Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Advertisements

Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
organisatie/differentiatie Michael college 17 september 2013 Klas 8
De bovenbouw van het VMBO op het IJburg College
Presentatie schoolsysteem
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Keuzes 7 vakken (+ maatschappijleer), na examen mag een leerling 1 vak onder voorwaarden laten vallen NE – EN – WI – TNL verplicht om te volgen 1.
Een gezamenlijke uitdaging!
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Samenwerken in burgerschap
Hoorn Enkhuizen Heerhugowaard Heiloo Schagen Obdam Zwaag Bergen Hoogkarspel Egmond Warmenhuizen Alkmaar Den Helder.
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Verbinden & vernieuwen
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
GRAAF HUYN COLLEGE.
Vernieuwing Voortgezet Onderwijs Lelystad Presentatie persbijeenkomst 28 november 2012 Ambitie: uitstekend opgeleide en kansrijke leerlingen Doelstelling:
Presentatie Locatie Lemmer
‘Doen wat echt het verschil maakt’ John Hattie:
Een praktijkvoorbeeld: ontwerppracticum cultuuronderwijs Fianne Konings Docent Kunst en Educatie Master Kunsteducatie ArtEZ.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Van groep 8 naar klas 1 Het Nieuwe Eemland Amersfoort
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
Synergie en ontmoeting Jale Simsek. Uit elkaar of naar elkaar toe Definitie kansarme migranten werkt negatief Uitgangspunt: naar elkaar toe groeien Doel:
Voorlichting rsg de Borgen. Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je past.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Welkom op de informatieavond Het Hooghuis Stadion Jan van Vucht, locatiedirecteur.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
 Jezelf zijn en elkaar respecteren in een veilige omgeving.  Zelf verantwoordelijkheid leren dragen en nemen.  Tegemoet komen aan verschillen.  Gebruik.
Welkom Voorlichtingsavond doorstroom klas Mavo 2 naar Mavo 3
De nieuwe onderbouw.
Van groep 8 naar klas 1 Maaike Swets rector Het Nieuwe Eemland
Studiekeuzes van uw kind
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Informatie avond Profielkeuze havo/vwo 3
23 maart 2017 profilering.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Informatie avond profielkeuze havo/vwo 3
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Profiel- en keuzedelen kiezen
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Studiekeuzes van uw kind
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Welkom Voorlichtingsavond doorstroom klas Mavo 2 naar Mavo 3
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Visie op het economieonderwijs
WELKOM OP DE POVO-MIDDAG VAN HET ERASMUS!
Heb jij ballen voor scrummen?
Voorlichting vmbo-tl bovenbouw
Welkom Voorlichtingsavond doorstroom klas Mavo 2 naar Mavo 3
Transcript van de presentatie:

Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding

Waarom Wisselende populariteit brengt continuïteit in gevaar Meer keuzes realiseren voor leerlingen en medewerkers Betere aansluiting op het vervolgonderwijs Betere aansluiting op de arbeidsmarkt Verdere verbetering van de kwaliteit van het onderwijs Inbedding passend onderwijs Specialisten, geen generalisten Krachten bundelen Financiën op orde houden

Aantallen leerlingen BK. TL. havo. vwo. 1 220 219 240 154 832 2 224 238 236 162 860 3 264 218 198 124 804 4 273 228 230 144 875 5 199 138 337 6 107 107 totaal 981 903 1103 828 3815 Aantallen witm ipv zwart, Havo in blauw, en andere foto op achtergrond (die van een neutraal gebouw)

Toekomst vmbo havo/vwo Naar twee clusters Keuze tussen scholen wordt beperkt Keuzes zinnen mogen tegelijkertijd verschijnen Keuzes binnen de scholen nemen sterk toe

We nemen afscheid van Een stuk Lelystadse historie Drie brede scholengemeenschappen Drie teams van medewerkers

ADVIES WERKGROEP IDENTITEIT

Jezelf kunnen en durven zijn!

Opdracht Hoe om te gaan met Identiteit in de twee clusters? Baseer jullie op de vastgestelde beleidsnotitie uit 2011.

Wat verstaan wij onder Identiteit? Als wij praten over Identiteit dan hebben wij het over Identiteit van de twee clusters in een brede betekenis. Daaronder vallen: - aandacht voor religie, - zingevingsvraagstukken, - sociale vaardigheden - en burgerschapskunde.

Identiteit op de lessentabel Werken met een verplicht basiscurriculum en keuzedelen Voorstel: Leergebied “Mensvorming”

Lesvervangend, naschools en interscholair Activiteiten Lesvervangend, naschools en interscholair

Uitgangspunten bij aandacht voor identiteit in de twee clusters: “Zo doen wij dat hier” Er is aandacht voor verschillen en overeenkomsten (bijvoorbeeld ten aanzien van religie, geaardheid, levensovertuiging) tussen leerlingen/ouders en medewerkers binnen en buiten de lessen. Elkaar begrijpen en begrip (leren) hebben voor elkaar, voor ieders eigenheid, is hierbij belangrijk.

Borging Identiteit in beide clusters Commissie “Identiteit” uit beide clusters zullen: * een ouder, * een leerling, * een medewerker, * iemand uit de schoolleiding en * een vertegenwoordiger van het leergebied Mensvorming plaatsnemen.

Citaat uit advies platform 2032 “Leerlingen leren omgaan met vrijheid en verantwoordelijkheid en over de grenzen heen te kijken. Het onderwijs van de toekomst besteedt niet alleen aandacht aan de waarden van de Nederlandse samenleving en het voortbestaan van de rechtsstaat. Het brengt leerlingen ook sociale vaardigheden bij, evenals kennis van en begrip voor andere culturen. In het toekomstige onderwijs ligt de nadruk meer dan nu op leren deelnemen aan de democratische samenleving en respect voor elkaar hebben.“

Een korte animatie over de structuur van de nieuwe clusters Video Een korte animatie over de structuur van de nieuwe clusters

VMBO Lelystad Voor elke leerling een goede leerroute

‘Ergens goed in worden’ Drie pijlers: Voor elke leerling een goede leerroute kansarme leerlingen bestaan niet Leren door doen en denken de beroepenwereld als uitdagende leeromgeving Leren met ruggengraat zonder inspanning geen succes

Kleinschalig en persoonlijk

Havo/vwo-cluster Advies

Opdracht Kleinschalig Keuzemogelijkheden Talentontwikkeling Excellentie Beroepsvoorbereidend havo Wetenschappelijk voorbereidend vwo

Onderwijscluster havo/vwo

Kleinschalig en veilig

Inspelen op talent

Instroom en doorstroom

Excellentie en verbreding

havo/vwo-cluster

Doorlopende leerlijnen po-vo In groep 8 kiezen voor een deelschool in het havo/vwo-cluster In groep 8 leerlingen laten kennismaken met de mogelijkheden van het vmbo-cluster Aansluiting vaardigheden Aansluiting Nederlands, rekenen en Engels Via Digidoor heen-en-weer ontwikkelingen van leerlingen rapporteren …........

Doorlopende leerlijnen mbo/hbo/wo mbo: beroepencampus hbo/wo: - beroepsoriënterende havo - wetenschappelijk vwo (WON) - LOB activiteiten - versnelde trajecten - gezamenlijke projecten - minors - docentenstages - …...

svol.nl/nieuwsbrief