Ontwikkelingspsychologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Een lessenserie van drie lessen
Workshop 7 Ontwikkelingspsychologie
Workshop 6 Ontwikkelingspsychologie
Opvoeden van drukke kinderen
Voorlichtingsavond groep 3
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
PAD Mindfulness en Yoga
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Regels en afspraken.
Stel je voor, je bent weer kind…. En de wereld mag lekker helemaal om jou draaien.
Aanpak problematisch gedrag
Gemaakt door: Jordy, Ryan, Samantha
Schatkist Ouderavond.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Leerstijlen KOLB SJM.
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
Ontwikkeling van het jonge kind
Psychologieles 3 lesweek 3 Kleuter + Schoolkind. Hoeveel toepassingen kun jij bedenken met een paperclip?
VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk November 2015
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Leer-en ontwikkelgroepen voor ouders. “ Ik heb meegedaan met het begeleiden van crea- activiteiten met de kleuters en heb hierdoor ontdekt dat ik eigenlijk.
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkeling van 2 tot 4 jaar
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Ontwikkelingspsychologie 16september
Creatief schrijven.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Vragen, wat voor vragen?.
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
H1 Hoe word je wie je bent?.
H2 Een leven lang leren.
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Spelenderwijs en ontdekkend leren
© UNIEK IN DE KLAS.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Voorlichtingsavond groep 3
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Spelen is leren ! Het spel en speelgoed in de werkvelden: Kindercentrum, buurthuis, basisschool, gezinnen….
Ontwikkelingspsychologie 1.2
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
ontwikkelingspsychologie
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelingspsychologie Les 4: Kleuter 4 t/m 6 jaar

Hoeveel toepassingen kun jij bedenken met een paperclip? Doel is inzicht geven in de eigen creatieve ontwikkeling en daarbij aantonen dat het schoolsysteem ervoor zorgt dat je op een bepaalde manier gaat ontwikkelen, dat heeft voordelen en nadelen. Hoeveel toepassingen kun jij bedenken met een paperclip?

Wist je dat… Een gemiddelde mens er 10 tot 15 toepassingen kan bedenken? Je een genie bent als je rond de 200 toepassingen kunt bedenken? Dat 98% van de peuters/kleuters een genie is? Een peuter/kleuter ongeveer 2000 toepassingen kan bedenken? Dat nog maar 50% van de 8-10 jarigen een genie is?

Oorzaak??? https://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U Overkoepelend gegeven is dat iedereen school heeft gevolgd. Kleuters zijn niet creatiever dan volwassenen, maar hebben nog niet geleerd binnen de ‘lijntjes te kleuren’ https://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U

Lesinhoud Cognitieve ontwikkeling Sociaal- emotionele ontwikkeling Seksuele ontwikkeling Creatief – expressieve ontwikkeling Taal ontwikkeling

Cognitieve ontwikkeling Preoperationele fase Egocentrisch Gewetensontwikkeling Rol van de fantasie Identificatie: gedrag internaliseren; wordt een deel van zichzelf Schoolrijpheid; voorwaarden om in groep 1 te kunnen functioneren Preoperationele fase: (is eigenlijk van 2 tot 7). Pre-logisch denken: meer geordend, maar nog geen samenhang en oorzaak/gevolg verbanden Egocentrisch: Ik = centrum van de wereld. Alle kennis die een kind heeft staat in direct verband met zichzelf. Gewetensontwikkeling: Normen: ge/ of verbod. Waarden: bv: gehandicapten moet je helpen… Normenniet met lucifers spelen, maar ook: je mag niets afpakken. Wat nu als je zusje speelt met lucifers…. Fantasie: fantasie en werkelijkheid lopen nog dwars doro elkaar heen. Imitatie wordt identificatie (wordt een deel van hen zelf.) Schoolrijpheid: 1 zindelijk zijn, 2 kunnen aanpassen en met anderen kunnen spelen, 3 redelijk kunnen concentreren, 4 enige tijd zonder ouder kunnen zijn, 5 door middel van taal kunnen communiceren.

Waar past meer water in? In een hoog glas? Of in een breed glas? Praktijk: Glazen mee in de klas en laten vullen door leerling. Waar past meer in? Heeft te maken met denk vermogen van de kleuter. Hoog glas lijkt meer, maar is niet waar.

Sociaal- emotionele ontwikkeling Samenwerken Richten op behoeften van anderen Compromisvoorstellen aanvaarden Samenwerken: samen spelen en meeleven => sociaal gedrag Richten op behoeften van anderen: oog voor wat prettig en onprettig is voor anderen Compromisvoorstel aanvaarden: iemand anders moet oplossing bieden.

Seksuele ontwikkeling Bewustzijn van geslacht Meisjes vergelijken zich met mama Jongens vergelijken zich met papa Leren hun geslachtsrol kennen => verschillend per cultuur Genitale fase. Zijn zich bewust van hun eigen geslacht Ze vergelijken zich met de ouder van het zelfde geslacht Ze leren hun geslachtsrol kennen. Die is per cultuur anders (zelfs binnen NL gezinnen) Spelen graag met hun eigen geslachtsdelen (genitaliën) dus genitale fase

Sensomotorische ontwikkeling Kleuter ontwikkelt spieren Tanden wisselen Grove motoriek wordt verder ontwikkeld Fijne motoriek gaat vooruit Handvoorkeur Einde van deze fase => groeispurt Kleuter krijgt spieren. Het buikje van de peuter gaat eraf Het gebit wisselt Grove motoriek gaat goed vooruit (is ontwikkeld) bijvoorbeeld: rennen zonder vallen & klimmen Fijne motoriek gaat goed vooruit: tekenen, oog/ hand coördinatie, richtingsgevoel. Handvoorkeur ontwikkelt zich. l/r Groeispurt: is vaak even wennen, weer terug naar het slungelige. Gaat gepaard met vallen en opnieuw leren van dingen…

Creatief – expressieve ontwikkeling Tekenen met vooropgezet doel Tekeningen worden ingewikkelder en uitgebreider Intellectueel realisme Intellectueel realisme: een kind tekent wat hij weet, niet wat hij ziet. Benen in een broek. Je tekent de broek, maar ook de benen erin. Mensen in een huis. (zie ppt)

Woordenschatontwikkeling: Taal ontwikkeling Klankontwikkeling: Leert nu alle klanken goed uitspreken Woordenschatontwikkeling: Herkennen van categorieën van dingen die je met hetzelfde woord aanduidt. Woorden krijgen gevoelswaarde TAAL VERSNELT DE TOTALE ONTWIKKELING!

Grammaticale ontwikkeling: Taal ontwikkeling Grammaticale ontwikkeling: Zinsbouw wordt steeds beter Nadenken over taal Kinderen beginnen met rijmen Communicatieve ontwikkeling: Gaat communiceren met leeftijdsgenoten. Vooral tijdens spel Tussen vijf en zeven heeft verhaal een begin, midden en einde

Schriftelijke ontwikkeling: Taal ontwikkeling Schriftelijke ontwikkeling: Steeds meer ontdekkingen Overeenkomsten in taal herkennen Komt er achter dat woorden uit letters bestaan