Gedeelde mobiliteit Overzicht en opportuniteiten 26/09/2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ben Kriechel Lex Borghans
Advertisements

Particulier autodelen
Dégage ! Dé Gedeelde Autovloot Gent Karel Lootens Februari 2014
Carpooling Hoe stimuleer en onderhoud je als bedrijf een succesvolle carpoolcultuur?
Netwerken. Wat is een netwerk? Je spreekt van een netwerk van zodra twee of meer computers met elkaar verbonden zijn. Je kan thuis een klein netwerkje.
SEEN “Sponsor Eens Een Notebook”. Wat? Notebook Probleem: voor studenten moeilijk te bekostigen Oplossing: verkoop van de vrije oppervlakte van de achterkant.
Hans Blink: het leasing business model werkt niet meer :49 "De grootste uitdaging wordt of de branche in staat is om het business model te.
Slimmer Organiseren voorbij “Het Nieuwe Werken”. Slimmer organiseren Een flexibiliserende arbeidsmarkt en moderne communicatiestructuren levert vragen.
GOBIKE Geïntegreerde vervoer & service verlener. TREND Blijvende groei behoefte mobiliteit Duurzame mobiliteit Effectiever gebruik vervoermiddelen.
Architectuurprincipes en EduStandaard Over de rol van de Architectuurraad en hoe we de principes kunnen laten werken voor het onderwijs.
Opslag van goederen HACCP and GMP in school restaurants
Het innovatiemodel van IMEC
Hoefware Automatisering paardenhouderijen
WOON Op weg naar een gezonde bevolking, schonere randstad, minder files, creatievere werknemers en een gelukkigere samenleving WERK FIETS.
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
Stefan Kolgen – C.H.I.P.S. vzw 1. “ Web 2.0 is the business revolution in the computer industry caused by the move to the internet as platform, and an.
Informatiesystemen in de Bouw
Tussen techniek en gedrag. Wie zijn wij Pioniers van het autodelen Nu al in 100 Nederlandse en Duitse steden Rotterdams bedrijf dat tot de top-3 wereldwijd.
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
HEARTLIVE Project. Wie zijn wij? Debriefing  Probleemstelling: Hoe kunnen we ons product zo vormgeven dat het makkelijk begrijpbaar is voor mogelijke.
London Online Information 4 december Webanalytics Communities Collaboration Web 2.0 Social Web Multichannel Traffic Conversie Accountability.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Dutch Road administrator (Rijkswaterstaat) National highways:2400 km National main roads: 800 km ITS: mainly Traffic Management –Traffic Control –Traffic.
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
Buurtmobiliteit. Wat is Buurtmobiliteit? Bewoners organiseren met elkaar hun vervoer Door gezamenlijk gebruik te maken van elkaars auto’s, bakfietsen,
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
Minderjarigen, ‘oude’ en ‘nieuwe’ media: een blik op de toekomst Recente ontwikkelingen in de sectoren van het mediarecht, de intellectuele rechten en.
Informatievaardigheden Lien Devos. Inhousopgave Achtergrondinfo social media Geen hype Nieuwe manier communiceren Cliënt in controle Meer regie bij medewerkers.
Regelgeving over continuïteit! NBA Standaard 570: over “Verantwoordelijkheden van de accountantStandaard Het is de verantwoordelijkheid van de accountant.
YOUR REPUTATION IS MINE. NL FR EN. Vaak stellen we vast dat zowel bij broncontainers als bij bronkoffers (=oververpakking) de labels beschadigd, onleesbaar.
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
The Future of Carsharing Welkom Filip Watteeuw Schepen van mobiliteit Gent.
Boek en bibliotheek: de toekomst Bas Savenije, algemeen directeur KB KVB Symposium, 27 april 2011.
De toekomst van Verkeersinformatie dr. ir. Steven Logghe Chief Traffic Be-Mobile 21 september 2012.
PRESENTATIE ENERGIE OPSLAG René van Hartingsveldt Directeur Eurotronic B.V. Alphen aan den Rijn 27 september 2016.
Praktijkervaring vernieuwende mobiliteitsconcepten landelijk gebied Bijeenkomst leerplatform MIRT Vernieuwing Amersfoort, 22 september
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
OPEN brainstorm.
Green deal Gedeelde mobiliteit
Eindrapportage SGS Rotterdam
Smart & Green Mobility voor een Gezonde Stad
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Zoekt en gij zult vinden! Open leermaterialen
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
WELKOM.
Stand van zaken Samen, Slim en Robuust Doel van vanmiddag
End-to-end vercijfering
WELKOM.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Waarom Multimove in Damme ?
Kluwer The end of Publishing
Office 365 Cloud Computing SaaS
Brussel stad met meeste files ter wereld
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
Digitaal leren met.
Thuiszorg: ruil de auto in voor de e-bike Inspiratiesessie mobiliteit en logistiek in de zorg 12 april 2018.
Deelnemerstraining Hogeschool Utrecht
Vision on sustainable fuelmix for transport in the Netherlands
Context- en concurrentieonderzoek
Opmaak van kwaliteitseisen en voorwaarden voor deelsystemen
Mobipunten in Vlaanderen
Koloniën van Weldadigheid
Autodelen: win-win-win voor circulaire economie
Bereikbaarheid & duurzaamheid door innovatie
Bijtelling Aantal privé kilometers
CO2-footprint op de blockchain
Flexibiliteits opties in Energie Prestatie Contracten
Transcript van de presentatie:

Gedeelde mobiliteit Overzicht en opportuniteiten 26/09/2017 Dag van de duurzame mobiliteit Jeffrey Matthijs 26/09/2017

Inhoud Privé autobezit /Gedeeld autobezit Vormen van autodelen Vormen van carpoolen Vormen van fietsdelen Toekomst/Trends Gedeelde mobiliteit EV Autonoom transport MaaS (mobiliteitsbudget) Mobipunt

Meer dan 85 auto’s per 100 huishoudens Privé-autobezit Meer dan 85 auto’s per 100 huishoudens Files CO-2 uitstoot Autobezit leidt tot autogebruik reflex! Gemiddeld gebruik 1 uur/dag Enorme druk op publieke ruimte Kostprijs: gemiddeld 5.000 à 6.000 €/jaar

Gedeeld autobezit Reflex wordt Rationeel 1 deelauto vervangt 10 privé-auto’s Modal split

Gedeelde mobiliteit “Shared mobility – the shared use of a vehicle, bicycle, or other mode – is an innovative transportation strategy that enables users to gain short-term access to transportation modes on an “as-needed” basis.” Susan Shaheen Director, Innovative Mobility Research, university Berkely Geen carpool => Autodelen staat naast andere vormen van gedeeld autogebruik, zoals liften en carpoolen. Het onderscheid is dat bij autodelen de auto niet gelijktijdig, maar achtereenvolgens wordt gebruikt. Autodelen verschilt van standaard autoverhuur, doordat autodelen een verbintenis veronderstelt over regelmatig gebruik en beschikbaarheid van de auto. Het gaat niet om het af en toe ter beschikking stellen van een gelegenheidsauto, maar om een uitgewerkt alternatief voor het individuele autobezit.

Autodelen

Wat is autodelen Meerdere personen maken structureel, gedurende een langere periode om beurten gebruik van één of meerdere (gezamenlijke) auto’s

Aanbieders MET eigen vloot Roundtrip vaste standplaats Oneway Roundtrip geen vaste standplaats geen vaste standplaats

Aanbieders ZONDER eigen vloot kostendelend Groep bepaalt afspraken Eénmalig contract Marktprijs Platform bepaalt afspraken Altijd contract tussen autodelers

Carpoolen

Diverse vormen van carpoolen vrijwilligers Gepland Zonder e-payment Met e-payment Dynamisch E-hiking (P2P) Taxi

fietsdelen

Free floating Vormen van fietsdelen Sommige autodeelorganisaties met een eigen vloot hanteren het principe dat de deelwagen moet afgehaald en teruggebracht worden op dezelfde standplaats (="stationbased autodelen"). Bij andere autodeelorganisaties mag de deelwagen binnen een bepaalde perimeter overal achter gelaten worden ("one way" of "free floating" autodelen). In dat geval dient de gebruiker te beschikken over een smartphone om de deelauto te lokaliseren.

De toekomst

Gedeelde mobiliteit is een blijver Sommige autodeelorganisaties met een eigen vloot hanteren het principe dat de deelwagen moet afgehaald en teruggebracht worden op dezelfde standplaats (="stationbased autodelen"). Bij andere autodeelorganisaties mag de deelwagen binnen een bepaalde perimeter overal achter gelaten worden ("one way" of "free floating" autodelen). In dat geval dient de gebruiker te beschikken over een smartphone om de deelauto te lokaliseren.

Gedeelde mobiliteit is een blijver Sommige autodeelorganisaties met een eigen vloot hanteren het principe dat de deelwagen moet afgehaald en teruggebracht worden op dezelfde standplaats (="stationbased autodelen"). Bij andere autodeelorganisaties mag de deelwagen binnen een bepaalde perimeter overal achter gelaten worden ("one way" of "free floating" autodelen). In dat geval dient de gebruiker te beschikken over een smartphone om de deelauto te lokaliseren.

Elektrificatie en delen Sommige autodeelorganisaties met een eigen vloot hanteren het principe dat de deelwagen moet afgehaald en teruggebracht worden op dezelfde standplaats (="stationbased autodelen"). Bij andere autodeelorganisaties mag de deelwagen binnen een bepaalde perimeter overal achter gelaten worden ("one way" of "free floating" autodelen). In dat geval dient de gebruiker te beschikken over een smartphone om de deelauto te lokaliseren.

Elektrificatie en delen Sommige autodeelorganisaties met een eigen vloot hanteren het principe dat de deelwagen moet afgehaald en teruggebracht worden op dezelfde standplaats (="stationbased autodelen"). Bij andere autodeelorganisaties mag de deelwagen binnen een bepaalde perimeter overal achter gelaten worden ("one way" of "free floating" autodelen). In dat geval dient de gebruiker te beschikken over een smartphone om de deelauto te lokaliseren.

Elektrificatie en delen Sommige autodeelorganisaties met een eigen vloot hanteren het principe dat de deelwagen moet afgehaald en teruggebracht worden op dezelfde standplaats (="stationbased autodelen"). Bij andere autodeelorganisaties mag de deelwagen binnen een bepaalde perimeter overal achter gelaten worden ("one way" of "free floating" autodelen). In dat geval dient de gebruiker te beschikken over een smartphone om de deelauto te lokaliseren.

Mobility as a Service Sommige autodeelorganisaties met een eigen vloot hanteren het principe dat de deelwagen moet afgehaald en teruggebracht worden op dezelfde standplaats (="stationbased autodelen"). Bij andere autodeelorganisaties mag de deelwagen binnen een bepaalde perimeter overal achter gelaten worden ("one way" of "free floating" autodelen). In dat geval dient de gebruiker te beschikken over een smartphone om de deelauto te lokaliseren.

Autonoom transport Sommige autodeelorganisaties met een eigen vloot hanteren het principe dat de deelwagen moet afgehaald en teruggebracht worden op dezelfde standplaats (="stationbased autodelen"). Bij andere autodeelorganisaties mag de deelwagen binnen een bepaalde perimeter overal achter gelaten worden ("one way" of "free floating" autodelen). In dat geval dient de gebruiker te beschikken over een smartphone om de deelauto te lokaliseren.

Mobipunten Sommige autodeelorganisaties met een eigen vloot hanteren het principe dat de deelwagen moet afgehaald en teruggebracht worden op dezelfde standplaats (="stationbased autodelen"). Bij andere autodeelorganisaties mag de deelwagen binnen een bepaalde perimeter overal achter gelaten worden ("one way" of "free floating" autodelen). In dat geval dient de gebruiker te beschikken over een smartphone om de deelauto te lokaliseren.

Mobipunten Sommige autodeelorganisaties met een eigen vloot hanteren het principe dat de deelwagen moet afgehaald en teruggebracht worden op dezelfde standplaats (="stationbased autodelen"). Bij andere autodeelorganisaties mag de deelwagen binnen een bepaalde perimeter overal achter gelaten worden ("one way" of "free floating" autodelen). In dat geval dient de gebruiker te beschikken over een smartphone om de deelauto te lokaliseren.

Minimale vereisten Sommige autodeelorganisaties met een eigen vloot hanteren het principe dat de deelwagen moet afgehaald en teruggebracht worden op dezelfde standplaats (="stationbased autodelen"). Bij andere autodeelorganisaties mag de deelwagen binnen een bepaalde perimeter overal achter gelaten worden ("one way" of "free floating" autodelen). In dat geval dient de gebruiker te beschikken over een smartphone om de deelauto te lokaliseren.

Bedankt! jeffrey@autodelen.net 09 242 32 75 K. Maria Hendrikaplein 65B 9000 Gent @autodelen_net