Onderzoek mentorschap Diewertje van Hoorn
‘ Hoe voldoe je als mentor aan de behoeften van al je leerlingen?’
Interview Stageschool- Jan van Brabant College Mentor is begeleider op emotioneel/ social vlak Tien contacturen per jaar per leerling Mentor wordt per leerling gekozen Extra begeleiders voor zorgleerlingen ‘Het is van groot belang dat een mentor aanvoelt wanneer een leerling behoefte heeft aan meer begeleiding of hulp’ (Rijt, C. van, 2016) om in te spelen op de behoeften van verschillende leerlingen ‘In mentorgesprekken worden leerlingen niet gedwongen iets te vertellen’ (Rijt, C. van, 2016) opbouwen van een vertrouwensband
Bevindingen Veel aandacht voor het individu weinig contacturen Belangen van de leerlingen staan voorop verschillende mentoren binnen een klas Schoolprestaties worden niet meegewogen mentor is geen lesgevende docent
Vervolg onderzoek & bevindingen Rol van de mentor in het begeleiden van het groepsproces- forming, storming, norming. Kan dat wanneer er verschillende mentoren in het spel zijn? ‘Leren leren, leren kiezen, leren leven’ (Brands, F., Hell-Nieuwenhuis, M. Van, Luth- Berg, van den, H. & Merema, C., 2011). Is het mogelijk al deze taken effectief uit te voeren? ‘Een mentor heeft de morele plicht signalen op te vangen en is verplicht daar iets mee te doen’ (Mijland, I. 2012). Verbondenheid met de mentorleerling is hiervoor een voorwaarde. ‘Een veilig klassenklimaat kan zorgen voor een open houding van leerlingen richting de mentor en elkaar’ (Mijland, I. 2012). Zou een klassikale mentorles in dit geval even effectief zijn als een individuele mentorles?
Conclusie Om een goed mentorschap te realiseren moeten vele uitgangspunten in acht genomen worden, die niet altijd zonder problemen naast elkaar uit te voeren zijn (een vertrouwensband opbouwen, maar toch een professionele afstand bewaren). Om in te spelen op de behoeften van al die verschillende leerlingen, zijn mentoren genoodzaakt te beschikken over een groot empathisch vermogen en denk ik dat talent en ervaring een grote rol spelen.
Bronnen Brands, F., Hell-Nieuwenhuis, M. Van, Luth- Berg, van den, H. & Merema, C. (2011). Gezocht- de ideale mentor. Utrecht: Universiteit. Mijland, I. (2012). De morele plicht van elke mentor. Geraadpleegd op 23 mei 2016, van: http://www.ivomijland.nl/resources/pdf/2012.01-de-morele-plicht-van-elke-mentor.pdf Omo. (2015). Collega met passie. Geraadpleegd op 26 mei 2016, van: http://www.omo.nl/actueel/Type_OMOnieuwsbrief/cDU461-n2570_Collega-met-passie-%E2%80%98Het- mentorschap-heeft-me-veel-over-mezelf-geleerd%E2%80%99.aspx Rijt, C. Van. (2016). Interview.