Startbijeenkomst Landelijk Expertisecentrum Transportveiligheid Blok 1: Kennis Dr.ir. Nils Rosmuller (Lector Transportveiligheid)
Inleiding: Informatieverwerking Rasmussen (1979); Reason (1990) Knowledge based: volledig bewust v eigen handelen en gevolgen Rule based: voorbereid handelingsrepertoire, gematigd bewust Skill based: nauwelijks bewust v eigen handelen en gevolgen Knowledge based Skill based Ondeskundig of incidentele gebruiker Ervaren, reguliere gebruiker Nieuwe omgeving Bekende omgeving
Blok 1: Kennis Paradox 1: Transportbranche verwacht veel van VR’s, maar is tegelijkertijd spaarzaam met het verstrekken van informatie aan VR’s Paradox 1: vb lng: bedrijfslevenwe weten alles van lng, maar info is nooit gedeeld. Vb druppellekkages bedrijfsleven heeft allerlei maatregelen hiertoe, maar info is niet gedeeld met VR’s Vb landelijk overleg nautische veiligheid allerlei partijen (infraproviders, verladers, vervoerder, waterschappen, ..aan tafel, maar niet de VR’s Hybride moderne en voertuigen, nieuwe aandrijving: maar geen info over Paradox 2: Vb Infobijeenkomst emplacementenveiligheid voor gemeenten/VR’s1 persoon uit VR aanwezig Vb risicoprofielen Vr’s maken risicoprofielen tbv incidenttype water, maar gebruiken incident databases RWS niet en hebben geen aandacht voor trends zoals grotere schepen, toename van passagiers-beroepsvaart kruisend verkeer Paradox 3: Vb LNG incidentbestrijding: lng inc. bestrijding staat, zij het laat, toch eindelijk op de kaart, maar middelen vanuit branche, ministerie, VR’s om inzettechnieken/tactieken, protocolen, gevarenkaarten, zijn afwezig Vb tunnelveiligheid: tunnelstandaard voor veiligheidmaatregelen in niet-rijkswegtunnel is nuttig, maar middelen vanuit wegbeheerders, ministerie, VR’s om landelijke tunnel standaard aan te passen worden niet gevonden.
Blok 1: Kennis Paradox 2: VR’s willen van alles weten, maar gaan tegelijkertijd nauwelijks op (be)zoek Paradox 2: Vb Infobijeenkomst emplacementenveiligheid voor gemeenten/VR’s1 persoon uit VR aanwezig Vb info bijeenkomst ministerie rondom Basisnet VGS: ook hier 1 persoon uit VR’s aanwezig Vb infobijeenkomst H2: ook hier 1 persoon aanwezig Vb risicoprofielen Vr’s maken risicoprofielen tbv incidenttype water, maar gebruiken incident databases RWS niet en hebben geen aandacht voor trends zoals grotere schepen, toename van passagiers-beroepsvaart kruisend verkeer Paradox 3: Vb LNG incidentbestrijding: lng inc. bestrijding staat, zij het laat, toch eindelijk op de kaart, maar middelen vanuit branche, ministerie, VR’s om inzettechnieken/tactieken, protocolen, gevarenkaarten, zijn afwezig Vb tunnelveiligheid: tunnelstandaard voor veiligheidmaatregelen in niet-rijkswegtunnel is nuttig, maar middelen vanuit wegbeheerders, ministerie, VR’s om landelijke tunnel standaard aan te passen worden niet gevonden.
Blok 1: Kennis Paradox 3: Branche en VR’s vinden veiligheid essentieel, maar kennisontwikkeling wordt nauwelijks gefaciliteerd Paradox 3: Vb LNG incidentbestrijding: lng inc. bestrijding staat, zij het laat, toch eindelijk op de kaart, maar middelen vanuit branche, ministerie, VR’s om inzettechnieken/tactieken, protocolen, gevarenkaarten, verspreidngsgedrag, zijn afwezig Vb tunnelveiligheid: tunnelstandaard voor veiligheidmaatregelen in niet-rijkswegtunnel is nuttig, maar middelen vanuit wegbeheerders, ministerie, VR’s om landelijke tunnel standaard aan te passen worden niet gevonden.
Blok 1: Kennis De door de VR’s zo gewenste rol van veiligheidsadviseur is geen sinecure in het transportdomein
Blok 1: Kennis De door de VR’s zo gewenste rol van veiligheidsadviseur is geen sinecure in het transportdomein veiligheidsregio