ik dacht … en voelde … Ik vind dit … ( jouw persoonlijke waarden) In vergelijking met SBL is dit … ( professioneel) Ik wil graag … (keuze!  persoonlijke visie) Mijn plan is … (poging!) Daar heb ik voor nodig … (informatie, optie kiezen, afstemming…) <doen> Het resultaat is … Ik vind dit … In vergelijking met SBL is dit … Mijn volgende stap is ….

Wil ik dat méér? Waarom? Hoe? Leervragen Beginsituatie (Uit portfolio van P1) Sterk/Zwak  ken jezelf: competenties (SBL), leervermogens) Hiaten  wat is nog niet aan de orde geweest in p1? Leervragen  opzoeken, aanvullen Wil ik dat méér? Waarom? Hoe?

Leervragen Aanvullen leervragen. Hulpvragen: Ontwikkeling: per aspect: snel of traag? Wat ging het eind beter dan aan het begin? Wat kan mijn SPD beter dan ik? Voor mij is P2 een succes als ik heb geleerd / als ik kan … . Daar is in ieder geval voor nodig dat ik eerst… Een valkuil die ik moet vermijden om P2 een succes te maken is…. Wat zouden lln. mij als tip geven? …

SMART  Wat? (concreet)

Leerperceptie Wanneer je iets nieuws wilt leren, hoe ga je dan te werk? (Neem een specifieke situatie in gedachten om als voorbeeld te gebruiken). Wat doe je precies? (wat of wie is je bron, hoe ga je daarmee aan de slag, hoe kom je tot resultaat?)   Wat denk en voel je daarbij tijdens het leerproces? Als je aan de specifieke situatie terugdenkt: waar was je? wanneer was dat? wie waren erbij? Wat was hun rol? Waren er bepalende gebeurtenissen, objecten of mensen bij?

Leervoorkeur (voorheen leerstijlen) Kolb Vermunt Meer info: http://www.carrieretijger.nl/functioneren/ontwikkelen/leerstijlen

Leerscan https://leerscan.nl Hoe? (persoonlijk) Meer info http://www.twynstragudde.nl/blog/language-learning-taal-voor-leren-en-ontwikkelen

Opdrachten Leervragen scherpstellen Stage plannen VIL– voorbereiden. Leerwerkplan, inleveren in Canvas, bespreken met WPB Stage plannen VIL– voorbereiden. Toets opstellen, afnemen en resultaten analyseren Vooruitblik: Thema: Andere schooltype HB Theorie lezen Intervisie: Ervaringsgericht leren Logboek bijwerken, 1 activiteit voorbereiden ePortfolio

Terugblik Informatie Opzet bijeenkomst Vragen?

P2

P1