Zorg met liefde en lef: de kracht van zorgmarketing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Onze kernwaarden.
Primary art market - Signals Waarde creëren & waarde vasthouden Value Creation & Value Capture Monika Kackovic.
25 maart 2010 Van Harte Welkom. Welkom
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Marketing strategy that earns your company money! Find You Consultancy Nederland - Curaçao.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Strategische vernieuwing door propositieontwikkeling
Pieters Marketing Advies 1 Brand Positioning Statement Pieters Marketing Advies Henk Pieters Amersfoort, september 2009.
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
HR Beleid Nathalie Slechte
Onderzoek naar Veiligheid Een basis voor het veiligheidsplan
Workshop bejegening en informatievoorziening
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Verkopen van heldendom Ruud Dekker Directeur Marketing For All Finance.
ACCOUNTANTS IN DE MARKETING WORKSHOP SRA, Nijkerk 22 Juni 2012 Camillo Spratt.
Social Media Reputation.
Social Media Door Dyonne en Yanthe
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Social media presentatie
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Regie over eigen leven..
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Informatievaardigheden Lien Devos. Inhousopgave Achtergrondinfo social media Geen hype Nieuwe manier communiceren Cliënt in controle Meer regie bij medewerkers.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Werken met het talent van de stagiair. 1.Voorstellen 2.Interne analyse van verschillende taken afdelingen 3.Eigenschappen /compententies taken 4.Sollicitatie.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Marketing voor Starters GRONINGEN, 9 NOVEMBER 2011 Welkom! 1.
Syntens als duurzame verbinder in de bouw Workshop MVO Kies je MVO kleur Hans Lievense.
26 augustus Dialoogmarketing. Kader. Ontwikkelingen. Kansen voor uitgevers. Frans Reichardt Holy Cow! Direct Communications.
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Inkoper ontmoet ondernemer MVO: Het moet wel van twee kanten komen Petra Oden, Lector Juridische Aspecten van de Arbeidsmarkt.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
De marketing van kennis
STRATEGISCHE CONTENTMARKETING CONTENTMARKETING IS OUDE WIJN IN NIEUWE ZAKKEN Stelling CONTENTMARKETING IS OUDE WIJN IN NIEUWE ZAKKEN.
Dr. Karel Jan Alsem Noorderperssociëteit, Groningen, 1 juli 2013
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Lancering van Marklinq Dr. Karel Jan Alsem 10 september 2013
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
LOB zeven stappen naar succes
De onderscheidendheid van merkwaarden in de zorg
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Getting insights in zorgmarketing
Drs. JHW (Hans) Alofs | “Hands-on” Adviseur Zorg en Innovatie | De Wever.
persoonlijk professioneel prettig
Branding in de zorg Minor Zorgmarketing, ’17 Dr. Karel Jan Alsem.
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Verbonden voelen met de natuur
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Transcript van de presentatie:

Zorg met liefde en lef: de kracht van zorgmarketing Global Entrepeneurship week 19 november 2013

Dr. Karel Jan Alsem Lector Marketing Hanzehogeschool Research director Marketing School Universitair docent RUG Strategic Marketing Branding & Communication Eigenaar Alsem Strategie Positioneringsadvies, o.a. marketing en branding van zorgorganisaties

Zorgklanten

Waarom is zorgmarketing belangrijk? Sinds 2006 ‘marktwerking’ Er komt deels meer prijsconcurrentie Er komt meer concurrentie (o.a. van clinics) Cliënten krijgen steeds meer informatie over zorgaanbieders Cliënten worden kritischer Er is een enorm verwacht arbeidstekort Dus: Relaties met alle stakeholders worden steeds belangrijker

Aanleiding

Concurrentie...

Ervaringen op internet

Wat is (zorg)marketing eigenlijk?

Marketing bestaat op drie niveaus

Marketing als cultuur (‘gedachtengoed’)

| 14 Marketing 24 maart 2011 10 juni 2010 14

2 strategische prioriteiten (Zorg)marketing Doel: ambassadeurs 2 strategische prioriteiten Denken en doen vanuit de psychologie van de klant: ‘pamperen’ Ware klantgerichtheid Bouwen aan relevante en onderscheidende merkpositionering Merkdenken

Trend: De gevoelsmens

Trend: De machtige klant

Sociale media

De zorg- (en welzijns)markt

Stakeholders Cliënten Mantelzorgers Verwijzers Verzekeraars Gemeenten Personeel Toekomstig personeel

Zorgmarketing Essentie: Echt klantgericht handelen (‘liefde’) en Ontwikkelen van een sterk merk, naar alle doelgroepen (‘lef’)

Is de zorg dan niet zo klantgericht??? Niet overal! Vaak professionele houding: ‘wij weten wel wat goed voor u is’ ‘Ik voel me een nummer’

Is klantbejegening dan zo belangrijk? Ja! Een dienst wordt vaak beoordeeld op service aspecten en minder op de ‘harde kwaliteit’ Professionele kwaliteit wordt vaak als ‘hygiënefactor’ gezien (tenzij het urgente zorg betreft) Op internet vinden we alle scores van zorgorganisaties! De cliënt wordt mondiger!

Hoe creëren we echte klantgerichtheid? Gastheerschap Aandacht Belevenissen

Hoe organiseer je dat? Decentralisatie van verantwoordelijkheden: creëer ondernemers in de organisatie In balans met controle op kwaliteitslevering

Waar denkt u aan bij:

Kern van positionering 21-03-2011 | 33 De grootste uitdaging voor een merk is het ‘hebben’ van een onderscheidend en relevant woord c.q. gevoel (Bewerking van citaat uit Ries en Trout, 1981, Positioning, the battle for your mind) 33

Marketing bestaat op drie niveaus

De vijfde P van zorgmarketing: Personeel Hoogstpersoonlijk? Internal branding

Zoeken van plaats in hoofd doelgroep Hoogstpersoonlijk

Dus meten van de meningen van stakeholders CQ Indexen? Eigen tracking van merkrelevante variabelen Kwantitatief maar ook kwalitatief

24-11-2010

Waardestrategieën van Treacy en Wiersema Waar zit Marente?

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker Merkwaarden Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker Betrouwbaar Snel Goedkoop Waar voor je geld Professioneel Persoonlijk Deskundig Innovatief Degelijk Bereikbaar Veilig Gemakkelijk Slim Toegankelijk Objectief Informatief Op maat Totaalpakket Flexibel Creatief Servicegericht Onderscheidend Sympathiek Agressief Foutloos Groot Klein Geloofwaardig Rendement Vriendelijk Duidelijk Correct Begrijpelijk Enthousiast Robuust State of the art Begripvol Verantwoord Zorgzaam Pro-actief Luxueus Sober Eenvoudig Comfortabel Fun 6 oktober 2011 41 41

6 oktober 2011

Onderzoek Hanzehogeschool Marklinq

Waardenkompas Bron: Kostelijk, 2013

Als percentage van zorgaanbieders

Focus op de goede dingen Parels vanuit de positionering

Organisatie van marketing

Borging van marketing Cultuur is zaak van hele organisatie: de part time marketer Voor praktische uitvoering en aansturing van marketingcommunicatie marketingcommunicatieprofessional in huis Geeft ook leiding aan ‘marketing intelligence’ (= marktonderzoek)

Organisatie van marketing in zorgorganisatie

Conclusies Zorgmarketing: Betekent echte klantgerichtheid: gastheerschap en aandacht Betekent: keuzes maken en consistent en positief aan je merk bouwen Moet zijn geborgd in de zorgorganisatie Leidt tot betere relaties met al uw stakeholders!

Zorg met liefde en lef...

Veel succes met het versterken van uw eigen merk en uw organisatie! Met liefde en lef.... Karel Jan Alsem k.j.alsem@pl.hanze.nl 06 40366447