Startbijeenkomst Landelijk Expertisecentrum Transportveiligheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie 25 maart 2010
Advertisements

LCMS 1.3 Kort samenvatting “Wat is het verschil met CEDRIC?”
Hoe kunnen we elkaar versterken?
Project Uitvoering Wachtplaatsenbeleid binnenvaart
Lean Construction Logistics ?
ZWEMBADOVERKAPPINGEN 30 jaar kennis, kwaliteit & mobiliteit.
ICT op Schepen MarktContactDag 2009 Landelijke Diensten
31 januari 2012 GHOR en risicobeheersing in de gebouwde omgeving GHOR-NL Dr.ir. Nils Rosmuller Lector Transportveiligheid.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Infectieuze afvalstoffen
CYCLOON van voor en door de zorg Zieken huis brand Water RAV Stroom Huisarts ICT Thuiszor Licht “geen nuts – (g)een zorg”
Project Incidentbestrijdingsplan Vaarwegen Oost-Nederland
Veiligheids-management en transportveiligheid bij RWS
Incidentmanagement en stremmingskosten
ERRY STOOVÉ.
Bijdragen flipovers 1 Kennis van buisleidingen: gevaarlijke en ongevaarlijke stoffen? (P. Stol / D.J. vd Bosch) Versterk en formaliseer de rol van bedrijfsbrandweerkorpsen.
Jan van Belzen Voorzitter Platform Transportveiligheid
Expert meeting Gevaarlijke Stoffen (IL&T)
1 Veiligheid en massatransport Nationaal netwerk risicomanagement 26 juni 2012 Nils Rosmuller Lector transportveiligheid.
1 Kenniskring Transporteiligheid Nils Rosmuller Lector transportveiligheid 28 juni 2012.
31 mei Lectoraat Transportveiligheid Kennistafel Transport 31 mei 2011 Nils Rosmuller.
1 Lectoraat MassaTransportVeiligheid Kennis Netwerk Bijeenkomst 3 februari 2011 Nils Rosmuller.
VERSTERKING van het LIOGS Jan van Belzen Voorzitter Werkgroep Incident Management VGS Burgemeester van Barendrecht CTGG-voorlichtingsdag vervoer gevaarlijke.
3 februari Lectoraat Transportveiligheid Kennis Netwerk Bijeenkomst 3 februari 2011 Nils Rosmuller.
Startbijeenkomst Landelijk Expertisecentrum Transportveiligheid
1 Veiligheid vervoer gevaarlijke stoffen over de weg: verkennende studie naar verbetermogelijkheden Platform transportveiligheid Nils Rosmuller.
Blok 2: Kunde en vaardigheden Dr.ir. Nils Rosmuller (Lector Transportveiligheid) Startbijeenkomst Landelijk Expertisecentrum Transportveiligheid.
Incidentscenario transport gevaarlijke stoffen
Visie op vervoer gevaarlijke stoffen
Relevant Kennistafel Transport: Basisnet Spoor
20 maart 2007 Ervaringen met communicatie over milieuinformatie en risico’s Drs. A. (Arie) Deelen – hoofd Expertisecentrum DCMR 22 april 2008.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Calamiteitenbestrijding en zelfredzaamheid binnenvaart
Samenwerken aan veiligheid Toespraak burgemeester J. van Belzen voor de Conferentie “Werken aan veilige PGS15 opslagen” 26 september 2012.
“Veilig werken langs de weg”
Herziening handreiking buisleidingincidenten
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Landelijk Expertisecentrum Transportveiligheid
Interactive Experience model
30 juli 2015 Chloor transport DB Schenker (voor AKZO Nobel) 15 Maart – eind april 2015 LIOGS.
KRW-doelafleiding SGBP Wensen voor een werkwijze.
Rijkswaterstaat als wegbeheerder
Veolia Transport Limburg
EJP accountants & adviseurs Casebespreking: Consultancy rapport Groep 7 Dennis de Bruyn Jehan van Iersel Erwin van Helden.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Een brandveilig Valkenburg aan de Geul Simone Gijsen 30 november 2015.
Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland Naar een nieuw evenwicht in de omgang met klanten die over de grens gaan Wanneer de klant van links.
De andere impact-factor: geïmplementeerde kennis Henk Nies Bijzonder hoogleraar Organisatie en beleid van zorg, VU Raad van bestuur Vilans, Utrecht Postersessie.
Ervaringen Q koorts: samenwerking in de regio Jeroen Gosse Directeur Zuid van LNV Crisismanager RCC Uden.
Brainstorm woensdag 10 september 2014 Wat verwacht de moderne WaterScout? Alexander Haccou.
Project Incidentbestrijdingsplan Vaarwegen Oost-Nederland
GHOR en risicobeheersing in de gebouwde omgeving
Veiligheid en massatransport
Wie | Wat | Waar Ons Water
Lectoraat Transportveiligheid
Kenniskring Transporteiligheid
Nils Rosmuller Lector Transportveiligheid NIFV/TNO
Startbijeenkomst Landelijk Expertisecentrum Transportveiligheid
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
Veiligheids-management en transportveiligheid bij RWS
Workshop 26 januari 2017, Utrecht
Schoolgroepbijeenkomst
LNG-Hulpregeling Xavier Criel Project Manager
Evaluatie, Actualistie en Oefening Incidentenplan riolering
Bim volwassenheid barriÈres en toekomstvisie
Ervaringen met het RCC Jeroen Gosse Regiodirecteur DRZ Zuid
Lectoraat Transportveiligheid
Effectieve handhaving door ketenintegratie Albert van Wijk
De ontlastconstructie
Transcript van de presentatie:

Startbijeenkomst Landelijk Expertisecentrum Transportveiligheid Blok 1: Kennis Dr.ir. Nils Rosmuller (Lector Transportveiligheid)

Inleiding: Informatieverwerking Rasmussen (1979); Reason (1990) Knowledge based: volledig bewust v eigen handelen en gevolgen Rule based: voorbereid handelingsrepertoire, gematigd bewust Skill based: nauwelijks bewust v eigen handelen en gevolgen Knowledge based Skill based Ondeskundig of incidentele gebruiker Ervaren, reguliere gebruiker Nieuwe omgeving Bekende omgeving

Blok 1: Kennis Paradox 1: Transportbranche verwacht veel van VR’s, maar is tegelijkertijd spaarzaam met het verstrekken van informatie aan VR’s Paradox 1: vb lng: bedrijfslevenwe weten alles van lng, maar info is nooit gedeeld. Vb druppellekkages bedrijfsleven heeft allerlei maatregelen hiertoe, maar info is niet gedeeld met VR’s Vb landelijk overleg nautische veiligheid allerlei partijen (infraproviders, verladers, vervoerder, waterschappen, ..aan tafel, maar niet de VR’s Hybride moderne en voertuigen, nieuwe aandrijving: maar geen info over Paradox 2: Vb Infobijeenkomst emplacementenveiligheid voor gemeenten/VR’s1 persoon uit VR aanwezig Vb risicoprofielen Vr’s maken risicoprofielen tbv incidenttype water, maar gebruiken incident databases RWS niet en hebben geen aandacht voor trends zoals grotere schepen, toename van passagiers-beroepsvaart kruisend verkeer Paradox 3: Vb LNG incidentbestrijding: lng inc. bestrijding staat, zij het laat, toch eindelijk op de kaart, maar middelen vanuit branche, ministerie, VR’s om inzettechnieken/tactieken, protocolen, gevarenkaarten, zijn afwezig Vb tunnelveiligheid: tunnelstandaard voor veiligheidmaatregelen in niet-rijkswegtunnel is nuttig, maar middelen vanuit wegbeheerders, ministerie, VR’s om landelijke tunnel standaard aan te passen worden niet gevonden.

Blok 1: Kennis Paradox 2: VR’s willen van alles weten, maar gaan tegelijkertijd nauwelijks op (be)zoek Paradox 2: Vb Infobijeenkomst emplacementenveiligheid voor gemeenten/VR’s1 persoon uit VR aanwezig Vb info bijeenkomst ministerie rondom Basisnet VGS: ook hier 1 persoon uit VR’s aanwezig Vb infobijeenkomst H2: ook hier 1 persoon aanwezig Vb risicoprofielen Vr’s maken risicoprofielen tbv incidenttype water, maar gebruiken incident databases RWS niet en hebben geen aandacht voor trends zoals grotere schepen, toename van passagiers-beroepsvaart kruisend verkeer Paradox 3: Vb LNG incidentbestrijding: lng inc. bestrijding staat, zij het laat, toch eindelijk op de kaart, maar middelen vanuit branche, ministerie, VR’s om inzettechnieken/tactieken, protocolen, gevarenkaarten, zijn afwezig Vb tunnelveiligheid: tunnelstandaard voor veiligheidmaatregelen in niet-rijkswegtunnel is nuttig, maar middelen vanuit wegbeheerders, ministerie, VR’s om landelijke tunnel standaard aan te passen worden niet gevonden.

Blok 1: Kennis Paradox 3: Branche en VR’s vinden veiligheid essentieel, maar kennisontwikkeling wordt nauwelijks gefaciliteerd Paradox 3: Vb LNG incidentbestrijding: lng inc. bestrijding staat, zij het laat, toch eindelijk op de kaart, maar middelen vanuit branche, ministerie, VR’s om inzettechnieken/tactieken, protocolen, gevarenkaarten, verspreidngsgedrag, zijn afwezig Vb tunnelveiligheid: tunnelstandaard voor veiligheidmaatregelen in niet-rijkswegtunnel is nuttig, maar middelen vanuit wegbeheerders, ministerie, VR’s om landelijke tunnel standaard aan te passen worden niet gevonden.

Blok 1: Kennis De door de VR’s zo gewenste rol van veiligheidsadviseur is geen sinecure in het transportdomein

Blok 1: Kennis De door de VR’s zo gewenste rol van veiligheidsadviseur is geen sinecure in het transportdomein veiligheidsregio