Towards a better understanding of the psychological processes which lead to the incidence of depressive disoders: a prospective study Ik ben Marjolein.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Niels Chavannes MD PhD Associate Professor
Advertisements

REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode, Cop 2009 Steven Nijhuis Hogeschool Utrecht.
Presentatie Artikel Traditionele Chinese Geneeskunde
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Palliatieve zorg Alexander de Graeff, internist-oncoloog
1 Is MST Kosten - Effectief?  Jan J. v. Busschbach, Ph.D. –Viersprong Institute for studies on Personality Disorders –Erasmus MC Afdeling Medisch Psychologie.
Probleemgedrag, richtlijn NVVA 2008
Strong authentication via SURFconext Walter van Dijk.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Neurosurgical treatment of Parkinson’s disease
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/006] thema: to a prisoner – Amnesty International can-do : kan korte tekst schrijven volgens een vast format ©
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Criteria for Invasive management Acute Coronary Syndromes (ACS) in patients presenting without persistent ST-segment elevation Eduard van den.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Sociale ongelijkheid in het leerplichtonderwijs, met specifieke aandacht voor het secundair onderwijs Studiedag VFO/SSL - 22 november Jan Van Damme,
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
G2020 Dr. T.G.J. Derks, kinderarts metabole ziekten Prof. Dr. DJ Reijngoud, biochemicus Duurzame Zorg/Intramurale Zorg
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
Bayes, Bias en Boerenbedrog. Diagnostiek Diagnostiek Trial-interpretatie Trial-interpretatie.
A historical database: finding our possibilities and limits Case: Oosterhesselen Erwin H. Karel/Richard Paping (Digital Humanities Pitch April.
NINE TRUTHS ABOUT EATING DISORDERS Truth #1: Many people with eating disorders look healthy, yet may be extremely ill. Truth #2: Families are not to blame,
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Association between Advanced Glycation End products
Mylène Böhmer, Promovendus Marlies Valstar, AVG, PhD
Disclosure belangen NHG spreker
Key Process Indicator Sonja de Bruin
E-Vita HF Effectiveness of an interactive web-based platform and a disease specific information website in patients with heart failure: a 3-arm randomized.
Past Simple vs Present Perfect
De taaltaak
Betrekkelijk voornaamwoorden
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Verlangen naar God Longing for God
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
A Healthy sense of Trust
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
Disclosure belangen NHG spreker
The well-being of incarcerated mothers in the Netherlands
ACTmodel van psychopathologie
English 23 April 2018.
Gebruikersbijeenkomst SOWISO
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
Dynamic Architecture What about you?
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Past simple vs present perfect
Transcript van de presentatie:

Towards a better understanding of the psychological processes which lead to the incidence of depressive disoders: a prospective study Ik ben Marjolein Fokkema, ik werk bij Klinische Psychologie bij de VU. Ik heb me sinds het afgelopen jaar onder andere bezig gehouden met dit onderzoek. Het onderzoek komt er in het kort op neer dat we een groep studenten in het onderzoek gedurende twee jaar volgen om meer inzicht te krijgen in het proces dat aan een depressie voorafgaat.

Schedule Theoretical and practical framework Research design Discussion, remarks and questions Hebben aanwezige studenten het vak preventie gevolgd?

Prevalence of mood disorders (%) Men Women Total Last year Ever Mood disorders 5,7 13,6 9,7 24,5 7.6 19,0 Depressive disorder 4,1 10,9 7,5 20,1 5,8 15,4 Dysthymic disorder 1,4 3,8 3,2 8,9 2,3 6,3 Bipolar disorder 1,1 1,5 2,1 1,8 Minor depression Depressie komt veel voor, heeft een hoge ziektelast en brengt hoge maatschappelijke kosten met zich mee. Er zijn echter goede behandelingen voor depressie.

Andrews et al. (2004) Current situation in treatment mood disorder: Coverage: 60%. Effective coverage: 34% Result: 15% YLD averted Possible maximum with evidence based treatment Coverage: 100% Effective coverage: 100% Result: 35% YLD averted

Prevention Prevention to reduce the burden of disease Universal prevention seems to have little effect Conclusion: selective prevention! Selecting: who and when? There’s a gap in emperical knowledge of processes which lead to the incidence of depression Beperkingen bestaande studies over ontstaan van een depressie: crossectioneel; uitgevoerd onder patienten met een bestaande depressie; maken gebruik van een zelfbeoordelingsinstrument (vragenlijst) om de aanwezigheid van een depressieve studie vas te stellen.

Alloy at al. (1999 & 2006) Prospective study Diagnostic interview High Risk approach But: Just cognitive model Participants with lifetime depressive disorder in study Enkele studies voorhanden die prospectief de incidentie van depressie onderzoeken (dus langere tijd respondenten zonder eerdere depressieve stoornis volgen) en gebruik maken van een diagnostisch interview.

Research design Testing different theoretical models High Risk approach Diagnostic interview First-ever incidence Prospective (longitudinal) study

Theoretical models: crietria De model should be clearly described in the existing literature. There is (some) emperical support for the model. It is possible to operationalize the key elements of the model. Preferably, there’s an association between the model and an intervention for depression.

Theoretical models Learned helplessness-theory (Abramson et al., 1978) Cognitive theory (Beck, 1967 & 1976) Theory of the ruminating response style (Nolen-Hoeksema, 1993 & 2000) Attachment theory (Bowlby, 1969 & 1988) Behavioral theory (Lewinsohn, 1985) Interpersonal theory (Joiner, 2002)

High Risk approach Large group of first-year students is invited to fill out an online questionnaire High Risk-group is selected for participation in the study Low Risk-group is selected as a controlgroup

High Risk approach Measured concepts (risk): Self Esteem (RSES; Rosenberg, 1965) Mastery (Mastery Scale; Pearlin & Schooler, 1978) Automatic Thoughts (ATQ; Hollon & Kendall, 1990) Worrying (PSWQ; Meyer et al., 1990) Attachment Style (AAS; Collins & Read, 1990) Childhood trauma and parental psychopathology (Subscale of NEMESIS questionnaire; Bijl et al., 1998)

High Risk approach Measured concepts (other) Depressive symptoms (CES-D; Ensel, 1986) Anxiety symptoms (HADS; Zigmond & Snaith, 1983) Neuroticism (NEO-FFI; Costa & McRea, 1992) Demografic characteristics

High Risk approach Every concept is measured by a questionnaire Of every ‘risk’questionnaire the 10% participants scoring highest is selected (HR-group, ±50% of respondents) Participants scoring among the 60% lowest scores of every questionnaire are selected (LR-group, ±15% of respondents)

Diagnostic interview Depressive and anxiety disorders are measured with the CIDI-interview (WHO, 1997) Interview at baseline

Incidence Only first-ever cases are included. Participants without a current or lifetime diagnoses of depression are included in the study

Research design: prospective study Participants will be followed for 2 years Every 6 months a measurement (total of 5): At baseline, after 1 and 2 years participants fill out a questionnaire and are interviewed In between, participants fill out a questionnaire every 6 months

Preliminary results 481 of the 2815 invited students filled out the questionnaire Of 481 participants ±50% are in the HR-group and ±15% in the LR-group 214 partcipants were interviewed 152 of the interviewed participants did not have a depressive disorder (current or lifetime) 115 participants are included in the study up ‘till now

Preliminary results At this moment, we’re still including participants (participants are filling out questionnaires and are being interviewed) We hope to include 300 participants and follow them for 2 years First follow-up measurement: end of april

Discussion Questions or remarks?