Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

De bevlogen leerkracht
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Mediërend leren op bs. Theresia
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
Schoolpartnerschappen in Europa
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Agenda vanavond Welkom Presentatie OB (20 minuten) Koffie (15 minuten)
Samen met ouders aan het werk!
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
de ouderbetrokkenheid vergroten
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Onderwijspsychologie
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Zorgplicht in passend onderwijs
Communicatie met ouders
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Aanpak problematisch gedrag
Ouderbetrokkenheid.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Ouderbetrokkenheid Sliedrecht november 2015.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 4.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Grip op de Groep. De positieve groep Eensgezind en gemotiveerd Medeverantwoordelijkheid Respect voor de ander Samenwerking.
Interculturele klassen, ouders en buurten
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
Van zenden en terugzenden naar samenwerken ten behoeve van het kind
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Ouders en school samen Maart 2016
Presentatie Rode Bosbes
ADVISERING PO-VO “ SCHOOL EN OUDERS: PARTNER BIJ ADVISERING”
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
het katholiek basisonderwijs
Arline Spierenburg november 2018
OGI Een datamuur in de klas.
Transcript van de presentatie:

Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1

Ouderbetrokkenheid Onze achtergrond: Stimuleren dat scholen op structurele manier werken aan gezondheid Ouderbetrokkenheid is hierbij essentieel Uw interesse: meer jongeren met startkwalificatie van school Betrokkenheid van ouders heeft positieve effecten op leerprestaties In de praktijk is ouderbetrokkenheid lastig om te realiseren Zoektocht om ouderbetrokkenheid te vergroten Ouderbetrokkenheid draagt bij aan de leerprestaties van leerlingen en ook aan hun motivatie, hun welbevinden, hun zelfbeeld en hun zelfwaardering. Vooral betrokkenheid van ouders thuis, heeft positieve effecten op leerprestaties leerling. Een te grote betrokkenheid is negatief, te grote prestatiedruk, te sterke controle tast autonomie aan. Het blijken vooral de door ouders gepercipieerde uitnodigingen van leraren te zijn, die de betrokkenheid van ouders stimuleren. De uitnodigingen van de leraar mogen niet te algemeen zijn, ouders zijn gebaat bij specifieke vragen en verzoeken om hun kind te helpen. De onderschatting van de betrokkenheid en het ongemak in de communicatie (vooral bij ouders uit andere culturen en milieus) draagt bij aan een grotere afstand tussen ouders en leraren en wakkert bij ouders gevoelens van onbegrip en onzekerheid aan. Respect voor de thuisgesproken taal, de rolopvattingen van ouders en het zoeken naar afstemming over de verdeling van taken en verantwoordelijkheden draagt bij aan een positieve relatie tussen leraren en ouders en aan het vertrouwen dat ouders in de leraar stellen. Leraren zouden, zoals blijkt uit het onderzoek naar hun attituden, te veel verwachten dat ouders zich slechts als ‘supporter’ van de school en de leraar opstellen. Aan de andere kant blijkt dat, wanneer ouders te veel macht verwerven op school en naar het oordeel van de leraren een te groot aandeel hebben in het beleid van de school, leraren zich aangetast voelen in hun professionele autonomie. Dit leidt dit tot een verminderde motivatie van leraren om te investeren in ouders. Voor het welslagen van initiatieven van leraren om de betrokkenheid van ouders te stimuleren is het in de eerste plaats van belang dat leraren een positieve houding hebben jegens de betrokkenheid van alle ouders bij de school en bij hun kind thuis. Concreet betekent dit dat leraren niet te snel moeten oordelen over de betrokkenheid van ouders. Onderzoek wijst op een verbetering van het contact tussen leraren en ouders wanneer leraren zich inspannen om de thuiscultuur van leerlingen te begrijpen. Daarnaast is het ook van belang dat leraren open en transparant communiceren met ouders. Het helpt ouders als leraren helder zijn in de verwachtingen die ze hebben van de betrokkenheid van ouders. Als leraren in hun verzoeken aan ouders regelmatig gebruik maken van concrete en praktisch bruikbare tips en gerichte verzoeken om het kind te ondersteunen wordt ook de competentiebeleving van ouders versterkt. Tot slot blijkt het de ouderbetrokkenheid te vergroten wanneer leraren veel informatie over het onderwijs en de voortgang van de leerling aan ouders verschaffen. Informeel contact en de inzet van ICT dragen bij aan de frequentie van contact tussen leraren en ouders en bevorderen de betrokkenheid van ouders bij het leren van hun kind.

Wat is uw ervaring met ouderbetrokkenheid op school? Uw eigen schooltijd? Met de school of opvang van uw eigen kinderen?

Waarom ouderbetrokkenheid? Hogere prestaties van de leerlingen Minder pesten Voorkomt schooluitval Levert tijd en energie op voor leerkracht Minder ‘lastige’ ouders

Wat werkt? Een positieve en onbevooroordeelde houding Een open en transparante communicatie Concrete en praktisch bruikbare adviezen Frequent contact over de voortgang, al dan niet met behulp van digitale middelen Voor het welslagen van initiatieven van leraren om de betrokkenheid van ouders te stimuleren is het in de eerste plaats van belang dat leraren een positieve houding hebben jegens de betrokkenheid van alle ouders bij de school en bij hun kind thuis. Concreet betekent dit dat leraren niet te snel moeten oordelen over de betrokkenheid van ouders. Onderzoek wijst op een verbetering van het contact tussen leraren en ouders wanneer leraren zich inspannen om de thuiscultuur van leerlingen te begrijpen. Daarnaast is het ook van belang dat leraren open en transparant communiceren met ouders. Het helpt ouders als leraren helder zijn in de verwachtingen die ze hebben van de betrokkenheid van ouders. Als leraren in hun verzoeken aan ouders regelmatig gebruik maken van concrete en praktisch bruikbare tips en gerichte verzoeken om het kind te ondersteunen wordt ook de competentiebeleving van ouders versterkt. Tot slot blijkt het de ouderbetrokkenheid te vergroten wanneer leraren veel informatie over het onderwijs en de voortgang van de leerling aan ouders verschaffen. Informeel contact en de inzet van ICT dragen bij aan de frequentie van contact tussen leraren en ouders en bevorderen de betrokkenheid van ouders bij het leren van hun kind.

Filmpje Filmpje samenwerkingsdag 3.0 https://youtu.be/v-3iHrhdYCQ

Ouderbetrokkenheid 3.0 Anders kijken naar samenwerking tussen school en ouders Gebaseerd op theorie van Deci & Ryan: Relatie Competentie Autonomie Ouderbetrokkenheid is een niet vrijblijvende, gelijkwaardige samenwerking tussen ouders en school, waarin ouders en school vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid werken aan de (school)ontwikkeling van het kind (de leerling).

1. 0 De school zendt informatie naar de ouders 1.0 De school zendt informatie naar de ouders. Hierbij gaat het om eenzijdige communicatie waarbij de school het moment, de vorm en de inhoud van de informatie bepaalt. 2.0 De school zendt informatie naar de ouders en de ouders kunnen informatie terugzenden. Hierbij hoeft geen sprake te zijn van werkelijk contact; de infor- matie is een verzameling van twee- zijdig zenden, zonder dat er sprake is van een samenwerking. 3.0 De school en de ouders delen en zoeken samen naar nieuwe informatie met een voor beide partijen helder doel: de ontwikkeling van het kind, de leerling.

Discussie? Welke kansen biedt Ouderbetrokkenheid 3.0 voor bevorderen van gezond gedrag en het behalen van een startkwalificatie? Op welke manier biedt ouderbetrokkenheid 3.0 kansen voor ouders met lage SES? Hoe kunnen we stimuleren dat scholen kiezen voor ouderbetrokkenheid 3.0? Samenwerking CPS met landelijk bureau gezonde school? Voelen ouders zich onderdeel van de community?

Meer informatie? Lida Samson Adviseur Publieke Gezondheid GGD Kennemerland lsamson@ggdkennemerland.nl Leraren en Ouderbetrokkenheid, reviewstudie door J. Bakker e.a. Radboud Universiteit Nijmegen http://repository.ubn.ru.nl/bitstream/handle/2066/121840/121840-OA.pdf?sequence=1 Samenwerking CPS met landelijk bureau gezonde school?