Workshop samenwerken in een samenwerkingscollege
Wie zijn wij? René Louwerse: Lid College van Bestuur Albeda College, nauw betrokken bij ontwikkeling Techniek College Rotterdam Susanne de Zwart: Sectorleider onderwijs bij Berenschot, o.a. betrokken bij samenwerkingscolleges, portfolio analyses, onderwijs – arbeidsmarkt, kwaliteitsafspraken Bram van der Kroon: OCW, wetsvoorstel samenwerkingscollege, bezig met onderwijs en arbeidsmarkt, fusietoets en samenwerking
Opbouw van de workshop Context: krimp en de noodzaak van samenwerking Toelichting: wetsvoorstel samenwerkingscolleges Van theorie naar praktijk: Techniekcollege Rotterdam Interactie
Luistervraag Bram licht de bedoeling en uitwerking van het wetsvoorstel samenwerkingscollege toe, René gaat in op de ervaringen van het Techniekcollege uit Rotterdam. Op basis van deze toelichting gaan we met je in gesprek over je eigen rol. Beluister de presentaties met je eigen rol en positie in het achterhoofd. Welke mogelijke effecten zou een samenwerkingscollege hebben op jouw werk?
Context: krimp en de noodzaak van samenwerking Landelijk gezien forse daling (-11%) Grote regionale verschillen Minieme groei in regio Amsterdam Forse krimp in Zeeland, Zuid-Limburg en Noord-Nederland In sommige sectoren is de daling nog veel forser Samenwerking is onontkomelijk, daarom samenwerkingscollege
Toelichting wetsvoorstel Doel Bijdragen aan toekomstbestendig en innovatief beroepsonderwijs door samenwerking te faciliteren en obstakels voor samenwerking weg te nemen.
Inhoudelijk Registratie studenten op het niveau van het samenwerkingscollege bij duo. Biedt mogelijkheden om voor samenwerkingscollege onderwijsopbrengsten/prestaties in beeld te brengen en evt. ook bijbehorende middelen. Inschrijving student bij de moederinstelling, samenwerkingscollege geen nieuwe instelling: geen eigen bekostiging/BRIN. Op het diploma staat 1 instelling, instelling waarbij student is ingeschreven, en samenwerkingscollege vermeld. Grenzen aan samenwerking: nooit meer dan 50% v.d. student van het totaal aantal studenten van een instelling kan een opleiding volgen aan samenwerkingscollege
Inhoudelijk Basisvereisten bij samenwerking via samenwerkingsovereenkomst: afspraken over kosten/baten, toetreding/opheffing, dagelijkse leiding en eensluidend OER. Aansturing van het samenwerkingscollege en personeel samenwerkingscollege gebeurt op basis van samenwerkingsovereenkomst, is in basis vormvrij. Samenwerkingscollege hoeft geen aparte rechtspersoon te zijn. Gedegen omgang leerlinggegevens vanuit privacy oogpunt, hiervoor komt een wettelijke basis.
Voordelen op een rij Zekerheid over btw-afdracht: afspraak Min Fin Vergemakkelijken administratie door in gegevensstroom vanuit DUO het samenwerkingscollege te onderscheiden Toezicht Inspectie van het Onderwijs Samenwerkingscollege stelt instellingen in staat om krachten te bundelen, gezamenlijk te investeren in innovatie en een antwoord op krimp formuleren
Techniekcollege Rotterdam Albeda en Zadkine structureel financieel verliesgevende techniek opleidingen Niet in staat om dat om te buigen als gevolg van kostbare opleidingsomgeving Daardoor te weinig middelen beschikbaar voor noodzakelijke onderwijsinnovatie en verbetering kwaliteit onderwijs (= inspelen op vraag van verwachtingen en vraag bedrijfsleven) Per 1 augustus 2016 Techniek College Rotterdam
Enkele kengetallen Techniek College Rotterdam 5000 BOL studenten 2150 BBL studenten Ruim 330 FTE docenten Ruim € 55 mlj. baten Huisvesting ongeveer 16% Interne norm 9,5%
Aandachtspunten Techniek College Rotterdam Vormgeving toezichtskader Voorkomen BTW druk Juridische vorm Integratie studentenadministratie van inschrijving tot diplomering Ansturing en integratie onderwijsteams
Interactief Welke mogelijke effecten zou een samenwerkingscollege hebben op jouw werk? Wat zou je willen/moeten afstemmen met je ‘evenknie’ bij de samenwerkende school? Wat heb je nodig van het CvB?