Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Het gaat om onderwijs! Welkom! Workshop Professionele Leer Gemeenschap
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Gemeente Rotterdam Jeugd en Onderwijs 30 januari 2013 Informatiebijeenkomst PO Integrale beschikking
Borging van zomerscholen Ton Klein Bijeenkomst zomerscholen 13 oktober 2011.
Het leerkansenprofiel in Den Haag
Onderwijsachterstandenbeleid succesvol?
Streven naar meer levensecht leren in de brede school Uitwisselingsdag Proefprojecten Brede School Vlaanderen en Brussel, 4 oktober 2007 Drs. Marja Valkestijn.
Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -
Workshop LEA conferentie Oberon, 5 november 2008 Van overleg naar afspraken naar resultaten.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Dordtse agenda “VVE en verder!” Wat pakken partners en gemeente n.a.v. de bestandsopname in 2011 en 2012 aan? Presentatie t.b.v. G33/G4 6 december 2011.
SCHAKELKLASSEN LOKAAL EDUCATIEVE AGENDA 12 JANUARI 2010.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Onderwijstijdverlenging
Schakelklassen Plaats in het lokaal onderwijsbeleid Sjak Rutten, Sardes.
Transdisciplinaire projecten
Ervaringen Implementatie in Nederland
Jeugd en Onderwijs 29 januari 2013
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Zakelijke ouderavond november Een terugblik Het heden De toekomst.
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
De Staat van de WMO- werkplaats Toekomstperspectief tussen onderzoek, beleid en praktijk Kim Putters Sociaal en Cultureel Planbureau Oktober, 2015.
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Wies Dinsbach onderzoeker Art.1 NDN bijeenkomst ‘Effectieve bouwstenen voor antiracismebeleid’ Monitor Rassendiscriminatie 2009.
1© GfK | De Nederlandse Investeringsmonitor | November 2015 De Nederlandse Investeringsmonitor © GfK | November 2015.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
ALV - sessie Financiën November
Camille Coussée 1 BaTP B2 DEPRESSIE PREVENTIE.  Betekenis: voorkomen van een ziekte  Doel:  meer kwaliteit van leven  mensen minder/korter ziek 
VIAVINCI PRIMO Opleiding Taalexpert Keuzemodule NT Blok 6 Taaldoelen, leerstof en toetsing / NT1,NT2 en effectief onderwijzen / Taalbeleid 20 april.
Masterclass onderwijstijdverlenging (OTV) voor beginners Ton Klein (Oberon) Hanny Voskuylen (pl. Zomerschool Leeuwarden) Bodes Kroes (Gemeente Leeuwarden)
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Werkconferentie `... Respijt op maat Drenthe’ Uitkomsten onderzoek Respijtzorg.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink1 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar Themadag LOGOPEDIE VOORSCHOOLSEPERIODE (deel 2)
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Monitoring OPO-PCBO Tytsjerksteradiel Schooljaar
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Pilot project Gemeente Gennep
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Vragenlijst sociale media en beeldscherm gebruik
De Wet hergebruik overheidsinformatie en de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen Aad van Tongeren Fobid/KB 17 november 2016.
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Hoofd- en onderaannemerschap
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Zin in meten??.
Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
GOAB ondersteuningstraject
Onderwijsachterstandenbestrijding. Schakelklassen, NT2 en VVE
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
Leiding geven aan school ontwikkeling
Verschillen in onderwijskansen
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Transcript van de presentatie:

Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging Een inventarisend onderzoek

G37 bijeenkomst 5 oktober 2017 Karin Hoogeveen

Vraag van OCW Representatief beeld van aard en omvang van onderwijstijdverlengingsprogramma’s in het primair onderwijs in Nederland, waar ook inzicht in geldstromen en doelen deel van uitmaken. Beschrijving van voorbeelden van kwalitatief goede aanpakken. Overzicht van behoeften van gemeenten en schoolbesturen bij het opzetten en uitvoeren van onderwijstijdverlengingsprogramma’s.

Onderzoeksaanpak Kwantitatief (landelijk dekkend, representatief) Telefonische inventarisatie onder alle 341 Nederlandse gemeenten met GOAB Vragenlijst per vorm OTV onder gemeenten Vragenlijst per vorm OTV onder uitvoerende scholen/organisaties Kwalitatief Goede voorbeelden o.b.v. werkzame elementen 10 bezoeken aan OTV-projecten Portretten

Welk percentage van de gemeenten heeft OTV? Toelichting: Onze inventarisatie laat zien dat OTV: In 100% van de G4 voorkomt In ongeveer 80% van de G37 In ongeveer 60% van de G86 En in minder dan 10% van de overige gemeenten. Totaal: in 99 gemeenten, dat is ongeveer 30% (van de 315 gemeenten die we spraken) Ca. 80% van de GOAB-middelen gaat naar VVE. OTV komt in 99 gemeenten voor en dan vooral in de grote gemeenten: in alle G4 en in ongeveer 80% van de G37.

Percentage van de G37 met een bepaalde voorziening Van meest naar minst voorkomend: Schakelklas Verlengde schooldag Weekendschool Zomerschool Kopklas Toelichting: Van de G37 heeft 79% een schakelklas etc. Meest voorkomend in de G37 zijn dus schakelklassen, gevolgd door verlengde schooldag in ongeveer de helft van de gemeenten. Zomerscholen, weekendscholen en kopklassen komen minder vaak voor: in minder dan een derde van de gemeenten.

Aantal vormen OTV in G37 Toelichting: Er is veel variatie in de G37 in het aantal vormen otv dat er in de gemeente is. Belangrijk: Het gaat hier om gemeenten die hebben aangegeven OTV te hebben, en niet om de gemeenten zonder OTV. Sommige gemeenten hebben 1 vorm, andere gemeenten 6. In de G4 zijn de meeste vormen van otv tegelijkertijd aanwezig (5 of 6). Het meest voorkomend is drie vormen van otv. Hoe groter de gemeente, hoe meer projecten Onderscheiden vormen: schakelklas, verlengde schooldag, kopklas, zomerschool, weekendschool

Schakelklassen Meest voorkomende variant OTV In 89 gemeenten (alle G4, 75% G33, 50% G86) Deeltijdvariant meest voorkomend, daarna voltijd en VSD Bijna altijd voor nieuwkomers én niet-nieuwkomers Focus op taal Leerpotentie vaak selectiecriterium Gefinancierd uit OAB-budget, aangevuld met middelen schoolbestuur

Kopklassen In 11 gemeenten, bovenschools georganiseerd Specifieke doelgroep Focus op taal, met als doel hoger uitstroomniveau Leerpotentie belangrijk criterium Relatief duur: zo’n 40.000 euro per klas Gefinancierd uit OAB en middelen van schoolbesturen

Verlengde schooldag In 1 op de 12 gemeenten (met name G4 en G33) Grootste deel is schoolgebonden Deelname meestal vrijwillig Selectie op taal en leerpotentie, maar doelen vaak ook op sociaal-emotioneel gebied en vergroten kennis van de wereld In tegenstelling tot schakelklas wordt minder vaak van methode gebruik gemaakt Gemeente belangrijkste financier

Zomerscholen In 1 op de 12 gemeenten (alle G4, 40% van G33) Vrijwel altijd bovenschools georganiseerd Vaak bedoeld voor bovenbouwleerlingen Aandacht voor taal, meestal gecombineerd met excursies In meeste gevallen mede gefinancierd uit OAB

Weekendscholen In 13 gemeenten (met name G4 en G33) Bovenschools georganiseerd Vaak voor groep 6 en 7 Minder focus op taal, meer op beroepsoriëntatie, sociale vaardigheden, kunst en cultuur Gastdocenten in plaats van leerkrachten Sponsoren en bedrijfsleven belangrijke financiers

Voorzieningen vergeleken Schakelklassen en VSD schoolgebonden, zomer/weekendscholen en kopklassen bovenschools Schakelklassen deeltijd/voltijd vaker voor onderbouw; VSD, zomerschool en weekendschool vaker voor bovenbouw Focus op taal sterkst bij schakelklassen, minst sterk bij weekendscholen. Evaluatie altijd naar proces en globale opbrengsten, bij schakelklassen en kopklassen het vaakst ook leerlingprestaties Gemeente vaak belangrijkste financier, aangevuld met middelen schoolbesturen. Bij weekendscholen ook vaak sponsoren en bedrijfsleven.

Samenvattende conclusies OTV vooral in grote gemeenten Schakelklassen veruit grootste groep Helft van gemeenten stelt geen gemeentelijke doelen Doorgaans weinig afstemming tussen voorzieningen Kleine groepen (max. 15) Professionele aanpakken Deskundige professionals Monitoring en evaluatie van leeropbrengsten het minst voorkomend

Reflectie o.b.v. kenmerken effectief onderwijs Duidelijke, realistische en haalbare doelen: op gemeentelijk niveau verbeterpunt Homogene doelgroep: wel voor verplichte OTV, minder voor vrijwillige Motivatie bij leerlingen: speelt vaak een rol Deskundige leerkrachten: expertise taalonderwijs, ervaren leerkracht, communicatief, vakkennis (bij VSD, zomerschool), NT2? Doorgaande lijn is aandachtspunt Continuïteit is probleem (financiering)

Weet u dat Sardes ook ruimtes verhuurt voor bijeenkomsten en vergaderingen?