Project Mgmt in jullie dagelijks werk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
….een blik achter de schermen van “BedenkTV”
Advertisements

Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Leiding geven aan projecten Commercie en subsidie.
Generiek Industriebeleid brede Creatieve Sector Alliantie van Producenten in de Creatieve Industrie 4e expert sessie 30 November 2012.
Hoofdstuk 4 De planning Waarom plannen? Begrippen Strokenplanning
Logical Framework Approach
Template Status Voortgang rapportage
Specificatiefase Training Versie 0.2, laatste update 2009/04/01 MS.
Projectmanagement Week 8 31 maart Agenda De PM tools van het kernproject Planning Begroting Statusrapport Actie- en besluitenlijst Afronding van.
Projectmanagement Week 5 8 maart 2010
Projectmanagement Week 6 9 maart Agenda De PM deliverables van het kernproject Planning Begroting Projectverslag  kort Afronding van een project.
MFS II Fase 2 Partos bijeenkomst Paul Meijs 29 april 2010
De competente projectleider
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
‘Geef uw team vleugels’
5S in Velsen.
Projectmatig werken HvA IAM Projectmanagement Februari 2008 Week 3
Dagelijkse Manier van Werken & Time-Management
Met Stakeholders Gedeelde Visie
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
3 Live or Die Succes- en faalfactoren van Checkpoint? Verbeteringen Verwachtingen P.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
How Architecture helps to reduce costs November 2011.
Nike Supply Chain Management
Project Management The future starts now!
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Testrapportages: Boodschappers van de koning of Nieuwe kleren van de keizer.
Multi Media Management 2 Marcel Jansens 27 April 2011.
NorthgateArinso Nederland. Kernwaarden NGA "Onze opdrachtgevers worden ondersteund door mensen die niet alleen weten wat het is om in een bepaalde regio.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Insights & Essentials Willem van Putten
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
H7 Organiseren.
Minor Project- en Programmamanagement
Programma-management Rol beschijvingen
Les 6 Risico- en issuemanagement
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
1 KPN Mobiel – Introductie Repository Object Browser & Designer 10 Designer 10g & Repository Object Browser Maandag 28 februari 2005 Lucas Jellema (AMIS)
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Fiscaal juridische aandachtspunten scheiden wonen en zorg Activiteiten en structuren Marc van Dijl Hans Linders
1 WEBINAR: GLOBAL GRANTS VOOR BEGINNERS 17 mei :30 – 20:30 uur.
Vrijwilligerswerk. Proces Team samenstellen Verantwoordelijkheden – Contact opnemen met personen die zijn aanbevolen als geschikte leider – Opvolgen.
Amsterdam, 16 November 2006 Compliance en Audit Actieve samenwerking of Concurrentiestrijd? Frank Schröder en Bert Ide.
ArchiMate voor kennismodellen van NORA en haar dochters Marc Lankhorst 16 oktober 2013.
Commissie voor vrijwilligerswerk.  Kennismaken met het concept van vrijwilligerswerk  Vrijwilligerswerk inpassen in uw dagelijks leven  Betrokkenheid.
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Affiliate Menu - Statistiek
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Creativiteits- sessie
Creativiteits- sessie
Commissie voor vrijwilligerswerk
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
VIP²-GGZ: Forum 26/02/2016 prof. dr. Geert Dom, voorzitter Bureau VIP²-GGZ.
Creativiteits- sessie
Commissie voor vrijwilligerswerk
Horizon2020 Transport 8 februari 2018 Ruben Prins
Participatory Action Research
De PRA is dood! Leve de PRA!
Rapportage van voortgang of status
Dynamic Architecture What about you?
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Team charter Instrument.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
De scope van het project
Transcript van de presentatie:

Project Mgmt in jullie dagelijks werk Presented by: Micha Albertijn, PMP CSM MSP Version (consolidated document): v1.0, November 2016

Context van deze sessie: Welke project mgmt elementen kunnen jullie helpen in jullie dagelijks werk? (want alles is een project tegenwoordig )

Waar gaat het eigenlijk over? Managing Expectations Vastleggen (verstaan we allemaal hetzelfde?) Opvolgen (doet de realisatie wat werd afgesproken?) Bewaken (gewijzigde verwachtingen onderweg?)

A funny view on projects…

Het volledige PM spectrum

The Need for Project Mgmt SPOC team Challenger Stay in control Quality Guard SPOC stakeholders One version of the truth Who will consider risks?

Even praktisch graag…

Werkterrein 1 - VASTLEGGEN Begrijpen wat de “klant” wil = scope bepalen Is en blijft actie numero uno! Resultaat 1: inhoudelijk begrijpen we elkaar Resultaat 2: referentiekader voor het project team Hoe kan de scope best vastgeklikt worden? Scope statement opmaken Werk opsplitsen in bouwstenen die toelaten te organiseren, toe te wijzen, ownership af te dwingen = Work Breakdown Structure (WBS)

Project Scope Statement Eerste hulpmiddel om duidelijkheid te scheppen Relevante paragrafen: Product Deliverables Wat gaan we opleveren Wat gaan we NIET opleveren Welke veronderstellingen maken we (assumptions) Welke beperkingen moeten we meenemen (constraints) Objectieven

WBS voorbeeld: boek uitgeven Mijn Boek Uitgevers-contract Opmaak Validatie Inhoud ToC Hoofd-stukken H1 Schrijven H2 schrijven … Oplevering Peer Review Uitgevers-review Formatting

Werkterrein 1 - VASTLEGGEN Wanneer kunnen we opleveren? Onrealistische tijdslijnen zijn altijd en overal stof ter discussie (en conflict) Oplossing: DENK NA over de timing… Resultaat 1: onderbouwde tijdslijn Resultaat 2: referentiekader voor het project team en de “klant” Hoe kan de tijdslijn best vastgeklikt worden? Logische relaties tussen activiteiten (~ dependencies) Visualiseer uw werk (~ netwerk diagramma)

Optimisme <> Realisme Agilità Management Consulting (2013) - All Rights Reserved

Scheduling Proces Define Activities Sequence Activities Activity List Network Diagram Estimate Activity Resources Estimate Activity Durations RBS Res Requirements Duration Estimates Develop Schedule Schedule Baseline Project Schedule Agilità Management Consulting (2013) - All Rights Reserved

Visualisatie van werk Start Einde Maak afhankelijkheden tussen activiteiten (en dus tussen collega’s) zichtbaar

Werkterrein 2 - OPVOLGEN Zijn we aan het doen wat we verondersteld worden te doen? Zichtbaar opvolgen heeft (positief) effect! Recurrent opvolgen heeft (positief) effect! Volgens een vast stramien opvolgen heeft (positief) effect! Een doeltreffende status meeting omvat: Voortgang van toegewezen werk RIAD opvolging (Opgevangen wijzigingsaanvragen)

Voortgangsrapportering Gerealiseerd Wat werd afgewerkt? Voorbeeld: “Aan welke 3 items heb je afgelopen periode gewerkt?” Vooruitblik Wat staat er op het menu? Voorbeeld: “Aan welke 3 items plan je de komende periode te werken?” Opgelet: de PM kan deze prioriteiten omgooien! Resterend werk Hoe haalbaar is de deadline? (~ manage the expectation)

Voortgangsrapportering / Alg. Opvolging Als je vergadert (face2face of virtueel), doe het dan volgens de regels van de kunst… Agenda Afsluitende samenvatting  iedereen zelfde conclusie?  wie neemt welk actiepunt (met deadline) Maak PV Integreer in project tools

Centrale opvolging via tools 4 zaken verdienen onze aandacht Risico’s Issues Actions Decisions (beslissinge) We houden deze bij in 1 centrale lijst Veelal kijken we enkel naar issues Dus naar ‘t verleden… We willen echter het project success verzekeren en moeten dus leren anticiperen

Issues & Actions Oplijsting, maar meer dan statistiek alleen… de issue & actie lijst moet een actief (project) mgmt tool zijn Good to know: Registreer zsm / realtime  vermijd “work Alzheimer” Onderscheid tussen Owner  responsible to guarantee and accept outcome Resolver  resource that should act or clarify at a certain point in time Prioriteit Due Dates Update tijdens status meetings Ownership van ganse team (geen project secretariaat!)

Beslissingen (decisions) Waarom is het van belang om beslissingen te registreren?

Bedankt voor uw aandacht… … op naar deel 2!