Roos van Leary Beïnvloeden van gedrag Timothy Leary 1957

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
situationeel leiderschap
De roos van Leary.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Hogescholen in Dialoog
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
Ervaringen Implementatie in Nederland
Betrokkenheid op de werkvloer
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Wat maakt het leven zo waardevol
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Morele ontwikkeling en opvoeding
Godinnen aan het werk.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Weerstand kan je opvatten als feedback
Deze les: Korte terugblik Doel van de les Roos van Leary Doe de test!
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Het coachende functioneringsgesprek
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Groepsdynamica Lesweek 5 - Les 4
Groepsdynamica wc 5
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Welkom op onze ouderochtend
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Wat is Gedrag? Gedrag is volgens TSI……………
Dagdeel 3 conflicthantering
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Welkom op onze thema-avond
Er samen voor staan: Samenwerken in de driehoek
Zorgvragers met probleemgedrag
Beter samenwerken in teams
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
De Roos van Leary.
Een situatie uitgelegd vanuit ‘De Wereld van Verschil’
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
Connectief Connectief.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Burgerschap Samenwerkend leren
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Marcoen Hopstaken
AGRESSIE Les 3.
Coaching.
Hier is het OOP! Zeggen wat je wilt!.

Trainen voor waakzaamheid en dienstbaarheid
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Loopbaan & burgerschap
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Samen of Tegen, Boven of Onder. Actie + reactie = interactie “Ga zitten”: wanneer de ander doet wat ik vraag dan heb ik invloed. Wanneer de ander boos.
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Iedereen in de dramadriehoek
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Roos van Leary Beïnvloeden van gedrag Timothy Leary 1957 Simone van den Hil Augustus 2014

Omgaan met weerstand Weerstand geeft wrijving! Willen of kunnen? Of de klik? Vertrouwen? Omgaan met je eigen weerstand tegen weerstand? Is vaak de grootste weerstand!

Roos van Leary Twee behoeftes invloed willen uitoefenen sociaal wezen, ergens bij willen horen

Roos van Leary De principes: Gedrag roept gedrag op! Boven lokt onder uit Onder lokt Boven gedrag uit Samen roept samen gedrag op Tegen roept tegen gedrag op

Onder Boven Samen Tegen Boven lokt onder uit Onder lokt Boven gedrag uit Samen roept samen gedrag op Tegen roept tegen gedrag op

Actie is reactie Gedrag roept gedrag op Aanval roept verdediging op Samenwerking lokt samenwerking uit Leiden roept volgen op Volgen roept leiden op Tegen gedrag roept tegen gedrag op

De vlakken…… Leidend met aandacht voor de relatie Aanvallend om eigen belangen te bevechten + is bewust gekozen gedrag Is rigide gedrag Leidend: + neemt leiding, kan opdrachten geven, door anderen gerespecteerd, goede leider Speelt baas over de ander, dominerend geeft altijd advies, dictatoriaal Helpend + Behulpzaam, ruim hart onbaatzuchtig, plezier om voor anderen te zorgen Mild tav een fout, overbeschermend, te toegeeflijk aan anderen, probeert iedereen te troosten, te bemoedigen Meewerkend + samenwerkingsgezind, hartelijke met begrip, sterk op uit om met anderen goed overweg te kunnen, wil ieders sympathie Te gemakkelijk te beinvloeden, vindt iedereen aardig, te lief, is het met iedereen eens Volgend + dankbaar, bewondert en imiteert anderen, erg bezorgd om bevestiging te krijgen, vol respect voor gezag Afhankelijk laat anderen de besluiten nemen, houdt ervan om verzorgd te worden, zak iedereen geloven, stelt zich afhankelijk op Teruggetrokken + kan gehoorzamen, gebrek aan zelfvertrouwen, bescheiden, geeft gewoonlijk toe zachtmoedig, gehoorzaamt, bereidwillig, verlegen, schaamt zich voor zichzelf Opstandig + kan klagen wanneer dat nodig is, gepikeerd wanneer een ander de baas over hem speelt, lichtgeraakt, verbitterd, klagerig, koppig, rebelleert tegen van alles Aanvallend + Kan streng zijn wanneer nodig, kritisch op anderen, vastberaden, open en direct Kan fouten van anderen niet verdragen, vaak onvriendelijk sarcastisch, agressief, wreed onhartelijk Concurrerend + kan voor zichzelf zorgen, assertief en vertrouwend op zichzelf, onafhankelijk, zakelijk Denkt slechts aan zichzelf, egoïstisch en opschepperig, koud en zonder gevoel Verdedigend weerstand bieden in opstand komen Volgend aanpassen om de ander de ruimte te geven

Leidend gedrag Duidelijk aangeven wat verwacht wordt Gesprek sturen Verantwoordelijkheid nemen, en delen Valkuil: teveel sturen

Helpend gedrag Ik heb ideeën en die wil ik inbrengen Ik vind het belangrijk wat anderen vinden Ik neem verantwoordelijkheid voor situatie ander Leider steunen Bewust volgen Valkuil: teveel op schouders nemen

Samen onder: Meewerkend Ik zorg voor de relatie Ik draag bij aan goede sfeer Ik geef anderen de ruimte Ik ben geïnteresseerd Dienstbaar en klantgericht Valkuil: steeds aanpassen, teveel

Onder Samen Volgend Afwachtend Ik wil goede relatie Geen mening Wel willen leren Aanpassend Valkuil: teveel afhankelijkheid

Onder tegen Verdedigend/defensief Laat me met rust Geen mening willen hebben Geen interesse, trekt zich terug Bescheidenheid Plichtsgetrouw Valkuil: te veel gehoorzaamheid leidt tot overheersing door anderen

Tegen onder Opstandig Weerstand tegen de gevestigde orde Roept licht agressie op Tegendraads Niet eens met oplossing draagt geen oplossing aan Wantrouwen Valkuil: notoire zeurpiet verzet

Tegen Boven Aanvallend Verzet, haantjesmentaliteit/krabbenmand Biedt tegenwicht tegen confronterende opmerkingen Eigen mening Ruzie Opbouwende kritiek Valkuil: agressie

Boven tegen Concurrerend Ik moet duidelijk zijn Iedereen moet doen wat ik zeg Arrogant Competitie Valkuil: Arrogantie en overtuigd eigen gelijk

Automatische reactie Niet altijd handig! Aanval is verdedigen… Omgekeerd tegenovergesteld reageren! En blijf luisteren en herhalen als het niet werkt! Onderzoek de weerstand en creëer de motivatie

Wat kom jij tegen? Welk gedrag herken je bij jezelf? Welk gedrag herken je bij je patiënt? Deel je ervaringen; uit verschillende situaties.