Ongeschreven en geschreven bronnen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Examenvoorbereideing
Advertisements

Redeneren over bronnen
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
Totale communicatie Juli Totale communicatie Juli 2009.
Pieter Houten Afmelden of prangende vragen: Totale paniek: Dr. R. Strootman Donderdag 15:00 tot 17:00 Drift 10.
Objectieve en subjectieve onveiligheid
tekstsoort, -doel + tekstvorm
Omgaan met geschiedenis
PROBLEMEN OPLOSSEN.
Introductie in de Geschiedenis van de Oudheid
ABC van het geloof Soms doen mensen alsof het een soort hogere wiskunde is, het geloof in God de Drie-enige. Met een simpel sommetje kom je niet uit:
Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Fictie hoofdstuk 2 VMBO 3A 27 januari 2014.
Bedrijfsnaam/Logo. Foto Product Bron: Logo Technologiebeschreibung Tekst in Duits of Engels* Max. 5 regels Evt. met beeld dat inhoud ondersteunt Denk.
1 Powerpoint met audio 2 Inhoud Stap 1: sheets maken Stap 2: audio-opname voorbereiden Stap 3: audio-opname maken Stap 4: evalueer.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Introductie Oudheid 2012 Mounir Lahcen. Ongeschreven bronnen Natuurlijke Archeologische Geschreven bronnen Literaire teksten (historiografie, poëzie,
Inleiding in de Module R. Hoijtink. Met welke gevoelens associeer je deze beelden? Vrijheid, vakantie, succes, natuur, avontuur, rust. Kortom alles wat.
Lezen Nu Nederlands.
Heylen K., Tratsaert K., Winters S. Verbrugghe Eva 1 BaSW C Informatievaardigheden.
Natuurkunde overal H2 Licht en geluid
De Romeinen (500 v. C. – 476 n. C.) Deel 1: de invloed van de Romeinse beschaving op onze cultuur (pp. 2-3)
Feiten, meningen en argumenten
Bronnen bekijken.
Bronnen controleren…. Hoe doe je dat? K=Kwaliteit O=Oorsprong D=Doel A=Actualiteit K=Kwantiteit.
Identiteit 2.0 Bron afbeelding:
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Begrijpend leesstrategieën, verbanden, signaalwoorden
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
S/K/L 2.6 MAKEN VAN EEN TV-JOURNAAL, OBJECTIEF EN SUBJECTIEF, KRITISCH KIJKEN.
Waarom kritisch denken?. WAAROM KRITISCH DENKEN? Kritisch denken is één van de 21 ste eeuwse vaardigheden nodig om vlot te functioneren in onze samenleving.
Groep 6 Begrijpend lezen
Oktober (1928) Sergei Eisenstein
5 hulpvragen.
Social media Namen: Leigh Cairo & Savannah Esajas Klas: 4FD
Ongeschreven en geschreven bronnen
S/k/l 1.6 Kritisch kijken.
1. Kan je objectief kijken?
Bronnen en onderzoeksvragen
Filips II vs. Willem van Oranje
Ongeschreven en geschreven bronnen Aflevering 3
Blok 2 Mijn familie Deelvragen: Uit welke familie kom ik?
Paragraaf lezen h5 Feiten, meningen en argumenten
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Gesprekstechnieken Les 3.
Informatieve teksten Hoe begrijp ik een informatieve kijk-/luistertekst en hoe kan ik opvattingen en bedoelingen uit taal- en beeldgebruik afleiden?
Feiten en meningen Hoe herken ik feiten en meningen in een tekst en weet ik wat het verschil tussen beide is? NU Nederlands 2F.
Informatieve teksten Hoe herken ik informatieve teksten en weet ik waarover de schrijver mij wil informeren? NU Nederlands 2F.
Waarom kritisch denken?
Geschiedenis 3de jaar.
geluidsdemping Aan het einde van de les moet je in staat zijn om:
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Les 2 Lezen 3.3 en 4.1.
Drones in het leger? Nederlands en maatschappijleer 4 havo
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Blok 2 Mijn familie Deelvraag: Uit welke familie kom ik en hoe kom ik te weten hoe het vroeger was?
Ongeschreven en geschreven bronnen Aflevering 1
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Bronnen beoordelen op bruikbaarheid. Stap 1 Wat is de (onderzoeks)vraag? De bron moet passen bij de vraag die je gaat beantwoorden.
Gerben Scholman, Davy Westra, Stef kaptein, Matthijs Roozendaal
Hoe leer je geschiedenis?
Representatief voor…. ‘wat’ of ‘wie’?
§ 1.3: Egypte, revolutie in een natiestaat
Vaardigheden Bron en vraagstelling.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Louis Vandenberghe BaSW
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
Transcript van de presentatie:

Ongeschreven en geschreven bronnen Aflevering 5 Bruikbaar?

Voorwerpen en bouwwerken Is de bron bruikbaar? Vele (algemeen) = Representatief JA Voorwerpen en bouwwerken Feiten = objectief (-) JA Eén / enkele (uniek) = Niet representatief NEE Ongeschreven bronnen Meningen op basis van feiten = informatief (±) JA Sterk beïnvloed door meningen niet op basis van feiten = subjectief (+) NEE Eén / enkele (uniek) = Niet representatief NEE Vele (algemeen) = Representatief JA Beeld en geluid Levende personen Meningen op basis van feiten = informatief (±) JA Sterk beïnvloed door meningen niet op basis van feiten = subjectief (+) NEE Vele (algemeen) = Representatief JA Eén / enkele (uniek) = Niet representatief NEE

Teksten met vooral meningen en gevoelens Is de bron bruikbaar? Documenten Feiten = objectief (-) JA Vele (algemeen) = Representatief JA Eén / enkele (uniek) = Niet representatief NEE Geschreven bronnen Informatieve teksten Sterk beïnvloed door meningen niet op basis van feiten = subjectief (+) NEE Eén / enkele (uniek) = Niet representatief NEE Vele (algemeen) = Representatief JA Meningen op basis van feiten = informatief (±) JA Teksten met vooral meningen en gevoelens Sterk beïnvloed door meningen niet op basis van feiten = subjectief (+) NEE Meningen op basis van feiten = informatief (±) JA Vele (algemeen) = Representatief JA Eén / enkele (uniek) = Niet representatief NEE