Communicatie en Interactie Mariska Min & Jolanda Suijker

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Advertisements

Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Feedback geven en ontvangen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Johari venster & feedback
Communicatieproces .
Effectieve instructie
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Gespreksvaardigheden
Patiënten kunnen artsen beter
Communicatie en relatie
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Workshop klassenmanagement
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Workshop evalueren Dcp
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
Onderzoeksvaardigheden 3
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Groepsdynamica Lesweek 5 - Les 4
Groepsdynamica wc 5
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Gespreksvaardigheden
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Dagdeel 3 conflicthantering
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Thema Roos van Leary in de klas
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Handvatten voor coaching
Communicatie en interactie
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Zorgvragers met probleemgedrag
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Communicatie 5e les.
LOB zeven stappen naar succes
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Welkom instructeurs!.
AGRESSIE Les 3.
Training communicatie
Leidinggeven Communicatie.
Communicatie 7e les.
Omgaan met verschillen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Omgaan met verschillen
Communicatie 5e les.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Les 6: non-verbale communicatie
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Transcript van de presentatie:

Communicatie en Interactie Mariska Min & Jolanda Suijker

Vandaag: Doel: Kennis nemen van theorie van communicatie en interactie. Je kent ook modellen voor communicatie en interactie. Hoe werkt communicatie? -> communicatiemodel Hoe werkt communicatie niet? -> communicatieverstoringen Hoe werkt communicatie (niet) in de school? ->toepassen voor schoolcontext In begin al verstoringen vermijden -> communicatieregels Actie-reactie in de klas Roos van Leary

Voorkennis Voorkennis Remmerswaal: H 4.1 t/m 4.7: 65-77, H 4.11: 85-87, H 5.5 t/m 5.8.3, H6, H8.1 t/m 8.4, H9.1 t/m 9.4. Groepen en verschillende interventies in deze groepen Groepsvorming Communicatie, roos van Leary Feedback in groepen Rollen in groepen Geerligs, T. & Veen, T. van der, ( 2007) Lesgeven en zelfstandig leren. Assen: Koninklijke Van Gorcum. H4 Pedagogisch milieu

Hoe werkt communicatie? http://www.youtube.com/watch?v=DOcX6nhT8jk

Communicatiemodel Hoe zou een communicatiemodel er uit zien? Schets deze. Vergelijk met de buurman/buurvrouw

Verschillende modellen communicatie Bronnen: http://www.hit.nl/Special_KrijgDeInformatie.asp (boven) http://geweldloze-communicatie.blogspot.com/2009/02/geweldloze-communicatie-model.html (links)

≠ Communicatiemodel ontvanger zender boodschap intentie interpretatie feedback ontvanger interpretatie zender intentie ≠ boodschap

Verschillende kanten van een boodschap Het is groen! Rijdt jij of rij ik?

Vier kanten aan de boodschap Expressie: Informatie over zender Appèl: Invloed, die zender op ontvanger wil uitoefenen Wat wil de zender bereiken? Relatie: Informatie hoe zender to. Ontvanger staat. Wat vindt de zender van de ontvanger Inhoud: De “feiten”

Communicatiemodel: Vier kanten van een boodschap Inhoud/zaak bood- schap zender ontvanger Het stoplicht is groen. Je hebt mijn hulp nodig. Geef gas! Ik heb haast. appèl expressie relatie

Om verder te lezen… Friedemann Schulz von Thun (2008). Hoe bedoelt u? een psychologische analyse van menselijke communicatie. Noordhoff Uitgevers B.V.

Communicatieverstoringen in de klas Interactie tussen docent en leerlingen Interactie tussen de leerlingen Interactie tussen docent en ouders Feedback geven aan leerlingen Feedback ontvangen van leerlingen Instructie geven Etc.

Expressie Ik-boodschap Standpunt verduidelijken: wat en waarom Niet beschuldigen Rekening houden met gevoelens van de ander Non-verbaal gedrag

Appèl Appelerend element duidelijk Ik-boodschap Zoals mogelijk keuzevrijheid

Relatie Veilige situatie scheppen Oogcontact Actief luisteren: verteller aanmoedigen Doorvragen Controleren of het goed begrepen wordt Parafraseren: af en toe samenvatten (inhoudelijk en gevoelsreflectie) Emoties onder controle houden Niet bang zijn voor stiltes Metacommunicatie

Demonstratie --> Wat zegt deze demonstratie over de leerlingen in de klas? Waar moet je op letten tijdens instructie?

Communicatie en het geven van instructie Duidelijk taal-/woordgebruik Gestructureerd: geen stappen overslaan Misconcepties/misverstand ophalen Om feedback vragen: hebben leerlingen het begrepen? Monitoring: zijn leerlingen op de goede pad? Feedback geven Communicatie tussen docent en leerlingen belangrijk! Luisteren, samenvatten, vragen stellen, concretiseren

Feedback Verbaal of non-verbaal Bewust of onbewust Spontaan of op verzoek Formeel of informeel

Feedbackregels Concreet gedrag beschrijven Niet persoonlijk maar op gedrag gericht Ik-boodschap Op korte afstand Focus op mogelijke verbeteringen Constructieve kritiek Niet altijd negatief Goede dosering: niet te veel op een keer Sandwich-methode Vraag om feedback/reactie

De Roos van Leary

Model voor interpersoonlijk leraarsgedrag B i n v l o e d variabelen zijn onafhankelijk uit onderzoek gebleken nabijheid T S O Model voor interpersoonlijk leraarsgedrag

Twee thermometers na deze slide: Tonen video fa / mij inventariseren van invloed en nabijheid

2 fragmenten: Mate van nabijheid: 1 2 3 4 5 Docent toont boven- gedrag Mate van invloed: Docent toont onder- gedrag 1 2 3 4 5 Docent toont boven- gedrag Remmerswaal heeft het liever over naast en tegenover, minder normatief. Mate van nabijheid: De docent toont tegen-gedrag 1 2 3 4 5 De docent toon samen-gedrag

Boven Onder Tegen Samen verdere onderverdeling levert 8 octanten SB Helpend vriendelijk OS ruimtegevend/latend OT Onzeker TO Ontevreden TB Corrigerend Samen BS Leidend BT Streng SO Begrijpend verdere onderverdeling levert 8 octanten Binnen deze octanten worden vragen gesteld Van rechts-boven naar rechts onder boven-samen, samen-boven, samen-onder, ...

Een meetresultaat afhankelijk van de scores per octant worden deze plaatjes geproduceerd.

Ontwikkeling Invloed

Ontwikkeling Nabijheid

Bron bij Roos van Leary verhaal: Den Brok, P., Brekelmans, M. & Wubbels, Th. (2004). Interpersonal teacher behaviour and student outcomes. School effectiveness and School Improvement, 15 (3/4), 407-442.

Even herhalen Doel: Kennis nemen van theorie van communicatie en interactie. Je kent ook modellen voor communicatie en interactie. Docent: "Je hebt het niet goed gedaan, je hebt een onvoldoende voor je toets" Leerling zegt niets en kijkt boos. Docent: "Zeker weer teveel zitten gamen de afgelopen dagen” Leerling: "Bemoei u met uw eigen zaken" Docent: "Ga de klas maar uit, het is ook altijd hetzelfde met jou.” Verklaar het gedrag van de leerling nav. modellen van het college. Schrijf op.

Evaluatie TIP: Wat miste je nog? TOP: wat was meest interessante aan college?