Aan de slag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het doen van onderzoek in klas 4
Advertisements

Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
BattleBots The school battle.
Didactische werkvormen
Workshop ‘Competenties’
Ideeontwikkeling Werkcollege 1: -Context -Probleem.
Welkom! Media & Creativiteit Les 7. Wat is er in het nieuws?
Identiteit CMDMEC01-2 les 3 (4)
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Reflectie.
Planning Dinsdag 4 september 10:00-11:30 Kick Off en Briefing Little Chicken (GDD), Butterfly Games (GAR), IJsfontein (IAD) Woensdag 5 september 11:30-13:00.
Pass’t Montessorionderwijs ?
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Doel Workshop Hoe organiseer je keuzedelen binnen je opleiding?
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
ENW Design team: ‘Blended leren in de lerarenopleiding’ Project titel: ‘Shaken, not stirred: Hertekenen van het klassikale instructiemodel naar een blended.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
TECHNISCH ONTWERPEN TECHNISCH ONTWERPEN.
Jeannette van Nieuwkoop
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Bijeenkomst September 2015
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Evaluatie Cursus.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Burgerschap bij het Koning Willem I College Lidy van Oers | netwerk burgerschap | 18 mei mei 2016.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Programma vandaag Economieprogramma Onderneem ! Jaarrooster Kennis ophalen De Grote Verandering Stage-opdracht.
Informatieavond vakkenpakketten Welkom. Informatieavond vakkenpakketten Welkom.
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
23 maart 2017 profilering.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
LOB zeven stappen naar succes
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
Kennis delen.
Aan de slag.
Burgerschap bij het Koning Willem I College
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Profiel- en keuzedelen kiezen
Petra van Dam/ Karlijn van der Sluis
Design Thinking Immo Dijkma
Gesprekstechnieken Les 3.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Design Thinking Immo Dijkma
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
Netwerkweek Health and Happiness 3 t/m 7 December
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Transcript van de presentatie:

Aan de slag

Onderweg met keuzedelen ‘Interdisciplinair werken en keuzedelen: een efficiëntieslag?’ 13 oktober 2017

Interdisciplinair leren en werken Context De wereld verandert snel Beroepen komen en gaan Grenzen tussen beroepen en banen vervagen Samenwerken met andere disciplines Gebruik maken van elkaars talenten, nieuwsgierigheid opwekken, over grenzen heen kijken

Interdisciplinair leren en werken Doelen Studenten leren gemeenschappelijk verantwoordelijkheid te dragen voor het resultaat. Ze brengen hun specialistische kennis in naast de kennis en inbreng van anderen. Ze kunnen aan integrale oplossingen werken, waarbij ze tegelijkertijd 21e -eeuwse vaardigheden (kritisch creatief denkvermogen, samenwerken, ondernemend gedrag, mediawijsheid, etc.) verwerven (Leren voor de Toekomst). Studenten leren om te gaan met diversiteit, duurzaamheid en wereldburgerschap. Ze maken gebruik van talenten en eigenschappen van hun teamleden. Ze ontwikkelen een proactieve houding, naast creativiteit en oplossingsvermogen in combinatie met een kritische/flexibele werkhouding.

Interdisciplinair leren en werken Vormgeving Niveau 4 opleidingen: deelname aan interdisciplinair project binnen Het Techniek Atelier (HTA) HTA is nog geen onderdeel van het kwalificerende deel van de deelnemende opleidingen 2 dagen per week, 10 weken lang Apart ingerichte ruimte met plek voor meer dan 100 studenten Groeimodel (aantal deelnemende studenten en afdelingen zal groeien) Er wordt gewerkt met échte opdrachten van Een instelling Een bedrijf (Lokale) overheid Het Koning Willem 1 College zelf

Het Techniek Atelier

@TechniekAtelier Facebook

ICE model 26 september 2017 De Pit De cockpit. Reflecteren op en plannen van het creatieve proces. De Prikkel De aanleiding. De prikkel kan een probleem, droom, thema of een opdracht zijn. De Context Verhelderen van de prikkel. Informatie verzamelen, onderzoek doen en analyseren. De Vraag Formuleren van toekomstdroom en kernvraag.  Opstellen van een briefing.  Het Idee Brainstormen, bedenken van zoveel mogelijk alternatieven en kiezen van een basisidee. De Oplossing Uitwerken van het basisidee tot een oplossing met behulp van feedback en prototyping. De Pitch Overtuigend presenteren van de gekozen oplossing.   Bovenstaande stappenplan is eenvoudig te plaatsen binnen het ICE-model. In kaart brengen (unieke) vraag van de klant/opdrachtgever – dit zijn de prikkel, context en vraag. Na deze stap volgt een briefing met de klant om te checken of de vraag exact in kaart is gebracht. Zonder goede vraag wordt de uitkomst uiteraard onvoldoende. Er zal gewerkt worden met hoofdvraag en deelvragen (bijvoorbeeld op het niveau van de diverse opleidin­gen). Zo komt én het interdisciplinaire én het vak in samenhang aan bod. De uitkomsten van deze drie stappen worden formeel goedgekeurd door de klant. Opstellen van een ontwerp – dit is het idee en de oplossing. Ook hier wordt gewerkt met hoofdidee en deelideeën en hoofdoplossing en deeloplossingen. In lijn met het werken van hoofdvraag en deelvragen. In deze stap vinden één of meerdere briefings met de klant plaats. De uitkomst van deze stap wordt (eveneens) formeel goedgekeurd door de klant. Maken implementatieplan – dit is onderdeel van de oplossing en deeloplossing. Voorbereiden van implementatie - dit is onderdeel van de oplossing en deeloplossing. Bijdrage leveren aan implementatie/prototype ontwikkelen - dit is onderdeel van de oplos­sing en deeloplossing. In deze stap vinden één of meerdere briefings met de klant plaats. Evalueren van implementatie – tijdens de pitch wordt de oplossing en deeloplossingen gepresenteerd aan de klant. Tevens vindt er evaluatie plaats.

Huidige wijze van beoordelen Gericht op product en proces Gekoppeld aan de fasen van het ICE-model (Innovation, Creativity en Entrepeneurship) Eindbeoordeling onvoldoende – voldoende – goed: naar onderwijsafdeling Zelfbeoordeling, beoordeling door docent/coach en door opdrachtgever (product) Beoordeling is ontwikkelingsgericht Het gesprek naar aanleiding van beoordeling is essentieel

Interdisciplinair werken en keuzedelen Efficiëntie bereiken: keuzedeelverplichting koppelen aan interdisciplinair werken Verschillende mogelijke scenario’s Vandaag: 2-tal scenario’s met elkaar verkennen voor- en nadelen in kaart brengen ideeën uitwisselen en inspiratie opdoen

Keuzedelen binnen KW1C Collegebrede keuzedelen geselecteerd op basis van de ambities van het college Overlappende keuzedelen Overig, totaal 123 keuzedelen Voorbereiding HBO (K0125) Duurzaamheid in beroep A t/m D (K0028 t/m K0031) Ondernemerschap: oriëntatie op ondernemerschap (K0080) en ondernemerschap (K0165) Ondernemend gedrag niveau 1,2 (K0211) en niveau 3,4 (K0072) Lean en Creatief (K0512) Extra vreemde Taal in de beroepscontext (Engels, Duits, Frans, Spaans) op verschillende niveau’s 26 september 2017

Uitgangspunten Twee configuraties per opleiding met minimaal 1 collegebreed keuzedeel Examinering collegebrede keuzedelen uiteindelijk dezelfde: gefaseerde invoering Afstemming tussen overlappende keuzedelen Eigen materiaal is ontwikkeld maar wordt beperkt ingezet Werkgroepen nu aan zet Beleid is inkoop van examens Rapportagecentrum ontwikkeld 26 september 2017

Werkwijze 2 tafels met elk 1 scenario centraal Per tafel 1 gespreksleider Voor- en nadelen, suggesties, ervaringen met interdisciplinair werken en keuzedelen en overige ideeën noteren op flip-over 2 rondes van 10 minuten, tussentijds wisselen van tafel Korte samenvatting per gespreksleider na afloop Afronding: wat neem je mee?

Collegebrede keuzedelen aanbieden binnen een interdisciplinair project 26 september 2017 Scenario 1 Collegebrede keuzedelen aanbieden binnen een interdisciplinair project Definitie collegebrede keuzedelen: keuzedelen die binnen het KW1C zijn ontwikkeld en die voor alle opleidingen gekoppeld zijn. Te denken valt aan: duurzaamheid, ondernemend gedrag, lean en creatief, MVT. Daarnaast worden er 123 keuzedelen aangeboden.

Een apart keuzedeel interdisciplinair werken aanvragen en ontwikkelen Scenario 3 Een apart keuzedeel interdisciplinair werken aanvragen en ontwikkelen

Samenvatting Opbrengsten per scenario Voordelen Nadelen Ideeën Mogelijkheden om keuzedelen te koppelen aan innovatieve onderwijsvormen? Reflectie: hoe kan dit toegepast worden binnen eigen onderwijssetting?

Afronden

Edith Vissers e.vissers@kw1c.nl Cécile Winnubst c.winnubst@kw1c.nl