Aan de slag
Onderweg met keuzedelen ‘Interdisciplinair werken en keuzedelen: een efficiëntieslag?’ 13 oktober 2017
Interdisciplinair leren en werken Context De wereld verandert snel Beroepen komen en gaan Grenzen tussen beroepen en banen vervagen Samenwerken met andere disciplines Gebruik maken van elkaars talenten, nieuwsgierigheid opwekken, over grenzen heen kijken
Interdisciplinair leren en werken Doelen Studenten leren gemeenschappelijk verantwoordelijkheid te dragen voor het resultaat. Ze brengen hun specialistische kennis in naast de kennis en inbreng van anderen. Ze kunnen aan integrale oplossingen werken, waarbij ze tegelijkertijd 21e -eeuwse vaardigheden (kritisch creatief denkvermogen, samenwerken, ondernemend gedrag, mediawijsheid, etc.) verwerven (Leren voor de Toekomst). Studenten leren om te gaan met diversiteit, duurzaamheid en wereldburgerschap. Ze maken gebruik van talenten en eigenschappen van hun teamleden. Ze ontwikkelen een proactieve houding, naast creativiteit en oplossingsvermogen in combinatie met een kritische/flexibele werkhouding.
Interdisciplinair leren en werken Vormgeving Niveau 4 opleidingen: deelname aan interdisciplinair project binnen Het Techniek Atelier (HTA) HTA is nog geen onderdeel van het kwalificerende deel van de deelnemende opleidingen 2 dagen per week, 10 weken lang Apart ingerichte ruimte met plek voor meer dan 100 studenten Groeimodel (aantal deelnemende studenten en afdelingen zal groeien) Er wordt gewerkt met échte opdrachten van Een instelling Een bedrijf (Lokale) overheid Het Koning Willem 1 College zelf
Het Techniek Atelier
@TechniekAtelier Facebook
ICE model 26 september 2017 De Pit De cockpit. Reflecteren op en plannen van het creatieve proces. De Prikkel De aanleiding. De prikkel kan een probleem, droom, thema of een opdracht zijn. De Context Verhelderen van de prikkel. Informatie verzamelen, onderzoek doen en analyseren. De Vraag Formuleren van toekomstdroom en kernvraag. Opstellen van een briefing. Het Idee Brainstormen, bedenken van zoveel mogelijk alternatieven en kiezen van een basisidee. De Oplossing Uitwerken van het basisidee tot een oplossing met behulp van feedback en prototyping. De Pitch Overtuigend presenteren van de gekozen oplossing. Bovenstaande stappenplan is eenvoudig te plaatsen binnen het ICE-model. In kaart brengen (unieke) vraag van de klant/opdrachtgever – dit zijn de prikkel, context en vraag. Na deze stap volgt een briefing met de klant om te checken of de vraag exact in kaart is gebracht. Zonder goede vraag wordt de uitkomst uiteraard onvoldoende. Er zal gewerkt worden met hoofdvraag en deelvragen (bijvoorbeeld op het niveau van de diverse opleidingen). Zo komt én het interdisciplinaire én het vak in samenhang aan bod. De uitkomsten van deze drie stappen worden formeel goedgekeurd door de klant. Opstellen van een ontwerp – dit is het idee en de oplossing. Ook hier wordt gewerkt met hoofdidee en deelideeën en hoofdoplossing en deeloplossingen. In lijn met het werken van hoofdvraag en deelvragen. In deze stap vinden één of meerdere briefings met de klant plaats. De uitkomst van deze stap wordt (eveneens) formeel goedgekeurd door de klant. Maken implementatieplan – dit is onderdeel van de oplossing en deeloplossing. Voorbereiden van implementatie - dit is onderdeel van de oplossing en deeloplossing. Bijdrage leveren aan implementatie/prototype ontwikkelen - dit is onderdeel van de oplossing en deeloplossing. In deze stap vinden één of meerdere briefings met de klant plaats. Evalueren van implementatie – tijdens de pitch wordt de oplossing en deeloplossingen gepresenteerd aan de klant. Tevens vindt er evaluatie plaats.
Huidige wijze van beoordelen Gericht op product en proces Gekoppeld aan de fasen van het ICE-model (Innovation, Creativity en Entrepeneurship) Eindbeoordeling onvoldoende – voldoende – goed: naar onderwijsafdeling Zelfbeoordeling, beoordeling door docent/coach en door opdrachtgever (product) Beoordeling is ontwikkelingsgericht Het gesprek naar aanleiding van beoordeling is essentieel
Interdisciplinair werken en keuzedelen Efficiëntie bereiken: keuzedeelverplichting koppelen aan interdisciplinair werken Verschillende mogelijke scenario’s Vandaag: 2-tal scenario’s met elkaar verkennen voor- en nadelen in kaart brengen ideeën uitwisselen en inspiratie opdoen
Keuzedelen binnen KW1C Collegebrede keuzedelen geselecteerd op basis van de ambities van het college Overlappende keuzedelen Overig, totaal 123 keuzedelen Voorbereiding HBO (K0125) Duurzaamheid in beroep A t/m D (K0028 t/m K0031) Ondernemerschap: oriëntatie op ondernemerschap (K0080) en ondernemerschap (K0165) Ondernemend gedrag niveau 1,2 (K0211) en niveau 3,4 (K0072) Lean en Creatief (K0512) Extra vreemde Taal in de beroepscontext (Engels, Duits, Frans, Spaans) op verschillende niveau’s 26 september 2017
Uitgangspunten Twee configuraties per opleiding met minimaal 1 collegebreed keuzedeel Examinering collegebrede keuzedelen uiteindelijk dezelfde: gefaseerde invoering Afstemming tussen overlappende keuzedelen Eigen materiaal is ontwikkeld maar wordt beperkt ingezet Werkgroepen nu aan zet Beleid is inkoop van examens Rapportagecentrum ontwikkeld 26 september 2017
Werkwijze 2 tafels met elk 1 scenario centraal Per tafel 1 gespreksleider Voor- en nadelen, suggesties, ervaringen met interdisciplinair werken en keuzedelen en overige ideeën noteren op flip-over 2 rondes van 10 minuten, tussentijds wisselen van tafel Korte samenvatting per gespreksleider na afloop Afronding: wat neem je mee?
Collegebrede keuzedelen aanbieden binnen een interdisciplinair project 26 september 2017 Scenario 1 Collegebrede keuzedelen aanbieden binnen een interdisciplinair project Definitie collegebrede keuzedelen: keuzedelen die binnen het KW1C zijn ontwikkeld en die voor alle opleidingen gekoppeld zijn. Te denken valt aan: duurzaamheid, ondernemend gedrag, lean en creatief, MVT. Daarnaast worden er 123 keuzedelen aangeboden.
Een apart keuzedeel interdisciplinair werken aanvragen en ontwikkelen Scenario 3 Een apart keuzedeel interdisciplinair werken aanvragen en ontwikkelen
Samenvatting Opbrengsten per scenario Voordelen Nadelen Ideeën Mogelijkheden om keuzedelen te koppelen aan innovatieve onderwijsvormen? Reflectie: hoe kan dit toegepast worden binnen eigen onderwijssetting?
Afronden
Edith Vissers e.vissers@kw1c.nl Cécile Winnubst c.winnubst@kw1c.nl